Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var speedar ni runt Göteborg på söndag?

• Var speedar ni runt Göteborg på söndag?

Publicerad av fredrik-ygge på 1 september, 2006 vid 07:28

Prognoserna börjar bli ganska samstämmiga om vindpeak kl 8 på morgonen SSW och annan (något hårdare) peak runt kl 17 W. Jag funderar på Torkelstorp på morgonen eller Fiskebäck på e.m.

Lutar åt att vara i Torkelstorp tidigt.

Kommer det att vara många där då? Har aldrig varit där och vore tacksam för en liten spot-intro om någon orkar peka ut värsta stenarna, bästa speed-stripen etc.

Har sjögräset blåst bort nu eller blir man bara arg av att åka dit om man inte har sjögräsfena?

s-1409 svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • Knatte

Gäst
    1 september, 2006 vid 07:31
    fredrik.ygge wrote:
    Prognoserna börjar bli ganska samstämmiga om vindpeak kl 8 på morgonen SSW och annan (något hårdare) peak runt kl 17 W. Jag funderar på Torkelstorp på morgonen eller Fiskebäck på e.m.

Lutar åt att vara i Torkelstorp tidigt.

Kommer det att vara många där då? Har aldrig varit där och vore tacksam för en liten spot-intro om någon orkar peka ut värsta stenarna, bästa speed-stripen etc.

Har sjögräset blåst bort nu eller blir man bara arg av att åka dit om man inte har sjögräsfena?

Blir det ren väst, borde någon testa Arendals potensional 🙂 🙂 🙂

• fredrik-ygge

Medlem
    1 september, 2006 vid 07:50

Om någon känner någon med vattenskoter eller lämplig båt som är beredd att agera räddning så är jag på! Testar gärna, men känner efter många funderingar på detta att jag inte går ut där utan möjlighet till räddning. Livet är mer än några knop extra i en elektronikleksak.

• Knatte

Gäst
    1 september, 2006 vid 08:36
    fredrik.ygge wrote:
    Om någon känner någon med vattenskoter eller lämplig båt som är beredd att agera räddning så är jag på! Testar gärna, men känner efter många funderingar på detta att jag inte går ut där utan möjlighet till räddning. Livet är mer än några knop extra i en elektronikleksak.

Kolla med lbj :tongue: , jag vet att han har kontakter i vattenskotermaffian och hade funderat på detta problem.
    Men behövs verkligen båt/vattenskoter ? Räcker det inte med folk på land och andra surfare ?
    Det är väl ingen större skillnad på detta spot, jämnfört med andra? möjligtvis lite bökigare att ta sig upp/ur vattnet pga all sprängsten :shocked:

• fredrik-ygge

Medlem
    1 september, 2006 vid 08:45
    Knatte wrote:
    Det är väl ingen större skillnad på detta spot, jämnfört med andra? möjligtvis lite bökigare att ta sig upp/ur vattnet pga all sprängsten.

Jo, en jätteskillnad: Om man får problem och driver ned med vinden så är man snabbt mitt bland gigantiska lastbåtar och det enda land som finns är 2-3 meter höga lastpirer (dessutom omgivna av taggtråd!).

• Knatte

Gäst
    1 september, 2006 vid 09:49
    fredrik.ygge wrote:
    Knatte wrote:
    Det är väl ingen större skillnad på detta spot, jämnfört med andra? möjligtvis lite bökigare att ta sig upp/ur vattnet pga all sprängsten.

Jo, en jätteskillnad: Om man får problem och driver ned med vinden så är man snabbt mitt bland gigantiska lastbåtar och det enda land som finns är 2-3 meter höga lastpirer (dessutom omgivna av taggtråd!).

Äh! Sådant är ju bara en kydda i surfingen:smile: 🙂 🙂 Men får hålla sig inanför pirarna bara, så är man säker.
    Men viss ökar ju säkerheten om man har båtsupport utan tvekan :tongue: Blir det något, så tänkte jag nog kika och filma lite :cool2:

• fredrik-ygge

Medlem
    1 september, 2006 vid 10:02
    Knatte wrote:
    Men får hålla sig inanför pirarna bara, så är man säker.

Finns inga pirar att hålla sig mellan (om vi talar om samma ställe). Kolla tråd: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41795

Kolla bilden där det är imålat 40knop. Där den sträckan slutar är man mitt där båtarna kommer in. Man måste vara nära piren (och där är det ju dessutom plattast), men man har inget skydd i lä.

• Knatte

Gäst
    1 september, 2006 vid 11:22
    fredrik.ygge wrote:
    Knatte wrote:
    Men får hålla sig inanför pirarna bara, så är man säker.

Finns inga pirar att hålla sig mellan (om vi talar om samma ställe). Kolla tråd: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41795

Kolla bilden där det är imålat 40knop. Där den sträckan slutar är man mitt där båtarna kommer in. Man måste vara nära piren (och där är det ju dessutom plattast), men man har inget skydd i lä.

Kanske var lite vårdslös i mitt yttryckssätt :blush: Men det är ju inte förrän du är riktigt långt ute, som stöter på lastbåtar mm. ( Långt utanför Piren )
    Sedan finns det gott om kobbar och skär du kan rädda dig på, om det skulle gå snett. Har du bara en bräda som du flyter på, så är det lugnt….
    Men visst håller jag med om att följeslagare i båt är bäst :laugh:

• fredrik-ygge

Medlem
    1 september, 2006 vid 11:51

Du tänker nog på containerbåtarna till Skandiahamnen. Jag talar om båtarna direkt till Volvo Arendal. Zooma in på hitta.se så ser du t.o.m. båtarna. Eller ännu hellre, åk dit och ställ dig och föreställ dig vart du tar vägen om det skiter sig. Ser nog lättare ut på bild än i verkligheten…

Tycker du det verkar ofarligt så kör hårt!

• jester

Medlem
    1 september, 2006 vid 12:49

Eller tvärtom. Tycker du det verkar farligt: Kör inte!

• Knatte

Gäst
    1 september, 2006 vid 14:41

Jag tänkte närmast på, att jag och Bjärkling faktiskt var nere och rekade förra hösten. Han windsurfade i rännan/viken där och jag var landstöd och håller man bara till där Lars seglade, så var det abslolut inga båtar eller faror i sikte.
    Men då höll han sig hela tiden innanför pirens kant/ända. Det är först när du är utanför pirspetsen, som problemen uppstår.:wink:

Håller du dig bara innanför piren, så kan du får på sin höjd problem med trasig utrustning, när du skall gå upp, om du inte får hjälp att passera sprängstenen innan du är uppe på land igen.
    Men skall du ut i farleden, så är det självklart andra problem som uppstår. Jag har paddlat havskajak här, så jag vet att det kan bli lite svettigt…:shocked:

Så tänker du bara lite på var och hur du surfar, så behöver det inte alls bli så riskablelt. Jag tror på sunt förnuft om man skall surfa där..

• fredrik-ygge

Medlem
    2 september, 2006 vid 06:09

Det var då fasen vad envist du önskar livet ur mig. Har vi något otalt? 😉

Så här ser jag det. Grönt är speed strip i världsklass. Gult är båtarnas väg in till Volvo. Lila är jag som med problem driver snabbt. Rött kryss är när jag blir propellermat.

• Knatte

Gäst
    2 september, 2006 vid 07:23
    fredrik.ygge wrote:
    Det var då fasen vad envist du önskar livet ur mig. Har vi något otalt? 😉

Så här ser jag det. Grönt är speed strip i världsklass. Gult är båtarnas väg in till Volvo. Lila är jag som med problem driver snabbt. Rött kryss är när jag blir propellermat.

Ha, ha 😀 😀 Nu fick jag mig ett gott skratt i alla fall !!
    Du har sammatfattat det hela ganska bra.. Men på en söndag, tror jag inte båttrafiken in till Volvo Arendal kan vara så besvärande, så att det skall bli hackkyckling av det hela..:smile:

Hur går det med brädköpandet ? Såg att du hade seglat en Manta 68 nyligen ? Din bräda eller lånad ?

• Knatte

Gäst
    2 september, 2006 vid 07:35

Nu när Arendal verkar uteslutet :tongue: vart tänker alla speeda i helgen ?? Ifall man vill komma och titta på detta ?? Ev. filma också :smirk:

• speedjanne

Medlem
    2 september, 2006 vid 07:39

Ser ju ut som det blir S fram till 15-16 tiden på söndag så självklart blir det TT….

Kan du inte segla ännu Knatte? Har du fått nya brädan?

Mvh Janne

• Knatte

Gäst
    2 september, 2006 vid 07:44
    Speedjanne wrote:
    Ser ju ut som det blir S fram till 15-16 tiden på söndag så självklart blir det TT….

Kan du inte segla ännu Knatte? Har du fått nya brädan?

Mvh Janne

Kan fortfarande inte segla ännu. Just nu är jag segare än vanligt :blush: :frown:
    Har inte fått några av mina brädor ännu. Varken Exocet Pacer 290 eller Isonicen ännu….:smirk:
    Sedan verkar det ju vara hopplöst att sälja sina gamla prylar också.. Snart har jag 6 stycken brädor i mitt förråd. Börjar bli knökat 😀

Då kanske jag skall titta ner till TT, om prognosen håller i sig :cool2:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA