Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varamon – ett fenomen
-
NI har d så jävla bra!
Själv har man ju ett jobb att sköta, hela dan från 7 till halv 10 imorn.
O på fredag kanske jag kan slita mig från jobber vid 3 tiden om jag har tur.
Man skulle ha d så bra som ni har det. *suck*
Jaja, men vissa ska tydligen ha det bättre än andra här i livet! -
Haha.
Men ring om ni drar till varat imorn, så kan jag ta med mig jobbet o komma o kolla. -
Jag har kört på SV då det blir sned pålands. Har också funkat bra på V då jag hade riktigt kul trots rak pålands. Bara att ligga och bränna parallellt med land och man behövde inte pressa höjd det minsta (hur nu det kom sig..?) Landet löper i nord-sydlig riktning så jag antar att det funkar minst lika bra på NV också.
Kolla spotguiden på http://www.surflife.se/spotguide-naessjatrakten.htm
Var även där och checkade en gång i vintras då det blåste typ 18m/s på SSV. Såg stora linjer därute som vred in kraftigt. Hur mycket kan jag ju inte säga. Önskar jag hade haft mina Cold Water mitts då så jag kunnat ta reda på det. Spännande ställe helt enkelt.
-
Fasen, det är ju helt sanslöst, Varamon dippar med vinden idag igen. ca 4 m/s just nu. Hoppas på kvällen…
För mig blir det oåxen, Sandvik efter jobbet. Är där innan 18.00…
/Pete
-
Petter är på väg upp från Skååååååååne. Han är också sugen på surf. När ska ni ut?
-
Hej!
Solid 2.5h 5.9 med bra tryck i Säbyviken mellan typ 14.00 till halvfem. Halkade aldrig av planingen (utom vid gippar förstås) trots byig vind. Rickard körde i Varamon samtidigt där det tydligen ökade lite efter att du dragit för han fick sporadisk planing med 6.3. Now it´s proven in combat. Säbyviken är tvärskogsuddes kusin..
Hur funkade tvärskogs idag då?
/Fredrik -
Detta låter ju nästan för bra för att vara sant…
Om Sabyviken är Tvärskogs kusin, så är Varamon den banjospelande beachen. Man måste heta Burt Reynolds för att surfa den sista färden
-
Korrupt DNA är aldrig bra.. Men trots 14 tår och svår vindögdhet kunde ju killen spela banjo utav bara helvete när han väl ville. Problemet var ju bara att han inte ville spela så ofta..
Nä, en dag bevisar ju inget. Det kan vara omvända förhållanden en annan dag men läget, lågläntheten på landet och dagens observation talar ju i alla fall inte emot att det skulle kunna finnas lite tvärskogs-DNA där..
Men var det nån vind på tvärskogs då?
-
Inga glada inlägg på Linsurfs hemsida. Har nog inte varit så bra där idag mao. Hade idag i Varamon fulltryck i 30 sekunder, för att stå och guppa i 2 minuter och sedan ett 30 sekundersrace igen…Två kitare ute, Tomas o Tobias, med 16 resp 19 m2 samt ca 3-4 windsurfare. Vinden dog ut helt vid ca 17.30.
MEN imorrn ska det blåsa! Får vi hoppas iallafall, annars får jag krupp… -
Jag säger detsamma, imorgon är en ny dag och då, då…
Alla som inte är invigda i detta med Varamon fenomenet, kan ju kolla på denna skiss. Varamon är ett fantastiskt ställe, faktiskt. Men sedan ligger det nästan halvägs inne i landet.
Så Nässja är ju en otrolig het kandidat.
/Peter
-
SNYGG bild! Inte så lite informativ heller. Schysst för att få ett grepp om både vind- och vågpotential. Var fick du tag på bilden? Lantmäteriet eller? Fan, den kanske kunde vara grundstomme till en Östra-Vättern-Spotguide..? Och så lägger man in alla erfarenheter varteftersom. Nässjadelen kan man ju länka till våran Nässjaguide eller så börjar man om..
-
jag ringde televind ett flertal ggr under eftermiddagen, högsta noteringen strax över fem. Inte så upphetsande direkt… Idag däremot packar jag bilen nu för lite LEIF (Leave Early Its Friday) – surf. Tvärskogs eller Varamon?? Känslan i em får avgöra.
-
Blåste ganska mkt syd på udden under fredagen. Vindmätaren därför lite skymd. Tyvärr vred vinden upp mot väst när molnen kom och minskade, precis när jag drog ut på min första repa för dagen. Snurrade lite segel, svor ett par gånger och åkte hem och gråt hos tjejen….
Angående träden på Tvärskogsudde: Vi arrenderar området av statens fastighetsverk då det är ett naturskyddsområde. Vi har fått bannor för att vi röjt buskar och några träd är det därför inte tal om att ta ner tyvärr.
Alla kiters är välkomna till udden och båten står till förfogande för de som betalat medlemsavgiften. Givetvis räddar vi folk som inte betalat men vi förväntar oss då att de betalar in efteråt så vi kan fortsätta ha båten. Den är rätt gammal nu…..
Logga in för att svara.