Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varbergs Surfklubb
-
@RRD 466956 wrote:
Här är något som jag tycker är viktigt för alla surfare som jag skrev för knappt ett år sedan. Kanske något att ta tag i för Surfklubben. Något som kan vara bra att känna till att införandet är “bara på prov” enligt kommunen, så ska man försöka få en ändring så är det nu.
Surfparkeringen i Apelviken borta!!! ENDAST FÖRHYRDA PLATSER
Nu har 80% den stora surfparkeringen vid stranden blivit camping med utmarkerade stora numrerade platser, endast en liten bit av den södra delen verkar finnas kvar. Det går inte längre att stå nära vattnet vid surfing.
Idag den 21 juni 2007 har skylten ENDAST FÖRHYRDA PLATSER kommit upp. Uppställningplats Camping.
Husvagnar, husbilar, förtält. På gräset där vi tidigare riggade och la riggarna eller solade i väntan på vind sitter idag camparna med bord, stolar, parasoll med mera…Den allmänna platsen och tillgång till stranden har försvunnit till förmån för campare.Vilken info finns kring detta? Jag kan inte hitta något på Varbergs kommuns hemsida eller stugbyns sida. Hur kunde alla surfares och badgästers bästa parkering sedan tidigt 1980-tal bli camping?
När man för något år sedan införde förbud mot övernattning måste skälet ha varit att man INTE ville ha camping och att man ville att platserna inte skulle blockeras för längre perioder så att fler skulle få tillgång till platserna.
Varför kan inte campingplatserna vara de som inte är på första raden mot vattnet utan längre bak?
Ja detta är något som vi absolut ska titta på. Jag blev uppriktigt förvånad när det infördes förra sommaren. Den parkeringen har ju alltid varit en surfparkering.
-
@Neven 466958 wrote:
Na, diskussionerna om förbud var väl en av sakerna som gjorde att klubben formaliserades, och det var det första exemplet på hur väl en dialog mellan kommun och VSK kan fungera. Men huvudsyften ser du ju i stadgarna: att främja alla surfsporter.
I mina ögon så är dom två viktigaste målen:
1. att förena surfarna. Att få bort meningslösa groll mellan utövare av olika surfsporter
2. Att vara en enad instans vid dialoger med t.ex kommun.Ja precis. Men jag skulle vilja lägga till
3. Anordna tävlingar
Logga in för att svara.