Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var kan jag köpa fena!

• Var kan jag köpa fena!

Publicerad av safesurfer på 23 januari, 2003 vid 15:15

Har just köpt en Bic 293 som har två fenor under stropparna. Tyvärr så fick jag inte orginal fenor utan två select 23vågfenor som visserligen var fina men frågan är hur de passar till brädan. Orginal fenorna är 28cm freeblade. De dumma nötterna på bic har valt att ha us-box
    istället för den vanliga powerboxen. Eftersom us-box mest används på vågisar, då den är för klen för stora fenor,är det svårt att hitta några större fenor till brädan. Har dålig koll på hur det fungerar med twinsers det är ju inte så vanligt. Läste dock att två 28 skulle motsvara en 50cm.
    Är det någon som vet vart man kan köpa lite större fenor med us-box. Brädan är ju mest för nybörjare men jag vill kunna testa den med mitt 8.5 också. Funderar på en fet josh stone stylemaster. Undrar som två sådana ger nog med lyft för ett stort segel. Lite dyrt bara 1500kr så då måste det fungera. Vilken fenstorlek motsvara en large stylemaster tro?

getwet svarade 21 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2003 vid 15:36
  • ola_p

Medlem
    23 januari, 2003 vid 18:45

kan informera om att det inte är US-box, utan en variant av trimbox, dvs. det är trimbox som e skruvade underifrån, så ska man byta får man själv bygga om en trimboxfena….

• safesurfer

Medlem
    23 januari, 2003 vid 19:42

Maui Fin Company
    Francisco Goya Freestyle

Maui Fin Companies ny concept fena för freestyle är framtagen tillsammans med Francisco Goya. Den breda basen och den tunna profilen ger top hastighet på direkten. Den lite bredare spetsen tillåter mycket tryck på fenan,vilket gör att du kan använda en mindre storlek utan att tappa fart och planing.

US- Box 24,26 cm 799:-
    Powerbox 24,26,28,30,32 cm 899:-

Jag är rätt säker på att det är en us-box på brädan en techno 293 från 2002

• adde

Medlem
    23 januari, 2003 vid 19:58

Saxat från http://www.bicsport.com (engelska->windsurf->previous range->2002->techo->293

Length :
    292.0 cm.

Width :
    79.5 cm.

Volume :
    205 l.

Weight :
    10.9 kg.

Technology :
    CTS

Fin :
    2 Macro 28 cm

Fin box :
    Trimbox

Sails Range :
    4.5 to 11 m

Shaper :
    Fabien Vollenweider

Den fenan du listade (maui fin co) skall du nog akta dig för, passar nog inte alls din bräda – samt är på tok för dyr, för ditt behov.

/adde

• safesurfer

Medlem
    23 januari, 2003 vid 20:21

Jag är ganska säker på att det är en us-box ändå. Iallafall har fenan jag använder nu en us-box. Tror det kom lite olika modeller på 293:an. Kanske har någon bytt box på den, vad vet jag den är begagnad. Kan nog stämma att den fenan inte passar till min bräda. Har då något tips på bra fena som kan fungera med stora segel på 8-9m2. Den fenen jag har nu ser precis ut som den här fenan i boxen.
    Tack för hjälpen!

• anders_hoffman

Medlem
    23 januari, 2003 vid 21:42

Går inte us-box väldigt lätt sönder?? Hade en sån fena på min nybörjarbräda en gång i tiden! Men tappade fenan efter, en tids användning! Den gick av precis där man drar i skruven, men jag tror det berodde på att den satt ganska löst, dorg därför åt skruven för hårt också sprack plasten och fenan lostnade efter hundra meter!

/Anders

• canoya

Medlem
    24 januari, 2003 vid 06:59

Förr i tiden fanns inget annat än US-box (för vanligt folk i alla fall) Jag har kört slalombräda med 34 cm fena i US-box utan att nåt har gått sönder. Visserligen hembyggd bräda men den är väl knappast starkare än seriebrädor som är 15 år modernare. Kolla i butikernas fyndlådor så kanske du kan hitta någon äldre slalom/racingfena från tiden innan de genomgående boxarna blev standard på sådana brädor. Annars går det att bygga fenor själv!

• getwet

Medlem
    24 januari, 2003 vid 10:12

Visst är det så att US box inte håller lika bra som en ex tuttle eller ny modern infästning. På dagens brädor (läs slalom,race och formula) så är påfrestningarna så mycket större att en us knappast skulle klara av trycket. Men det är inte bara fenan utan även infästningen ställer mycket högre krav idag för att hålla. På våg prylar däremot där påfrestningarna är betydligt mindre fungerar det tydligen bra än idag med US, jag tror att det även är ett billigare system att tillverka/royalties mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var kan jag köpa fena!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.