Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var ska jag kitea tor-fre?

• Var ska jag kitea tor-fre?

Publicerad av burning på 18 augusti, 2009 vid 22:10

Jag har kiteat på Öland tidigare men ska till västkusten över helgen och funderar på vilka spots som är mest kitevänliga (långgrunt, plattvatten och launchvänligt) tor-fre.

Hit me!

EDIT: Jag är nybörjare och har en 12a.

grekles svarade 15 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • kitelife

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 22:40

Lundåkra hamnen /syd /ost

JP låda/håla /väst /nordväst

HaboLjung /väst

i den ordningen 😉 nä men det beror på vinden . . .

• theycallmemartin

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:25

Måste nog påstå att JP är det bästa nybörjarhänget på södra västkusten ( som jag varit på) Habo ljung är mycket mer crowded och mindre plats (framförallt för launch). Lundåkra hamnen har jag iofs inte varit så mycket i, men där brukar väll vara både mer folk och mindre launchplats än JP ?

• tobbekite

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:34
    theycallmeMartin;568287 wrote:
    Lundåkra hamnen har jag iofs inte varit så mycket i, men där brukar väll vara både mer folk och mindre launchplats än JP ?

mm launchytan i Lundåkra suger. sen blir det inte bättre av att många tycker det är en skitbra idé att åka precis där alla går in/ut från den trånga launchytan.

men när man väl kommit ut på vattnet är det nybörjarvänligt o bra, brukar gå att hitta sig en egen yta att leka på just av den anledningen att majoriteten verkar vilja åka på samma ställa (läs ovan).

• grekles

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:55

JP står för? Var kan man köra idag, finns det någon bra vind i skåne idag? Verkar lite dåligt när man kollar vädersidor men vindmätaren i Bjärred visar 8 m/s västlig.

• larssa

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:58
    Grekles;568298 wrote:
    JP står för? Var kan man köra idag, finns det någon bra vind i skåne idag? Verkar lite dåligt när man kollar vädersidor men vindmätaren i Bjärred visar 8 m/s västlig.

JP = JP Håla (ligger 1:a avfarten söder om LA)
    Vindmätaren i Bjärred har nog fått för glädjefnatt. Du får nog vänta på vind till i morgon.

• grekles

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 12:08

Mm, misstänkte det. Verkade för bra för att vara sant :frown:. Håller tummarna för imån då!

• burning

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 14:41

Tack för tipsen!

Som prognosen (windguru) ser ut ska det blåsa S/SO på de flesta ställen och då verkar Stenungsund lämpa sig bäst i göteborgstrakten enligt spotguide. Något speciellt jag bör tänka på där?

Neråt skåne vet jag inte, klagshamn kanske?

• henric

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 15:15

Är det Skåne som gäller imorgon så är Lundåkra det som funkar på SO.

• burning

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 15:19

Jo Lundåkra kikade jag på men vinden verkar inte hitta dit.

• burning

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 18:31

Verkar som torsdagen är den enda dagen att hoppas på. Helgen ser helt död ut, håller tummarna för att prognosen har fel. Behöver verkligen få ett par heldagar så grunderna sätter sig.

• litease

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:20

Var på västkusten ska du? Är ju ganska långt mellan Skåne och Göteborg.

Har du tur kan du nog få lite bris på lördag med västligt. Testa Stråvalla, ligger vid avfarten Fjärås från motorvägen. Sväng vänster i rondellen och fortsätt 5-7 minuter till Stråvalla strand. Långgrunt med kanske någon sten men inte så farligt. De brukar köra kurser där åtminstone.

Annars har du Läjet neråt Varberg. Också sjukt bra om du är där i närheten.

• larssa

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:30

Jag drar till Lundåkra om en timme

• hbgkitare

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:24

Tydligen blåser det bra i Lundåkra just nu och skall hålla i sig hela kvällen med ökande till 9-13 SO!

• grekles

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 16:29

Om imån säger DMI ”Fredag mest vest, 3 til 8 m/s” så då borde de ju funka att åka. Lite svagare vind än idag men om det är i övre delen av spannet är det ju helt ok. Får väl hålla tummarna :smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var ska jag kitea tor-fre?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.