Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Var köpa 5:e lina till min X3?
-
Var köpa 5:e lina till min X3?
Publicerad av anonym-anvandare på 19 november, 2003 vid 15:52Hej alla!
Var kan jag få tag på en 5:e lina till min Naish X3? Jag kommer ju behöva det snart när jag skall snowbord-kite’a på jullovet!(Jag har skrivit ett mail till kiteshoppen.se där jag köpte kiten och ett till MegMax, men har inte fått nå’t svar på en vecka, så man får väl anta att de inte har några.)
// Anders
jap svarade 21 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
ring till åter fösäljaren och fråga då? megascene heter dom.
henke -
Kitepower har linor att sälja…
//Pan
Ps. följ länken nedan… Ds.
-
Ja det gör det
trevliga herrar att ha o göra med förövrigt -
Hej Anders !
Här är ett mail som jag skickade till Naish om 5 linan:
We are attaching a snow reverse launch line onto a X3 18m2 kite,but have not found any geometry description for the lines, sure there must be a
good ratio for the ”V” attachment in the back ?Regards Michel
Här är svaret jag fick:
Michel,I would say that any bridle setup would work, but you don’t want to get
too short of a V. I would make the V be as long as the kite is tall. That
way you can hook up a regular length flying line to it and off you go.Aloha,
Chris
Och nej, det finns inga färdiga linor. Gör dem av nylon
lina som du kan köpa i järnaffären. Ta en lite grövre lina
nära depower stapsen, med knutar på så att du kan dra upp
kiten utan att skära bort fingrarna…. och var beredd på
ett 7-h-tes drag, kiten kommer upp mitt i powerzone !!VARNING VARNING Kajta på land ÄR FARLIGT VARNING VARNING
Mvh Michel/Kiteshoppen
-
Svar till:
Pan, kite power ligger i flädje va?
henke[/ QUOTE ]
Vet inte om du stavaar ´på skånska men det heter Flädie…
//Pan
-
Hej !
Vi har mått på OR Bronco 5:e linan (dock ej till 18 m2) och säljer även färdiga set.
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Hej Anders
Jag kör alltid med 5:e lina på mina X3:or sommar som vinter.
Enda nackdelen är att det finns en lina till som kan traslasig,annars bara positiva.Naish egna fästen funkar ganska dåligt men du kan ringa mig så kan jag tala om hur du ska modifiera din kite(detta funkar på alla kiter,kräver ca 45 min arb,sedan startar du enkelt själv på snö)
Peter 070-3993027
090-45533
-
Svar till:
Hej Anders
Enda nackdelen är att det finns en lina till som kan traslasig,annars bara positiva.Naish egna fästen funkar ganska dåligt men du kan ringa mig så kan jag tala om hur
du ska modifiera din kite(detta funkar på alla kiter,kräver ca 45 min arb,sedan startar du enkelt själv på snö)
Peter 070-3993027
090-45533
[/ QUOTE ]
Tjena peter kan du inte visa alla här på steffo hur du förbättrade fästen och dylikt
finns säkert många med mig som undrar nu i stundande tider
illustrerade det gärna lika enkelt som brossans kid så fattar jag nog oxå
rip, ohh shit va det min pyro -
Svar till:
Svar till:
Hej Anders
Enda nackdelen är att det finns en lina till som kan traslasig,annars bara positiva.Naish egna fästen funkar ganska dåligt men du kan ringa mig så kan jag tala om hur
du ska modifiera din kite(detta funkar på alla kiter,kräver ca 45 min arb,sedan startar du enkelt själv på snö)
Peter 070-3993027
090-45533
[/ QUOTE ]
Haha go signatur mannen… din pyro finns att hämta på Malmö dyktjänst i limhamn på lörda lagad och klar ; ) 400:- kostar det…
Va fan det kommer ingen snö i skåne så det är ingen ide att feppla med 5:e lina, åk till egypten eller nått istället ; )
//Pan
Tjena peter kan du inte visa alla här på steffo hur du förbättrade fästen och dylikt
finns säkert många med mig som undrar nu i stundande tider
illustrerade det gärna lika enkelt som brossans kid så fattar jag nog oxå
rip, ohh shit va det min pyro[/ QUOTE ]
-
Kommer med en skiss och lite bider och en förklaring efter helgen.Skall omvända alla till ”fifth line lovers”, kanske även farbro Pan?
Peter -
har provat och kommit fram till att det är totalt meningslöst på vatten! bara mer skit som kan trassla till sig…
lär er vattenstarta istället! det är inte svårt…
//Pan
-
Hur går det med skissen???
Vill veta hur man konverterar snarast!
Tack -
Hej! Visst är det hög tid att modifiera kiten till en femlinors vintervänlig-kite. Jag har varit i kontakt med den overkligt trevliga människan Peter som ritat ihop en liten beskrivning på detta. Hans variant bygger på samma princip som X3:ans (V i bakkant som övergår till 5:e lina) fast de fästpunkter han använt sig av sitter asymmetriskt placerade. Första infästningen ska vara runt mittenstruten, den andra runt en av de andra strutarna. Tror inte det fanns någon direkt vetenskap om hur brett isär fästpunkterna ska sitta men typ halva-halva draken tror jag blir bra. Detta gör att draken startar snett upp och blir enklare att vända. Man minskar alltså risken för att göra ett magplask och spräcka LE:n…. Lite andra tips jag fick till själva byggandet var att använda en rem till infästningen (av typ mindre spännband eller väskrem). Limma fast denna med liquisol (tydligen ett kanonbra hobbylim) och ha lite grövre lina längst ner med några knutar på för att lättare kunna greppa linan…. Jag har två X2:or som ska byggas om efter denna teknik när tid finns så jag kan återkomma med resultatet om det är någon som är intresserad.
Johan
Logga in för att svara.