Senaste nytt › Forums › VARFÖR alla dessa tricks???????????
-
han satte de ju inte ,ser ni inte att han doppar påse i landingen
-
hmm jag har faktiskt tänkt på det här med. men ur ett helt annat perspektiv. det är flera som man ser år efter år som jag har aldrig ens sett FÖRSÖKA ett freestyle trick, duckjibes på sin höjd som sitter helt klockrent hos endel av dem. men då undrar jag. varför? vill de inte utvecklas. de kör bara fram och tillbaka med klockrena fullfartsjippar också vidare. men varför? alla vill väll utvecklas eller?
jag tycker själv det är jäkligt skönt å bara freerida, åka runt lite, slå och jippa. men sen så vill jag utvecklas också därför freestyle, men varför gör inte alla det har jag tänkt. alla vill väll utvecklas och bli bättre?
-
ja tror man föds olika. antingen som speedare eller som freestylare . precis som att man antingen är höger eller vänsterhänt. ja menar hur skulle de se ut å se Janne snurra segel. jag skulle förövrigt aldri kunna sticka ut utan att tricka, de e lixom som nån slags tix, tvångstankar. får lixom panik av att bara köra rakt fram för länge.
ärlit talat så tycker ja faktiskt sånna där onödiga variety triks e rätt rolia dom me en varm sommardag i 4 sekund.
-
Golf och vindsrfing går helt kanon att kombinera, blåser det inte åker man till golbanan, blåser det är valet solklart!!
Spike
-
Är ju inte riktigt lika uråldrig i gården… (måste varit vindsurfingens krita-period på den tiden, ah?) men hängt med sen senaste istiden i alla fall…
Och jag håller både med och inte med getwet i det här. Uppskattar själv alla aspekter av sporten och ser även jag våg, bana och fart som kärnan i det hela.
Fast för mig som inte kan välja surftillfällen lika fritt som tidigare har “lättvindstrickande” verkligen varit ett lyft. Inser naturligtvis att det måste se tokfånigt ut, men min balans, segelhantering och förmåga att se lite nya aspekter i sporten har verkligen fått nytt bränsle sedan jag började snurra segel lite mer.
Faktiskt så ångrar jag idag ordentligt att jag inte satsade mer på manöversidan av sporten långt tidigare (listen up kids! :-), mest för att jag såg svårigheten i manövrarna snarare än möjligheten.
Det jag gillar mest med vindsurfing och nog är sämst på, dessvärre, är vågsegling. Tillfällena är få för mig, och då ser jag freestyle/lättvindstrickande som en nästan perfekt “skola” när vågåkandet inte finns tillgängligt.
Och förresten, min första rena 360 i stropparna med lite “större” grejor kändes otroligt kul att klara av vid 33 års ålder… Att jag sedan avslutade säsongen med det och en bra-j-a-nära framåt är rejäl inspiration. Årets mål är enkelt – framåtloop å vulkan. Känns rätt najs som tvåbarnsfarsa att sikta på sånt, faktiskt…
Så – visst kan manövertokeriet gå för långt ibland (i viss mån har det redan gjort det), men det ligger nog rätt mycket i betraktarens ögon att avgöra om det är larvigt eller inte. Bra träning för i stort sett alla andra delar av sporten är min erfarenhet, helt klart.
Det där med att åka baklänges… Jo, det är ju rätt kul (även om jag tokvurpar vid varje försök). Och inte är det tillverkanas idé, även om de ofelbart hakar på “nya” trender på ett närmast perverst sätt och basunerar ut det med “måste” grejer och annat larv. Själv tycker jag att tillverkarnas största problem är att utbudet av prylar är alldeles för stort och byts ut för ofta (kolla in exempelvis Starboards program, och inte fasen måste man byta shape vartenda år bara för att). Öh, ojdå, annat ämne.
Men speed saknar jag, så snart kassan är på plats lär det åter beredas plats åt fortåkarprylar i förrådet igen!
Skål på dig med, åsså vet du att jag gillar dina åsikter. Är ju svåra att ta fel på, liksom.
Gott nytt på er alla – ses i vår!
Surfa På!
-
Speedhysterin ==> Svårseglade ömtåliga svindyra brädor och tunga klumpiga segel samt att antalet utövare sjönk dramatiskt och sänkte nästan vindsurfing.
Freestylehysterin ==> Lättseglade brädor som planar tidigt, är lätta att hoppa med och svänger bra samt lättanvända segel. Intresset för vindsurfing har ökat tack vare detta.
Själv har jag en stor modern freestyle och jag älskar den mer än någon annan bräda jag kört tidigare trots att jag inte sätter ett enda trick. Den är lättkörd, lättgippad, svänger bra (för sin storlek), planar tidigt och hoppar bra. Vill man bara glida runt och ha kul tycker jag att det är den ultimata brädan, inte speedprylar.
-
Varför görs dem flesta tricks vid strandkanten och inte lägre ut? Jag antar att smaken är olika vissa speedar och hoppar medan andra kanke får en kick av att snurra runt med seglet eller köra baklänges.Själv tycker jag att det ser löjligt ut med alla dessa överdrivna tricks som även ibland görs av vuxna människor!
-
Vad har detta med att göra hur vuxen man är ?
Man är inte vuxen förrän man kan släppa fram barnet i sig, eller vad är det de säger !?!? -
JOHN_J_RAMBO
Gäst2 januari, 2004 vid 17:10Skywalker har nu 5poäng mot Herr.Anonym, som har fått minuspoäng för sin dåliga fraser.
Skywalker 5
Herr.Anonym -4 -
Tycker trickande är roligt, och framför allt kul att bjuda liter på sej själv! Men det mesta handlar juh om, som redan skrivet, personlig utveckling. Det blir juh roligare om man går vidare, högre hopp med bättre landningar, loopar med bättre landningar, snabbare gippar och kanske variera lite mer i vändningarna, typ helitack, snapgybe, fullplansgipp, laydown, eller kanske till och med en spock540(planades).
Utveckling och nytänkande är grymt! För övrigt mr Anonym, vuxna människor gör trickandet för att det tar en god tid innan en vindsurfare KAN göra tricken. Har du sett en spock någon gång? Jag har aldrig gjort den, men kan förstå vilken ENORM kick det måste vara att stå mitt i kraften, med vattnet sprutandes kring sig och ha glid på brädan 360 grader. Hur fett som helst tror jag(som själv har gjort försök på vulcan och tycker det va hur fett som helst).
De flesta tricksen är variationer av vändningar, därför görs tricken(snurr, spin osv) nära land, plus att det går snabbare och inte kostar lika mycket energi att strandstarta, jämfört med vattenstart.
Flyg o fart är för övrigt mina “intressen” på vattnet men
f-n va shysst att kunna vända genom att bara hoppa upp och göra en 180, landa baklänges i 20 knop, stanna upp, flippa fötterna och fräsa på åt andra hållet!Tycker att det är hur j-la grymt som helst med trickandet, hur freestylarna tänjer på gränsen med vad man kan göra med en bräda och ett segel. Oxå grymt med vågsurfare som gör 360:s och annat sjukt på en 2.5 meters våg. Trick är snyggt!
Precis som i R.I.P när robby naish filmas bakifrån med helikopter och han ligger i full spätta och laddar på hopp som e så cleana och stora! Jag fattar inte hur man kan tycka trickandet är löjligt överlag? Kan inte begripa!jaja.
-
Nja….jag tror inte att vi talar samma språk riktigt här…….
Trickandet för mig är just det där evinnerliga snurrandet på segel och en massa andra grejer tom i stillastående moment. Höga hopp mm tycker väl jag iaf tillhör kategorin våg, det var väl där det började och där det görs. För det var väl knappast en freestylare som började hoppa? Vad jag syftar på är att det är en viss skillnad……Jag köper även resonemanget att det är bra med trickandet, det har jag också skrivit i tidigare inlägg men jag har svårt att se var tävlingsmomentet finns någonstans. Troligen brister jag en massa där själv, skulle nog försöka trixa lite mer istället för att jaga knop hela tiden…. Visserligen är vågsegling även det en bedömningsgren men lik förb…. så är det väldigt annorlunda, fan vet varför men det är en feeling!
Någon skrev också att sporten höll på att dö ut eftersom snabbåkagrejerna blivit så specifika. Jag vill här göra en reflektion, bpåde se bakåt i tiden men även hur det ser ut idag.
Förr, när jag tävlade i BMW funboard cup på 80 talet kom det på varje tävling ca 70-100 tävlande, man tävlade både i slalom och bansegling samt våg om det fanns förhållande.
Varje tävling var en folkfest, såg ut som någonslags formel1 tävling där ortsbefolkningen dök upp i massor och det var seglarbal på kvällarna. Det var en stor grej…..nästintill en folkfest.
Idag…..på en tävling samlas det många seglare konstant till en gren…..Formula! Visserligen inget stort publiktryck men det är många som är aktiva och verkligen satsar både ekonomi och tid. Hur många samlas det till en freestyletävling, som är aktiva tävlare vill säga? Svaret är förmodligen att startfältet är rätt tunnt jämfört med hur det var/är på Formulatävlingen eller som det var förr på en slalom tävling som kunde ta två fulla blåsdagar att genomföra pga många deltagare.
Jag ser även på lokal nivå, där en liten klubb med ett fåtal medlemmar kan dra ihop ett gäng på 20-25 formulaseglare på en vik i Sthlms trakten, observera lokalt……Jag ställer mig sedan frågan vilket som är livskraftigast i längden, en tävling som drar 20-25 seglare lokalt, nationellt troligen runt 80-100 aktiva tävlare (om det räcker) eller en freestyle tävling med inte ens hälften så många deltagare, obs på nationell nivå.
Nä….jag tror att vi så småningom kommer att få se hur saker kommer att förändras tillbaka till rötterna (läs Koas inlägg angående balletskidåkning).
På 70talet “trickade” även jag (hör o häpna) med vad som då gick att göra med dåtidens material. Det var railride, headdip, volter innanför bommen mm. (hur många här på konfen har gjort en railride förresten?) Men ganska snart dog den grenen ut, och föll i glömska. Då kom banseglingen på allvar ( div. 1 o 2) och vawe växte fram mer och mer. Samma sak ser vi hända nu…….snabba mer flexibla brädor (läs nya slalomkoncept), mer lättåkta brädor som tillåter fenåkning men inte behöver seglas av en worldcup åkare, brädor för de flesta av oss helt enkelt som gillar att segla.
Det känns som om freestyle var och är en grej som marknaden var tvungen att införa för att rädda sig själva eftersom man höll på att ta död på sig själv med hjälp av extrema utrustningar till fortåkat, det gick för långt helt enkelt! Så istället för att utveckla ban o fortåka samt vawe drog man igång något nytt…..money talks, och vi köpte det….för visst fan ligger det en freestylevawe här hemma numera men……jag håller på att somna varje gång jag ska surfa på den Eller kanske jag gör något fel? Kan citera en av bröderna från Olofström kommentar när han fick se mig en kylslagen efm på Torö….Fan va kul att du skaffat sådana grejer Micke (på bred dialekt), men du kan väl f.. f.. inte segla den som om det vore ett slalomspätt..
Det är nog sant tror jag, kanske det är roligare när man kan, liksom att segla snabbt, det är jä…. kul när man kan!
Förutom det så ligger vi några stycken oc tjyvtränar våg på hemlig ort (hehe) så nu får Koa och co passa sig på Torö -
Först säger du att det är bra med trickandet sedan att det drar “lite” folk el deltagare till tävlingarna??
JAG tror att om freestyle inte hade införts i programmet så hade sporten varit helt död inom kort..
Och sedan att du har svårt att se tävlingsmomentet..HALLÅ vakna nu
Att det sedan kommer lite nya tricks var och varannan dag är ju bara bra så att det inte stannar vid table top och loopar.
Freestyle kan man utföra vart som helst ..man behöver absolut inga vågor alls den hårda vinden är inte lika viktig osv Freestyle är här för att stanna´och ni som inte är intresserade kan ju hålla på med det NI tycker är skoj istället för att beklaga er!
Logga in för att svara.