Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › var surfar alla ungdomar?
-
Gällande Stockholm. Det finns en del ungdommar även i Stockholm men den är klart i minoritet jämfört med återfallarna. En orsak är att det behövs bil till de flesta spots samt att vi inte samlas på en spot utan sprider oss mellan 20 olika beroende på vindriktning. Inte särskilt många av klubbarna har bra förutsättningar för kursverksamhet eller junioraktiviteter, ofta funkar bara klubbstranden på en vindriktning.
Surftillväxten i stan tror jag dock i helhet är bra. Vi har massor med folk som köper nybörjargrejer varje år och de flesta kommer sen tillbaka och köper mer avancerade prylar nått år senare. Men det är klart färre juniornybörjare än seniornybörjare.
Vi vill gärna vara med och stötta tillväxt av juniorer. Vi har snackat om att sätta ihop en grupp och lista ut vad som behövs göras för att underlätta för folk utan körkort. Så finns det någon som läser detta som är intresserad av att hjälpa till klura ut grejer i en lite projektgrupp så kan ni kontakta mig (info@surfspot.se).
-
Ungdomar finns redan i Djursholm, Åkersberga, Edsviken, Sandhamn och Saltsjöbaden kontakta klubbarna och kör för fullt. Camps, täningar anordnas i dessa klubbar varje vecka oavsett vindriktning.
-
från att varit en fråga om vindsurfande ungdomar verkar detta på väg mot en nasar-konferens om vem som skall tjäna pengar på dem…
jag tror på klubbverksamheten. som någon skrev ligger begränsningen mycket i tillgång till körkort och bil (och utrustning). vi har gjort en hel del i uppsala och fortsätter!
-
Det är inte så ofta man ser far och son eller far och dotter surfar.
-
sebbe87;604666 wrote:Det är inte så ofta man ser far och son eller far och dotter surfar.
Faktum är att vi har massor av såna familjemedlemar, Sen tror jag att över 50 % av dom som går centrets kurser eller våra har S-holm som hemmaplan.
Vet ej vilken värld Kona Larsson befinner sig i (dra 1000tals till Öland) ni som brukar vara där vet att det är vad som kan vara där. Förra året Flygarhelgen var det lite över 400 brädor på havet på en gång och minst lika många på Land(vi räknade faktiskt en annan känd surfhandlare och jag.
32 kubik sopor blev facit 🙂
Tuta liv i klubbarna på hemmaplan. Tyvärr så är det så att alla tycker si och så men när det väl gäller att ta ett handtag så är det en annan femma
Jobba mot skolor, fritids på skolorna blir jätteglada om man erbjuder sig att anordna kurser
(gratis) helst i förskoleklasser klass ett och 2. Inled ett sammarbete med surfhandlare i S-holm (bromma ställer upp) om surfutrustning. Finns fler tog bara ett ex
Se möjligheterna ingen bara börjar idag med nåt. Skicka lite surffilmer till fritids m,m
Exponera sporten skicka ut poppo på s-ström och göra lite trix -
Kona Larsson befinner sig i Motala och i alla högsta grad i verkligheten så du vet Speedkenta…..Keep up the good work mine freind.
-
Speedkenta;604693 wrote:Exponera sporten skicka ut poppo på s-ström och göra lite trix
sakta i backarna nu Kenneth, UPPSALA är mitt place – skulle inte drömma om att bosätta mig i sthlm (finns fö mkt bättre segelsnurrare där än mig). att se sthlm på vägen till torö räcker! kass surf och bilköer kan jag vara utan när jag kan knalla ned till hemmaspotet Alnäs.
vi har rätt bra drag i Uppsalaklubben UVK med en hel del ungdomssatsning – något vi såklart kommer försöka utveckla ännu mer.
btw – nasare i denna tråd: dollartecknen i era ögon klär er inte. tagga ner.
fram för klubbverksamheten i hela landet!
-
Det allra vikitgaste för att folk ska fastna är att det ska vara roligt och att de får en upplevelse. Vi märker också att det blir fler fler ungdomar, men det borde vara betydligt fler tycker jag i hela landet.
När jag började vindsurfa, då var det nästan fridlyst med unga surfare.
-
Speedkenta;604453 wrote:Tyvärr så är ingen inne från skåne eller Varberg här…
I LBWS i Lomma hade vi ca 330 elever som gick kurs förra året, har inte några siffror på hur många som är ungdomar, men ca 35% kanske. Sedan så har vi gratis tisdagseglingar för våra ungdomar där vi kan ha 15 kids per gång, och dessa är i stort sätt alltid full bokade. Ibland kör vi lite grillning och andra sociala aktiviteter efter tisdagsseglingarna för att skapa ännnu bättre sammanhållning.
I år hade vi tänkt skapa ett ungdoms team för dom som har börjat plana och köra lite mer på “riktigt”. Vilket skulle innebära att man ringer ihop dessa ungdomar när det blåser och hjälper dom komma ut på vattnet och ger dom lite tips titt som tätt. I detta skede så är bara det en plan, får se om vi lyckas få ihop det också.
-
jonteasu;604776 wrote:I LBWS i Lomma hade vi ca 330 elever som gick kurs förra året, har inte några siffror på hur många som är ungdomar, men ca 35% kanske. Sedan så har vi gratis tisdagseglingar för våra ungdomar där vi kan ha 15 kids per gång, och dessa är i stort sätt alltid full bokade. Ibland kör vi lite grillning och andra sociala aktiviteter efter tisdagsseglingarna för att skapa ännnu bättre sammanhållning.
I år hade vi tänkt skapa ett ungdoms team för dom som har börjat plana och köra lite mer på “riktigt”. Vilket skulle innebära att man ringer ihop dessa ungdomar när det blåser och hjälper dom komma ut på vattnet och ger dom lite tips titt som tätt. I detta skede så är bara det en plan, får se om vi lyckas få ihop det också.
Najs…. fler upplägg liknande detta behövs även på ostkusten
-
Kan någon berätta lite hur Young Guy gänget fungerar, rätt kul att se så många småkids som är hur duktiga som helst. Tyvärr ser man bara dess när man åker söderut.
-
Jag borjade Vindsurfa pa allvar forra aret.
Och jag ar UNG. Alltsa under 25 som nagon sa
att man skulle vara for att kalla sig en ung vindsurfare.
Narmare bestamt 24.
Och jag ar bland de aldre i mitt kompisgan, och jag
ska se till sa att alla jag kanner borjar ocksa!
Bor i Smaland.
Nagon som har tips pa bra sjoar att surfa i?/FreerideErik 😀
-
du kan ju alltid köra till ivösjön på västlig vind 🙂 , bra nybörjar spot. Även bra för avancerade seglare. Vi är några ungdomar som kör där. Bland annat jag och Emil Håkansson (s-62) 🙂
Logga in för att svara.