Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför är inte sheartop bra???
-
Varför är inte sheartop bra???
Publicerad av anonym-anvandare på 4 oktober, 2001 vid 06:571.Har läst en del inlägg där man varit mycket negativ till sheartop men ingen har talat om varför. Exakt vad är problemet???
2. Hur mycket ska jag betala för en beg NP Z1 -98 med sheartop?
anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Surfarens förmåga betyder 95%, 5% ligger på prylarna.
och av dom 5% så innebär Sheartop-bra eller dåligt 5%*x% = som är väldigt lite.Om du tror att detta är skitsnack så sätt på vidoen R.I.P med Robby Naish som
kör på grejor från 93-95 och fundera när du såg nån segla som han med nya fina coola prylar i svenska vatten. -
Efter ett tag slutar toppen att rotera.
Vad jag vet så hade inte Z-1 ettorna detta problem.
Utan det var Diablo av årsmodell 1999-2000. På 2001 ettorna har man åtgärdat detta. Sedan på 2002 har man frångått denna topp. -
Den fungerar jättebra om du hanterar den rätt. På vattnet är den kanon eftersom seglet “andas” mkt bra. Jag har både V8 och Rx1 med Sheratip och det är inga problem MEN Neil Pryde har haft mycket reklamationer. När det kommer smuts i mekanismen kärvar den och det gör att du måste sköta den (läs: göra rent ibland).
-
OK, så det är kanske därför som NP slutat med den. Inte för att den är dålig i sig utan för att det blir för kostsamt med alla reklammationer p g a för dålig skötsel??? Fast lite smuts ska man väl kunna kräva att den tål eller???
-
Toppen slutar att rotera. Sen efter ett tag ser toppen ut som ett slakt kaninöra.
Jag skulle råda dig att inte köpa ett sånt segel. Sen skippa skitsnacket om rip videon. Roterar inte toppen och blir slak så fungerar inte seglet som det skall.
Utan det finns många bra alternativ. Visst dom är billiga. Varför är dom billiga
ingen vill ha dom.
Så mitt råd är hoppa av detta segel. -
Bra med fler synpunkter, tack för det……., att köpa ett beg sheartop-segel verkar m a o vara grisen i säcken!!!!!!!!!!
-
Njäe, det håller jag inte riktigt med om. Seglar man på ett ställe med mycket sand och annat som kan krypa in i Shear-tipen så gäller det att vara försiktig, helt klart! Om man, som jag, har liten risk att få in skräp i masttoppen så funkar Shear-tipen fint. Har själv ägt och kört tre segel (Supersonic, Diablo och V8) som samtliga haft Shear-tip utan några som helst problem. Dock har jag, efter folks erfarenheter, varit noga med att toppen är ren och fin före och efter användning.
Dock verkar det vara “den näst senaste” (Shear-tip III?) som är mest omtålig.
Så “grisen i säcken!!!!!!!!!!” är väl lite väl starkt, men som ofta när det gäller beggat så är det bra att kolla prylarna lite extra.
Själv så försöker jag vara hälsosamt skeptisk till olika former av “extragrejor” kring vindsurfing eftersom det har en förmåga att bli ytterligare en grej som kan pajja… Så, Shear-tip må vara bra, men visst är det en till grej som kan gå sönder med litet osis…
Det är väl inte HELT utan anledning som “Shear-tippar” och liknande påfund försvunnit från marknaden… “Cut-Away” segel, någon?
Surfa På!
-
Var det problem även med NPs tidigare “ROTOR HEAD”???
-
Om du med det menar deras mastopplugg som gick (går) lite djupare ner i själva masten så har i alla fall jag aldrig hört talas om det. Men man ska aldrig säga aldrig, säkerligen är det någon som lyckas köra sönder även det och glatt hävdar att det enbart är tillverkarens fel… 😉
Surfa På!
-
Rotorhead var konstruktionen på toppen av VXII och VXIIseglen.
-
Jag har kört NP Sheartip segel de senaste åren och i princip aldrig haft några problem med dem. Det viktiga är att hålla Sheartippen ren ifrån sand och smuts.
Seglingsmässigt så var det dessutom ett stort lyft med Sheartip då seglena blev betydligt mindre känsliga för “baktryck” (dvs. seglet vill trycka ner masten i skallen på dej…) när man blev överriggad.Just my 2 cents…
Logga in för att svara.