Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Var tillverkas kitesen?
-
Milkman;507692 wrote:Naish, Cabs, SS och North tillverkade sist jag hörde nått om det i samma fabrik. Men det är ju en öppen marknad så det behöver inte stämma längre. Det är ju inte alls omöjligt att Cabs ägarna har ägarintressen i någon fabrik. Dom äger rätt mycket. (Brasklapp för helt kocko bakgrundsinfo hos mig här).
JBI. Kolla china kite, det är ett resultat på den markanden.
De flesta butikerna i Sverige är Importörer och har då agenturen för märket. Alla stora märken gör det mesta av sin egen utveckling, så det är ganska logiskt.
Med undantag för ett märke så är agenturerna exklusiva och det finns många märken. Jag tycker inte det verkar finnas plats för en traditionell Distributör/ÅF-modell här i Sverige så det är ganska logiskt att en butik är ett märke, eller vice versa.
Du kan också ta in ett märke, det finns väll typ minst 10 som ingen importerar änaha okej, det hade varit kul att ta in ett nytt märke här i sverige. Men vilket skulle det vara? Finns ju en hel del frågor som behövs svara på så man inte tar in vilket skit som hellst. Dock värt att undersöka lite mer. Tycker vi har impotörer för de största märkerna här i sverige redan?
-
Klart du kan plocka hem ett märke till Sverige. Alltid kul att det finns valmöjligheter!
Tänkt dock på att det är en hel del meck med att ha och supporta ett ”eget” märke. Det är du som får stå för garantier, den ekonomiska risken (dvs att köpa in ett stort lager och ligga ute med pengarna), marknadsföra märket på ett vettigt sätt osv. Räkna med att det tar i alla fall ett par år att gå från helt okänt märke på svenska marknaden till att bli något som folk automatiskt har med i tankarna när de ska handla nya grejer.
Men visst kan man köra det i liten skala och bara ta hem till sig själv och polarna, räkna dock inte med att märkets huvudkontor blir alltför glada på dig i längden då. :tongue:/Kaj(Tech)
-
Norrman;507721 wrote:aha okej, det hade varit kul att ta in ett nytt märke här i sverige. Men vilket skulle det vara? Finns ju en hel del frågor som behövs svara på så man inte tar in vilket skit som hellst. Dock värt att undersöka lite mer. Tycker vi har impotörer för de största märkerna här i sverige redan?
Ja, de stora märkena är representerade men det finns ju några som iaf jag inte känner till om dom finns här eller inte. Gin och Wainman Hawaii är exempel. Tror jag läste nånstans att det finns ett 50-tal kitemärken och så många är defnitivt inte representerade här.
Jag tror man gör dealen med själva märket oavsett var de tillverkas. Annars blir det en ChinaKite variant.
Intressesmurfen informerar:
*Dacron är samma plast som PET-flaskor är gjorda av, nämnligen PET!
*DuPont omsätter ca 30 milljarder USD och Teijin ca 10 miljarder USD. Vad tror ni t.ex Cabrinha kites eller Naish kites omsätter? Bra mycket mindre… -
Beror ju också mycket på vilket märke du väljer att importera. Det kanske inte ens behövs så mycket marknadsföring om behovet redan finns? Ta tex. liquid force, de är dom enda som tillverkar ordentliga prylar för en viss målgrupp(”wakestyle”). Det finns inte många alternativ här, och det är köparna väl medvetna om, förutsatt att de har lite koll
-
@Neven 507730 wrote:
Intressesmurfen informerar:
*Dacron är samma plast som PET-flaskor är gjorda av, nämnligen PET!
*DuPont omsätter ca 30 milljarder USD och Teijin ca 10 miljarder USD. Vad tror ni t.ex Cabrinha kites eller Naish kites omsätter? Bra mycket mindre…I love you Intressesmurfen.
PS. Jag skulle sikta på Waiman kiterna.
-
Det finns en jävla massa kitefabrikat som ingen importerar. Toby på kiteforum har en tråd där han listar alla märken som finns och det finns nog olika anledningar till att somliga av dom inte säljs i Sverige. Bland annat ligger det en del i det som Cortex skriver. Höga lagervärden och eventuella garantikostnader mer eller mindre kräver att du kör som aktiebolag för att inte riskera personlig konkurs. Tror för övrigt att några av de märken som nämnts ovan har varit och knackat på lite dörrar utan att någon nappat.
-
Har testat senaste Weinman, tror dom blir svårsålda…. Dom faller ju från zenit trevliga att köra med annars.
Kolla Royal annars deras kites som jag testat var väldigt snarlika best waroo tyckte jag.
Testa runt lite.
Du skulle sagt till när du var här jag hade både royal och weinman ifall du velat testa.
Vi har kollat en del på att åka över till china och plocka upp skolkites direkt på fabriken, man ska köpa en hel del för att det ska löna sej.
Ha det bäst och respekt för kiting i svea nu
Kirre
-
Jo det är klart att det är en del jobb med det men det kan ju vara en kul grej. Tänkte isåfall ta hem lite till en början och ha det lite som hobby på nätet.
Som jag märkt det är andra som har. Kul med när man kör med ”sitt eget märke”. Men det är klart, jag vet ju inte hur mycket man måste köpa för att få ett godkännande av märket. Ja det var ett bra exempel hengo, men finns inte behovet redan så får man skapa det själv.kirre: ja det skulle jag gjort, men tankarna låg inte riktigt på detta då
Men det är bara lite forskning för tillfället, men visst hade de varit kul om det ledde till nåt.
Sourra: jo det ligger nog nåt i det du säger men det skadar ju inte att kolla upp!
-
sök på Bowrider så får du se hur det gick senast nån skapade ett eget märke.
-
Finns nån/några grabbar i Kalmar tror jag som har ett ”eget” märke, Eraserhead. Vet inte om de fortfarande finns kvar. Såg en på Öland för ett par år sen.
-
@Norrman 507828 wrote:
Jo det är klart att det är en del jobb med det men det kan ju vara en kul grej. Tänkte isåfall ta hem lite till en början och ha det lite som hobby på nätet.
Som jag märkt det är andra som har. Kul med när man kör med ”sitt eget märke”. Men det är klart, jag vet ju inte hur mycket man måste köpa för att få ett godkännande av märket. Ja det var ett bra exempel hengo, men finns inte behovet redan så får man skapa det själv.kirre: ja det skulle jag gjort, men tankarna låg inte riktigt på detta då
Men det är bara lite forskning för tillfället, men visst hade de varit kul om det ledde till nåt.
Sourra: jo det ligger nog nåt i det du säger men det skadar ju inte att kolla upp!
Nästa gång helt enkelt, vi har ofta en hel del olika märken för test inne så bara fråga vad som finns.
Just nu har vi Ozone, Flexifoil, Weinman och Royal på kite sidan. På bräd sidan finns Nobile, Choc Technology, Mushow och Brunotti. Kommer nog att ha ett par Nobile drakar snart också hoppas jag på.
Såg du att jag svarat på ditt mail nu
Ta in ett nytt märke tycker jag, the more the marrier, att det är en del jobb det är det alltid att starta upp nåt nytt…. Men kul kan det också bli
Sen kan du sponsra mina galna upptåg
Rock on
Kirre
Kirre
-
kirre;507868 wrote:Nästa gång helt enkelt, vi har ofta en hel del olika märken för test inne så bara fråga vad som finns.
Just nu har vi Ozone, Flexifoil, Weinman och Royal på kite sidan. På bräd sidan finns Nobile, Choc Technology, Mushow och Brunotti. Kommer nog att ha ett par Nobile drakar snart också hoppas jag på.
Såg du att jag svarat på ditt mail nu
Ta in ett nytt märke tycker jag, the more the marrier, att det är en del jobb det är det alltid att starta upp nåt nytt…. Men kul kan det också bli
Sen kan du sponsra mina galna upptåg
Rock on
Kirre
Kirre
Ja det hade varit kul att testa lite olika ”ovandliga” märken. Vart handlar ni era saker då?
Jag såg det, snabb var jag med att svara med =)Kul att man får lite positiva responser! Ja nåt slags sammarbete hade det ju fått bli!
Zilversurfarn: Menar du att dom gjorde egna drakar eller tog in märket Eraserhead i sverige?
Sourra: Hade inte tänkt skapa ett eget märke utan ta in ett nytt i sverige och försöka etablera det med dom andra stora märkerna.
-
Hjälp oss med Nobilekiterna istället, så slipper du uppfinna allt från början. Vi behöver fler att jobba med, och då får du/vi andra lite draghjälp av varandra också.
Logga in för att svara.