Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › varför?
-
varför?
Publicerad av storm på 30 augusti, 2001 vid 17:28hur kommer det sig att jag kan segla mycket mer överriggad med mitt cr2 9.0 än med mitt rx1 9.9? så fort det kommer en by så lyfter brädan när jag kör 9.9 trots att jag trycker allt jag kan med benen och inte fegar ur. Däremot med 9.0 kan jag köra i väldigt hårda byar utan att brädan lyfter.
Har det med att det är olika modeller på seglen att göra eller är det helt enkelt storleken som gör det?/Marcus
anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
skulle väl tro att d har med formen att göra, större bukdjup och mindre ”aktivt” akterlik?
Emil
-
olika segel har väl olika höga ”centre of power” eller vad det nu heter. har du ett lägre på din 9.0 borde det bli stabilare..
-
RX1:
* hög center of effort dvs buk långt upp i seglet
* flextopmast (racepro, dvs om du har den) böjer sig enbart i toppen, mkt dåligt
och gör att man hela tiden rycks upp på tårna.
Ett dåligt mastval av rosenblad som också senare sparkades från pryde.
(gick vidare hette det visst………) -
Jag har en Fiberspar Reflex 5000
får det samma effekt?/Marcus
-
Är det bara masten som gör RX-segeln dåliga eller är det även seglen. Gäller det även RXII o hur är nya RS1?
-
jaha men varför är alla segel stora längst upp sedan några år borde det inte vara bättre och ta bort det och få ett mer stabilt segel eller blir seglen bättre med stor överdel eller är det bara en trend
-
Verkar vara trend = bra för försäljningen. Radikal förändring gör att dina segel blir påtagligt o uppenbart omoderna så att du ska köpa nytt. När alla har gjort det så är det bara för tillverkarna att gå tillbaka till det gamla o förklara att det nya nog inte var så bra i allafall så köper vi igen. Sjukt.
Läs bara vilken försäljningskatalog som helst. Den utrustning som förra året helgonförklarades idiotförklaras redan året efter!
Kör med det du trivs med o skit i resten…………………
-
1 dra i nedhalet rx1 ska vara löst ända ner till lattan ovanför bommen när det är tryck 2 fibersparmasten brukar vara lite styvare ovanför bommen så att du får mer buk över bommen med mindre tvist så att man kan bli överriggad (om du använder den till 9.9:an
-
Håller fullständigt med, detta borde vi alla hjälpa alla ”nya” i sporten att förstå.
Logga in för att svara.