Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

• gustavl

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:28

Har en liten teori om detta. Jag o farsan(gammal räv) satt faktiskt o diskutera detta här om dagen. Tror det kan vara så att, dom gamla 70-80-talssurfarna har lagt brädan på hyllan, (eller bakom boden) Deras barn har börjat växa upp. Barnen får syn på den gamla brädan bakom boden och blir sugna på att testa. Det var iallafall så det startade för mig!

// MVH G

• sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:31

Jag blir lite förvånad att kite nämns först nu. För ett komplett blåbär så ser ju kite mer spektakulärt ut. Att det dessutom är relativt lätt att lära sig och utövas med en utrustning som ryms i en liten Datsun bidrar ju också. För sisådär 10 år sedan försökte jag lära mig vindsurfa. Det gick rakt åt helvete men om det lyckats hade jag nog varit lika ws-fanatisk som många här. Det vore intressant att se om tillströmningen av vinddrivna surfare i allmänhet ökar eller minskar.

• jesper_b

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:53

Bra fråga. Kanske bör den dock omformularas något: Hur 17 kom det sig att vindsurfing var 1900-talets snabbast växande sport under 70- och 80-talet?

Att det idag finns mycket fler alternativ både till naturupplevelser, till vattenlek och till vindsurfing som är enklare att lära, kräver mindre utrustning, är mer hypade i media mm gör väl att det självklart är färre numera än under superhypen för 20-25 år sedan.

Jag vill inte göra vindsurfing “smal” men, heller ett litet entusiastiskt gäng än en någon slags konstgjord andning för att göra “sporten” stor igen. Om det sedan är en massa kommersiella krafter eller idrottsföreningar som ska övertala folka att vindsurfa i stället för att surfa, i stället för att kita, jollesegla, paddla kajak, eller nåt annat vettigt tycker jag spelar mindre roll.

Nej föresten, allt som kan få folk ut från sina datorer, från nätet, ut från shoppingcentren, ut från stan är bra. Om det sen heter kona, kite eller kantarellplockning – spelar mindre roll.

Bär hjälm!

JB

PS: Fasen vad mycket bättre världen blir av det här inlägget då!

• perrapops

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:59

Tycker det är super att fler börjar, bra med lite konkurrens så att priserna på surfprylar blir lite mindre. Desto mer bättre och snyggare prylar får man ju för stålarna:)

• petter

Medlem
    9 september, 2008 vid 16:31

@styret 498231 wrote:

Där får det vara hur mycket folk som helst. Men jag vill inte ha för mycket folk ute i vågorna.

När hade du senast riktigt trångt i vågorna på grönhögen?
    eller för den del något annat svenskt vågspot?
    Oooo jag blir så grymt förbannad när en nybörjare snake:ar min våg på torö!!!
    För att inte tala apelviken, där går det ju inte att segla längre…
    Det är bara nybörjare och longboards ute i vågorna!!!

🙂

• nisse_surf

Medlem
    9 september, 2008 vid 16:44

asso på frågan vf så få viond surfar svarar jag vafan tänk med hjärnan gosse:P asso vågsurfing e coolar och roligare typ skönare feeling

• perrapops

Medlem
    9 september, 2008 vid 16:53
    nisse_surf;498324 wrote:
    asso på frågan vf så få viond surfar svarar jag vafan tänk med hjärnan gosse:P asso vågsurfing e coolar och roligare typ skönare feeling

Har för mig att jag läste någonstans att du var ny inom vågsurfing och skulle precis börja, har jag fel?

Tycker personligen att vindsurfare som kan hoppa och loopa slår det mesta! Kände mig faktiskt lite coolare än vågsurfarna si somras när de försöte surfa svallvågor från snabbfärjan på Gotland, var rätt mäktigt känsla att börja rida vågorna 200 meter ut;)

• davven

Medlem
    9 september, 2008 vid 17:55

Hmm, undar om w-surf är så litet endå? Det var riktigt fullknökat med folk på Haga vid vissa tillfällen i somras, sedan om det skiljer sig kraftfullt åt rent geografiskt kan man förstå. Var nere i Prag i Helgen & testade bla forsränning, frågade en av vattensportkillarna om det fanns ngn bra surf där nere. Nej knappt inget alls, men det är en så fruktansvärt kul & vacker sport var svaret. Tror han han vart lite avis när jag drog upp det där..

Däremot hör man av kompisar argument som, hur orkar du konka omkring prylarna fram och tillbaka. För dom är det omständigt, för mig är det fullständigt transparant och bo på tredje våningen och förvara alla prylarna där. Särskillt när det börjar vispa i träden, eller när smhi drar ut en stensäker prognos. . Ett annat argument är att man förknippar sporten med fara, men det är väl mer äldre som man kan höra det ifrån. Svårt och lära sig? Har man också hört, kan jag hålla med om. Men samtdigt är det precis det som är lite av tjusningen, hela tiden prova nya inställningar körstilar mm .. . Planingsfart med gratis bränsle är också svårslaget . . Regeringen borde ge oss surfare bidrag vid inköp av ny bräda, vi är ju miljövänliga. . Tänk om allt fler tog surfbrädan till jobbet 😉

Skämt & sido, som sas tidiagre tror inte mer rutinerade surfare har något mot mindre rutinerade på vattnet, snarare tvärtom. Däremot så brukar jag hålla mig lite vid sidan av mainstream-gänget även om jag är rätt ny i sporten, men det har och göra med att jag var ca 1 dm från och få toppen av en annans mast i skallen vid ett tillfälle. Även med en hjälm hade det blivit en ordentlig smäll. . Men det där var off topic!

Har själv tidgare utövat sporter som är avsevärt mindre. .

• styret

Medlem
    9 september, 2008 vid 18:29

@Petter 498319 wrote:

När hade du senast riktigt trångt i vågorna på grönhögen?
    eller för den del något annat svenskt vågspot?
    Oooo jag blir så grymt förbannad när en nybörjare snake:ar min våg på torö!!!
    För att inte tala apelviken, där går det ju inte att segla längre…
    Det är bara nybörjare och longboards ute i vågorna!!!

🙂

det är väl lite där min poäng ligger.
    jag tycker det är lungt på grönis och har nog aldrig blivit snejkad där. och de var säkert två år sen någon låg och speedade och blockade.
    Men det beror ju på att sporten är liten här.

Om sporten skulle växa så enormt som alla handlare och er andra verkar vilja så skulle det kuna bli som i kapstaden där man antingen måste vara proffs eller visa att man har ett pannben som inte sviktar för något när man rejsar ner för en våg för att folk ska respektera ens rätt till vågen.

jag säjer inte att vi har ett problem just nu och jag säjer inte att jag vill minska antalet surfare. Bara att jag inte förstår den enorma viljan att utöka och bredda vindsurfing som “alla” verkar se som superviktigt.

Folk som börjar segla gillar jag som fan och hjälper jättegärna. men jag förstår inte varför man måste marknadsföra och jobba för att bredda sporten. Jag ahr inget behov att få en bekräftelse att jag håller på med en etablerad och okej sport från folk som inte surfar, vilket jag tror är en stor anledning till att den här disksionen pågår.

• skotten

Medlem
    9 september, 2008 vid 22:42

its simple… noobies find kite much easier than windsurf.. it sucks, cos there is nothing cooler than watching you guys rip some waves in half.

wont be long until we are all banned and windsurfing again by the look of it though.

• bicless

Medlem
    9 september, 2008 vid 23:03

Jag har en känsla av att antalet vindsurfare ökar. Vi har haft massor med nybörjare inne i butiken och även en del kiteare som konverterar tillbaka till vindsurfing efter något år på kite. Tillväxten känns rätt stabil här på ostkusten.
    Vindsurfing har massor med unika fördelar som varken kite eller andra vattensporter har. Det behövs ju i stort sätt bara vatten och vind och bräda, Kitare vill ha långgrunt, Wakare specialbåtar som drar extremt mycket bränsle, kajakpaddlare undviker vind mm.
    Dessutom nästan religös känsla att sväva fram på vattnet.
    Inte faan är det svårt heller om man har tillräckligt nybörjarorienterad utrustning. Även barn lär sig ju snabbt på en 1 meter bred bräda och 3 kvm rigg.
    Enda problemet är väl möjligen kostnaden som jag tror många tycker är rätt hög i början. Där får vi surfingbutiker bli bättre på att hitta billiga instegspaket.

Bicless

• g_l

Medlem
    10 september, 2008 vid 06:16

@Sörensson 498016 wrote:

jag vet ju att det finns än hel del vindsurfare i sverige redan men tillskillnad från fotboll eller sent 70tal varför har det blivit färre och varför kommer de inte fler ??

Hej Sörensson!

Är du nöjd med svaren? Det går ju aldrig att veta vart trådarna tar vägen här på Steffo efter ett antal inlägg. Vore intressant att höra om du har någon egen teori. Det är väl föresten kanske dags att du “kommer ut” och berättar om du själv är ny på sporten eller kanske en återfallssurfare (reggad sept 08 har du ju inte varit med här så länge). Det har ju lagts fram teorier om att du är en “Kona-fejk” så det kan nog behövas en dementi.

Jag tror det lurar ganska många nyfikna potentiella återfall ute bland insjöar och fjärdar, med mossöverväxta plankor upphängda bakom en bod.

Många av dem skulle nog satsa på en Kona trots allt (åtminstone till att börja med). Risken är nog annars att de bara testar ett par gånger och sedan bestämmer sig för att “det gick inte alls, kom knappt upp på brädan, den fick ingen fart, nej det var nog bättre förr, ingen idé med de små konstiga brädor som finns idag”.

Man ska inte jämföra Kona med små brädor utan centerbord. Det är lika fel som att jämföra längdåkningsskidor med telemark eller carving. Låt var och en bli lycklig över sin del av sporten. (PS har själv aldrig testat en Kona och har ingen önskan heller för den delen – har man en gång planat finns ingen återvändo till centerbord – men känner en del personer som windsurfat på plankor tidigare, som jag gärna skulle rekommendera att testa Kona.)

Undrar förresten vad som händer med alla surfpaket “i toppskick” som bjuds ut på Blocket. Är det nån som köper? De försvinner ju i alla fall efter ett tag (det märker man när man klickar på nån länk i tråden “Blocket superstars”).
    Synd om någon ung kille eller tjej lurats att köpa ett gammalt trekantssegel (“i nyskick”) för en tuenlapp eller mer.

• carl-r

Medlem
    10 september, 2008 vid 06:42

@G_L 498456 wrote:

Man ska inte jämföra Kona med små brädor utan centerbord. Det är lika fel som att jämföra längdåkningsskidor med telemark eller carving. Låt var och en bli lycklig över sin del av sporten. (PS har själv aldrig testat en Kona och har ingen önskan heller för den delen – har man en gång planat finns ingen återvändo till centerbord – men känner en del personer som windsurfat på plankor tidigare, som jag gärna skulle rekommendera att testa Kona.)

Tips: Man kan fälla in centerbordet på en långbräda och det finns stroppar där bak. De är inte dekoration.

• kesse

Medlem
    10 september, 2008 vid 06:52

(Många av dem skulle nog satsa på en Kona trots allt (åtminstone till att börja med). Risken är nog annars att de bara testar ett par gånger och sedan bestämmer sig för att “det gick inte alls, kom knappt upp på brädan, den fick ingen fart, nej det var nog bättre förr, ingen idé med de små konstiga brädor som finns idag”.)
    Du som skrev det borde nog testa innan du yttrar dig.
    Efter 25 år som surfare och 18 av dessa på vågbrädor har jag nog kunskapen och erfarenheten att säga att KONAN är stabil och går fort i planingsfart, en mer förlåtande och lättseglad bräda i överriggade förhållande har inte jag testat. Som jag skrev tidigare så utgör bara denna bräda en fjärdedel av min “arsenal”. Så jag är ingen ny KONA gud för brädmärket. Men ska ni skriva skit om grejer ska de vara relevanta och sanningsenliga, vad det än gäller. Idioter som inte vet vad de yttrar sig om förstör bara, vad det än handlar om. Tro är en sak och sanning en annan.

• g_l

Medlem
    10 september, 2008 vid 07:12

Missförstå mig inte. Jag är ingen Konahatare, och jag menade inte att skriva skit om Kona. Jag vet att den kan plana, men den är ändå inget jag kommer att köpa, bla därför att det inte finns mer plats i garaget, och att det inte finns mer tid till att ägna åt windsurfing. Då får man välja att bara åka ut när det blåser tillräckligt för att plana, och då finns det egentligen ingen anledning att ha en centerbordsbräda. (PS Har själv ägt brädor med centerbord, både med och utan möjlighet att fälla in helt.)

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.