Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför är det så svårt att välja en bra Vågis?

• Varför är det så svårt att välja en bra Vågis?

Publicerad av thomas-w på 20 april, 2002 vid 15:34

Har någon lite info om mistral 256 wave -99.(bredd,vikt,volym)
    eller Rip 263.

Eller tipsa mig om någon annan bra lätt seglad vågis som man kan ha kul med?

thomas-w svarade 22 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • joeithafish

Medlem
    20 april, 2002 vid 18:18

data Wave 256
    Year 1999
    volume 90 l
    length 256/8’4″
    width 55,8/22″
    weight 6,4 kg

Hämtade det här från mistral.com där dom visar modeller från 97 och framåt.

• thomas-w

Medlem
    20 april, 2002 vid 20:15

Tack!!!!

får hoppas man får lite tips så man kan köpa en bra bräda som funkar ett tag.

Segla lugnt….äää va fan ös järnet annars e det ju inget kul.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2002 vid 09:11

jag har fanatic rip modellen mindre (58) som första vågbräda. har ju inte så mycket att jämföra med men än så länge är jag nöjd! =)

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2002 vid 15:52

jävla helvete gnosjÖÖ

Sug min feta halmsta kuk

• thomas-w

Medlem
    21 april, 2002 vid 17:07

Men känner jag dig eller?
    det borde jag göra efter som du vet vem jag är.

Hoppas på svar

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2002 vid 17:47

RRD Wave cult

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2002 vid 20:54

Jag vet inte om jag tycker att 256:an är så jätte stor: Sen har jag inte heller hört något om kritiken. Däremot var den tidigare 263:an väldigt bra mycke våg i den. Men båda känns lite gamla i dag och 256:an kanske är lite väl smal. Så har du råd och ska ha något stort och bra, så titta vidare. Kanske ripen är bra vet ej.

Skaffa fet vågis och kör ofta!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2002 vid 06:32

Detta beror ju på en massa faktorer, som alltid… (Din vikt, dina segel, vad du prioriterar, vad du är ute efter i din segling, lokala förhållanden…).

Men jag har, om vi pratar fjolårets Fanatic, kört på både Rip 58 och 63. Tycker, för vågsegling, att Rip 58 är bättre (kontroll och manöver framförallt). Rip 58 har ett bredare register, tycker jag.

Rip 63 skulle jag ogärna köra med mindre än 5.0. Rip 58 har jag kört med 4.2 vilket gick förvånansvärt bra! (med 20 fena, bör tilläggas).

Jag väger 75 kg, hade jag vägt 10-15 pannor till hade nog Rip 63 varit intressantare för mig (då hade jag med vikt gjort den mer manövrerbar och kunnat kontrollera den bättre i mer vind).

Men som sagt – det finns många fina vågbrädor, hoppas du hittar en som passar dig!

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2002 vid 08:06

Nej det är klart Masse. Vill man ha en bra stor vågis så ska man inte tro att den ska funka bra under 5.0 i stora vågor och med pangdrag. Gränsen kanske ska gå vid 5.2-5.4.
    En bra stor vågis ska väl vara optimal till 5,8-6.0 och inte bara funka till dessa segelstorlekar Eller.

Vänliga hälsningar Professorn!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2002 vid 08:40

Vi vill alla ha en liten lättseglat vågis (Influerad från Hawai bilder etc.). Här i Sverige är vågorna annorlunda med oregelbunden karaktär och smala små brädor stannar lätt upp när vinden är ojamn.
    Ett gott råd: köp en relativt stor vågbräda, ca. 85 liter.

• thomas-w

Medlem
    23 april, 2002 vid 14:50

Tack!!

Visst glömde jag vikt segel storlek och dyl.

Jag är ju lite tyngre än dig runda slängar 10 kg så RIP 263 kanske passar bra men ett mellanting är oxå ett alt. för man vill ju kunna segla när det blåser för 4.2 oxå.

Du har säker mer erfarenhet än jag när det gäller vågisar.
    Har du något mer alt.så är jag tacksam för tips.

Vill kunna segla alt från 4.2 – 4.5 till 6.0 är det ett klurig problem eller?

Man är ju inte sponsrad så man kan ju inte ha en hel serie av storlekar utan att bli fattig som en “vindsurfare”.(kyrkråtta).

Tack för tipsen…..

mvh thomas

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2002 vid 17:01

om du väger 85 kg så tror jag nog en rip 58 är tillräckligt stor..

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2002 vid 17:37

Halmsta´Local Prospector “wannabe” ???????? öjje

• dr-masse

Medlem
    24 april, 2002 vid 06:21

6.0 på Rip 58 är på marginalen, men kan nog gå fint. Dock är Rip 63 den bättre brädan för just den segelstorleken, är jag skapligt säker på (det gäller att gardera sig här på konfen… ;-).

Dock skulle jag vilja säga att från 6.0 och nedåt är Rip 58 den bättre brädan, som bäst är den med 5.0 – 5.3 tycker jag. Med segel mindre än 6.0 funkar Rip 58 fint, enligt min erfarenhet. Det som jag uppskattat mest med Rip 58 är att trots att den tar skapligt stora segel (5.8 – 6.0 som störst, beroende på segelmodell och vikt på riggen, är min bedömning) så är den väldigt kontrollerbar även när det brallar i (4.2 och mindre fena än orginalet).

Nu behöver du ju inte “låsa” dig vid just Rip 58, men jag tycker att det är en mycket bra bräda om man, som jag, inte är någon kung i vågorna men vill ha en bräda som har god kontroll, bra sväng och skaplig fart. Vilket väl iofs de flesta vill ha ut av sina vågisar…

OM du nu ändå spanar på Fanatic, glöm inte Goya 255. I samma storleksklass, men snäppet vassare tycker jag nog. Fast Rip:en lär du kunnna hitta till bättre pris, och den är prisvärd enligt mig.

Nåja, mycket kul finns det i denna klass, någon form av 80-85 liters vågis tror jag blir fint om du vill ha nå´t som är kul även i mer vind än 5.0.

Med lite flyt får du tips (du kan även söka lite på konfen, kanske Staffans eller Ola H. inlägg kan ge dig nåt mer insatt i ämnet) av fler här!

Nu vet jag inte vad du har för brädor i övrigt, ett skäl som kvarstår till att skaffa en större vågis än Rip 58 är antalet seglingsdagar. Men om du har en slalom/freeride bräda att komplettera med för dagar med mindre vind så blir nog det bra.

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2002 vid 07:07

Starboard Acid serien (77á eller 88á) är bra alternativ till Fanatic och RRD. Fin översikt av tester nu i år:
    http://www.star-board.com/compare/main.htm

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför är det så svårt att välja en bra Vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.