Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var ska fotstropparna sitta?

• Var ska fotstropparna sitta?

Publicerad av clabbe_h på 6 september, 2004 vid 22:38

Tjenamors,
    Fick hem nya brädan idag. När jag skulle skruva på fotstropparna blev jag lite förvirrad, eftersom det fanns så jävla många hål. Ska man köra med en eller två bakstroppar? Brädan är en Fanatic Triple X 119, om brädtypen har nån betydelse. Och om man ska köra två bakstroppar så finns det ju också två olika placeringar…? Sen fanns det ju också fyra olika hål på varje sida. Bara att sätta dom nånstans i mitten eller? grin.gif

karnan svarade 20 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • clabbe_h

Medlem
    6 september, 2004 vid 22:40

För framstropparna finns det ju också två olika lägen. Spelar det nån stor roll hur man sätter dom där?

• styret

Medlem
    6 september, 2004 vid 23:08

det är helt efter din egen smak.
    testa… på en trippleX skulle jag nog sätta dom långt ut och i bakre regionerna. men jag är ju ingen freeridekille heller iofs…

• clabbe_h

Medlem
    6 september, 2004 vid 23:22

Ok!
    Men ska man köra med en eller två bakstroppar?

• ola_p

Medlem
    7 september, 2004 vid 05:39

Om du har lite fotstroppsvana så sätt dom längst ut, har du problem att komma i dem så kan du flytta in dem en aning…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2004 vid 06:34

Du kan ju höra med den butik du köpte bräda av, dess personal borde ha koll på sånt.

• basse

Medlem
    7 september, 2004 vid 06:59

För speed: Långt ut.
    För manöverbarhet: Långt in.

.. eller har jag fel.

• styret

Medlem
    7 september, 2004 vid 07:30

på den skulle jag köra två bakstroppar.

• robin

Medlem
    7 september, 2004 vid 08:02

Ovan vid stroppar – mittplacering bakstropp, långt fram och in på framstropparna.
    Mkt stroppvana – långt ut på båda om du vill ha bra fart och höjdtagning. Ganska långt bak för att få bra fart, kanske inte allra längst bak för då krävs det lite mer vind för planing.
    Om du är lång – ganska långt bak på bakstroppen, ganska långt fram på framstroppen så får du lättare att kontrollera brädan när det blåser + det blir lite bekvämare.

• karnan

Medlem
    7 september, 2004 vid 09:35

En liten undring bara! Hur menar du att stropplaceringen påverkar höjdtagningen? Är av “geografiska” skäl ytterst beroende av varje höjdgrad jag lyckas pressa ur brädan och detta var spännande nyheter för mig.

/Johan

• judo-freddan

Medlem
    7 september, 2004 vid 10:56

Ju längre ut du står med fötterna, desto större moment kan du motverka fenans moment med. Alltså kan du använda en större fena = tidigare planing och mer speed. Det är därför man stropparna oftast sitter långt ut på speedorienterade brädor medans manöverorienterade har dem mera åt mitten.

• dr-masse

Medlem
    7 september, 2004 vid 10:56

Ju längre ut från mitten/längre bak du har stropparna, desto lättare är det få tryck på fena och ev. kant för bra höjdtagning.

Surfa På!

• karnan

Medlem
    7 september, 2004 vid 12:18

Så var det! Tänkte väl att det var en variabel till (fenan alltså). Tackar…

/Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var ska fotstropparna sitta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.