Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varberg-Göteborg

• Varberg-Göteborg

Publicerad av anonym-anvandare på 25 maj, 2005 vid 09:21

Hur lång tid tar det att åka den sträckan med bil? Kan man bo i Varberg och arbeta i Göteborg eller är trafiken jobbig, dvs massor av köer? Vad finns det för andra alternativ, tåg buss? Erfarnheter någon?

/Anders

canoya svarade 19 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • hakuna

Medlem
    25 maj, 2005 vid 09:27

Jag har en gäng kollegor som bor i Varberg och samåker hit till Särö. Det tar 45 minuter.
    En annan kompis bor i Åsa eller i närheten och jobbar på 1 Långgatan och det går bra för honom.

Att köra Varberg till Järntorget borde ta 1h15min om man inte fastnar.

Om man fastnar i köer beror helt på var i Gbg jobbet ligger, Volvo och de andra stora på Hisingen skapar de största köerna genom Tingstadstunneln.

Man kan åka tåg, det borde funka rätt bra om jobbet ligger centralt eller nära kollektivtrafik.

• basse

Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:03

Borde inte vara några problem men det beror helt på om du kan anpassa dina arbetstider och var i Göteborg du arbetar.

• s

Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:27

Bättre att bo i Göteborg och åka till Varberg då det blåser!
    Du slipper pendla varje dag vilket är oerhört tröttande. Och kostsamt.
    Det tar lika lång tid om du åker till surf från Göteborg som om du åker hem från Göteborg – så du missar ingen surftid.

Sedan är ju bostäderna dyrare här, men vad jag har hört börjar Varberg öka ganska rejält nu också. Omman pendlar varje dag så vill man säkert ha en fräsh bil… Det är dyrt. Billigare att åka surfbuss då och då – dessutom roligare! 😉

/Staffan

• dixon

Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:33

Om du vill bo söder om stan så kan åsa vara bra, där är fin surf och ok pendlingstid.

• Knatte

Gäst
    25 maj, 2005 vid 11:13

Den viktigaste faktorn är väl arbetstiderna och om du åker tidigare (innan alla köer börjar) Men ungefär från 07.30-09.00 på morgonen och 16.00-18.00 på eftermiddagen skall du väl undvika Tingstadstunneln och broarna, om du inte tycker bilköer är en kul grej mad.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2005 vid 11:52

Som Varbergsbo kan jag säga att det är köer vid mölndal också på morgonen så det bästa är väl att skaffa jobb och boende i Varberg. smirk.gif
    /Per

• southe

Medlem
    25 maj, 2005 vid 13:40

Hur är det med Borås-varberg? Sökte jobb i borås med hopp om att det var närmare bra windsurf än de djupa skogarna i inre jämtland. Hur lång tid tar det sig att köra till Varberg från Borås, måste man köra genom Göteborg? Kanske rentav bättre att bo i Götet så man kan nå alla godbitar.

• c_c

Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:28

Jag kör Varberg-Göteborg på ca 45 min (när det inte är rusningstrafik!). Sträckan Varberg-Borås tar ca 1 tim.

Göteborg är således att föredra…där finns ju dessutom bättre surfmöjligheter än i Borås?!

Åsa kan ju vara en vettig kompromiss? Eller tågpendla? http://hem.passagen.se/pendlare/

• hakuna

Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:41

Det finns en direktväg från Borås till Varberg kallad Nissa-stigen. Den används på somrarna mycket då Boråsarna åker till sina sommarstugor. Ungefär samtidigt flyger fiskmåsarna motsatt väg för att äta upp böndernas sådd.

/Niclas – med kusiner i Borås.

• surferboy

Medlem
    25 maj, 2005 vid 18:02

Jag flyttade till Varberg från Göteborg för 2 år sedan och är väldigt glad över det beslutet än idag. Jag bor på Getterön i Varberg och har kontoret i Billdal, söder om GBG. Det tar 35 min för mig att ta mig till jobbet (i laglig fart) och jag slipper alla köer då köerna börjar i Kållered och jag svänger av i Kungsbacka och kör 158:an mot Götet.
    För mig funkar det toppen och det tog oftast längre tid för mig att ta mig till jobbet när jag bodde i Masthugget i GBG och skulle till mitt förra jobb i Vasastan confused.gif

Gå till garaget som låg en bit från hemmet…Köra ur garaget som är stort… köa vid alla rödljus (5 st)… parkera i garage vid jobbet… gå till kontoret från garaget = totalt 40-45 min. Jag sparar alltså tid på att åka 6 mil enkel väg istället för 3 kilometer som tidigare tongue.gif.

Mvh,
    Gustav

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2005 vid 20:52

Men tjena! sträckan masthugget-vasastan är cykelavstånd! tongue.gif tycker att Göteborg är en kanonstad att cykla i även längre sträckor typ frölunda-city-hisingen funkar. Cykla i veckorna (om ni inte har allt för långt till jobbet) och kör bil (till varberg) på helgerna

• apelbapel

Medlem
    26 maj, 2005 vid 06:12

Annars finns ju 41an, som går mellan bs-vbg, 8 mil. Halva biten är bred 90väg (närmst borås) och andra hälften sämre standard som går genom några samhällen.
    Nissastigen är inget alternativ.

1 timme tar det kanske med husvagn, annars går det nog på 45-50 min.

• canoya

Medlem
    26 maj, 2005 vid 06:14

Nissastigen följer väl snarare Nissan och går mellan Halmstad och RV40 strax väster om Jönköping smile.gif (Förlåt att jag leker besservisser). Från Borås till Varberg tar väl en dryg timme och är nog något längre än mellan GBG och Varberg, men betydligt mindre väg och större risk för fortkörningsböter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varberg-Göteborg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.