Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vårens tråd om handskar

• Vårens tråd om handskar

Publicerad av stefanlindmark på 30 mars, 2010 vid 18:20

Det blev lite kallt för handsingarna i söndags så jag åkte förbi Skidsport Danderyd på ren spekulation idag.

Storslam! Förutom en MXT-förlängare och tillhörande fot spräckte jag banken med ett par hummerhandskar som bara hängde där på en hylla.

Så jag startar handskköpartråden med ett par O’Neill Lobster Glove 5 mm. Ska testas i helgen. Riktigt kletig, ribbad och greppig handflata. Säkert inte världens hållbaraste pga det mjuka materialet, men det här verkar vara rätt tänkt för att få grepp i alla fall. Inte som de modeller jag provat där någon tror det är smart att sätta tyg med små diskreta gumminabbar på insidan.

bild.php?p=372864&type=standard&size=800&.jpg

stefanlindmark svarade 14 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • lars_k

Medlem
    30 mars, 2010 vid 18:31

Är de 5mm i handflatan är det bara att glömma dem för vindsurf. Kramp direkt. Lämna tillbaka dem medan du kan och köp ett par Dakine CWM istället. De är illa nog men funkar hyffsat ihop med tunnt bomrör.

• surfslusken

Medlem
    30 mars, 2010 vid 18:36

Tycker mina GUL funkar fint fortfarande. När de blir varmare så man inte behöver köra me Dakine mittens ska ja kanske testa hur dom e o surfa me oxå.

• perrapops

Medlem
    30 mars, 2010 vid 18:38

DCWM enda rätta!

• mr-creamcheese

Medlem
    30 mars, 2010 vid 18:54

Instämmer, var ute o badade ordentligt med dom idag och frös inte.

• stefanlindmark

Medlem
    30 mars, 2010 vid 20:42

DCWM snurrar runt på mina händer och läcker överallt.

Bettar på O’Neillen och ser hur de funkar m.a.p. kramp. Finns inget värre än snurrande handskar eller halt grepp. Blir kul att se!

• macedu

Medlem
    31 mars, 2010 vid 04:46

Vad fick du dega? Återkoppla RASKT! :cool2:

• doc

Medlem
    31 mars, 2010 vid 05:01

Jag skaffade Ions förböjda femfingerhandskar. Verkar grymma men jag har inte testat live ännu.

• stefanlindmark

Medlem
    31 mars, 2010 vid 05:23
    MacEdu;603956 wrote:
    Vad fick du dega? Återkoppla RASKT! :cool2:

Minnet av flydda pengar är kort, men ca 460 kr plus minus något var det. Mer än DCWM men de känns mycket tjockare på torra land.

• dr-masse

Medlem
    31 mars, 2010 vid 06:50

Jag fattar inte att det inte tagits fram en handske för vindsurfing som är:

1. Tunn. Även på ovansidan. Det är mest skydd mot vinden som behövs. 5 mm är ju helt bisarrt i en handske för vindsurfing, för vågsurfare en helt annan sak.
    2. Som en tumvante på ovansidan (vindskydd igen), femfingers på greppsidan.
    3. Tät
    4. Inte sitter åt runt handleden = kramp
    5. Om den nu behöver vara lite varmare, skulle ju lite ludd som värmer även när det är blött (typ ulllfleece) inuti ovansidan kunna funka.

Det är tydligen jättesvårt…

Efter att ha provat många (inklusive DCWM) olika genom åren är jag tillbaka på tumvantar med öppen handflata igen… kör man inte i vågor/freestyle (och badar regelbundet eller blir spolad) borde man kunna köra med öppna tumvantar hur bra som helst.

Bästa handskar är inga alls.

• macedu

Medlem
    31 mars, 2010 vid 07:12

Hepp!

Jag kan bara rekommendera denna igen :grin:. GRYMT GREPP PÅ INSIDAN, ngt syntetiskt gummi/plast läder… Blir inte sunkigt efter surfen och den är varm, om man inte simmar 90% av tiden.
    Och de är slitstarka!!! INGEN KRAMP! Och de sitter tight och smärt om du köper rätt storlek.

http://www.terrang.se/ProductInfo?i=HAT-NS430&segment=s10&itemgroup=HANDSKAR&program=HAT

Det som jag letar efter är att få tag i en neoprenbit som man kan korva över glipan som tyvärr alltid blir av…. Ni ser det på bilden.

Hade den under sista segelperioden i höstas(nov) när det var 1-2grader i vattnet.

/mac

• lillhagen

Medlem
    31 mars, 2010 vid 07:40
    Doc;603957 wrote:
    Jag skaffade Ions förböjda femfingerhandskar. Verkar grymma men jag har inte testat live ännu.

Har kört en hel del med dom men inte nöjd, ger kramp och håller inte värmen något vidare… Bytte till Dakine CWM och är så nöjd som man kan bli med vinterhandskar. Nu var det två år sen jag körde med IONs clawfinger så dom kanske har lagt massa R&D utveckling sen dess och förbättrad dom men tveksam till det…

Däremot kan jag rekommendera IONs Fusion torrdräkt, den är överjävligt bra :cool2: Man håller sig så varm om kroppen att händer och fötter inte blir en issue längre. Körde 3 timmar förra söndan utan at frysa det minsta.

//Henke

• dr-masse

Medlem
    31 mars, 2010 vid 07:50
    Lillhagen;603977 wrote:
    Har kört en hel del med dom men inte nöjd, ger kramp och håller inte värmen något vidare… Bytte till Dakine CWM och är så nöjd som man kan bli med vinterhandskar. Nu var det två år sen jag körde med IONs clawfinger så dom kanske har lagt massa R&D utveckling sen dess och förbättrad dom men tveksam till det…

Däremot kan jag rekommendera IONs Fusion torrdräkt, den är överjävligt bra :cool2: Man håller sig så varm om kroppen att händer och fötter inte blir en issue längre. Körde 3 timmar förra söndan utan at frysa det minsta.

//Henke

Håller helt med, att ha en riktigt bra och varm torrdräkt minskar behovet av varma handskar, har gjort att jag kunnat köra öppna tumvantar igen. Kör själv NPX nya Zealot i enkelnylon. Den är så j-a varm att jag även i fyra-fem gradigt vatten med lätt snöfall i luften fått dra ner huvan för att kyla av mig med jämna mellanrum…

• stefanlindmark

Medlem
    13 april, 2010 vid 07:39

Snabbrecension O’Neill Lobster Glove 5 mm, köpta på Skidsport i Danderyd (fanns i hyllan, men inte i webshoppen).

De är varmare än några andra handskar jag provat. Perfekt med löst pekfinger som ger bra rörlighet. Går att peta in pekfingret bland de andra tre fingrarna en stund om det är riktigt kallt. Körde med dem i 5 timmar i lördags utan problem och då kan tilläggas att jag lätt börjar frysa om händerna.

Materialet på insidan är tjockt, riktigt tjockt. Den extra greppdiametern kompenseras av riktigt bra fäste i materialet. Provat handskar med gumminabbar eller mönstrat ”påmålat” gummi och de fungerade inte alls, gled omkring och gav en känsla av allmän klenhet i armarna. Det här ger ordentligt fäste.

Handskarna är helt täta. Genom handleden kommer det endast mycket lite vatten vid totaldopp, eftersom de har en form av dubbelmudd.

Gummit på utsidan är jämförelsevis ömtåligt. Rekommenderar att använda handskarna vid segling, men byta till andra vid riggning (t.ex. Julas röda fiskehandskar för 99:- som är varma och ger bra grepp om nedhalstampen). Var försiktigt med naglarna vid påtagning.

bild.php?p=372864&type=standard&size=800&.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vårens tråd om handskar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.