Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varför är kitekurser sååå dyra??
-
Varför är kitekurser sååå dyra??
Publicerad av anonym-anvandare på 3 maj, 2002 vid 14:16Hur kommer det sig att en kurs på 4-5 timmar kan kosta 1250-1500kr?… vad är det som kostar, egentligen??
Hur F*N ska man sedan också ha råd att köpa en kite, bräda och sele för cirka 18000??? Om man verkligen vill ha mer nya människor in i sporten borde kurs-priserna sänkas drastiskt, SÅ INTE folk blir bortskrämda av de höga kite priserna innan dom hinner prova sporten. I längden skulle ju även kite företagen tjäna på det också!
/ Otg
anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 35 Svar -
35 Svar
-
La-surf har rimliga kurs priser.. det är där priserna borde ligga: runt 400-600kr… fast frågan är ju då; hur bra är dom kurserna?
-
Hepp,
En av anledningarna till att en kurs kostar ca 1000:- är följnade:
En kite är inte så bilig att köpa och det går nästan åt minst en kite
på en säsong till kurser. Skulle dessutom en helt ny “kurs drake” gå sönder så kostar det ju en del att fixa en ny och de betalarju inte kursdeltagaren utan instruktören. Sen ska instuktören stå för ev. våtdräkt, sele och bräda och det är inte heller så biligt. Sen ska man köra bil och det kostar bensin pengar plus
att om man sen ska skatta och sånt på kurspengar blir det inte mycket över.Dessutom behöver du ju inte går en kurs om du inte vill….
//
Hampe -
men om man kör kurser i syftet att sen få sälja prylar så borde det gå att pressa kostnaderna…. Vilket jag tror är precis vad lasurf har gjort…
-
Herregud…..har du inget begrepp om pengar alls?!
1500kr, dyrt!!! Tvärtom, det är oherhört billigt…tycker du instruktörerna ska jobba ideelt eller? Skulle du själv göra det?
Sätt dig ned och räkna ut vad du själv kostar din arbetsgivare per timme, lägg därtill material och övriga kostnader så kanske du förstår………1200-1500kr räcker troligen inte speciellt många timmar.
Kanske ska bli någon krona över på TB6……..eller? -
1500 kr för en kitekurs är ett skäligt pris! Jag har gått en nybörjarkurs och kan bara säga att det var värt varje öre. För det första får man tips och instruktioner som gör att man kommer igång med kitesurfingen snabbt. För det andra är det nog inte många kitekurser som tagit endast 4 timmar (även om det står så i reklamen). Jag skulle tro att effektiv kurstid i allmänhet ligger över 6 timmar.
Jag kan i och för sig hålla med om att man BÖR få dra av kurspriset om man köper utrustning, men det går väl alla kiteskolor med på?!
Jesus (nej jag gick inte på vatten, utan använde brädan och sen gick ryktet….)
-
Jag börjar tvivla på dom där LA surf nissarna dom verkar ju dessutom inte ha nån riktig butik ens, vet inte om jag vill gå en kurs men en nybörjare till instruktör! ska det inte bli nått tvång på att folk som kör kurser ska inneha instruktörslicens eller nått.
//kitesugen men undrande!
-
Jag känner mig oerhört kritiserad för att ha tagit upp den här frågan. Kanske beror på att alla ni är kite instruktörer??? För det första tycker jag att man ABSOLUT INTE kan jämföra ett jobb där man sitter på ett kontor och arbetar 8 timmar om dan med ett jobb där man lär människor att kitesurfa. Jag förstår däremot att det är dyrt för instruktörerna att köpa in kites till utbildningen, fast om jag förstått rätt så jobbar alla svenska kiteskolor åt något kiteföretag/kiteshop -så det är ju inte precis så att det är instruktörenera som betalar för kitarna.Och hur mycket kostar egentligen en Naish Sabre eller en Wipika NSK eller en Cabrinha C111 jag tror dom som tar en nybörjar kurs inte bryr sig speciellt mycket om vad det är för kite/bräda de använder. Bräda och Harness behöver man väl inte ens byta ut??? Jag tror knappast att det är så att kiteskolorna byter kites varje gång en ny modell kommer ut. Och det kan ju inte precis vara så att Kitarna går sönder speciellt ofta heller och då är det ju bara att limma ihop den, för jag tror den som ska ta kursen efter blir gladare om han får ta kursen med en skit kite och betala halva priset än om han skulle ta kursen med en ny kite och betala dubbla priset.
-
För det första, jag är inte instruktör, tänker aldrig bli det heller! Och för det andra, varför kan man inte jämföra det med ett vanligt arbete, oavsett om det är på kontoret, verkstaden, beachen eller någon annanstans. Är en aerobics instruktör “bara” något på kul? Golfläraren gör det ideelt, tennisläraren gör det för skojs skull…..och inte att förglömma skidläraren i Åre som enbart gör det för tjejernas skull, till och med gratis…! Verkligheten är den att en näringsidkare, oavsett område måste se till att det finns teckning för sin verksamhet, väldigt enkel matematik……..En surf eller kite skola har ex antal aspekter att ta hänsyn till, läs kostnader, som vilken näringsidkare som helst. Vore orimligt att dessa personer ska betala från egen plånbok eller subventionera en verksamhet för att vissa personer ska få det billigare………
Vad är skillnaden mellan ett vanligt arbete eller en vanlig kite skola, är bägge inte ett jobb kanske??? Nä…. lämna ditt snack om kostnaden för personer som ställer upp mer eller mindre ideelt för att du och jag ska få lära oss en relativt ny sport……på ett billigt sätt. Om inte annat, prioritera!!!!!
1500kr, minus soc.avgifter 31% på det som tas ut som lön, minus avtalsförsäkringar, minus företagsförsäkring, minus kostnader i rörelsen, minus inkomstskatt ca 30-40%………tror du att det blir mycket över…?
Du får nog känna dig kritiserad så länge du kritiserar en “yrkesgrupp” som mer eller mindre gör detta på frivillig basis, och det gäller både surfskolor och kite! -
Jag tycker det känns irrelevant att ha den här disskusionen med dig på grund av att vi ser detta på två olika sätt. Jag ser kitekurserna som ett sätt för nya människor att prova sporten utan att behöva köpa utrustning för flera tusen. Men när de väl provat sporten så inser de hur förbannat kul det är och börja samla ihop pengar och köper en kite.. det var så jag började iaf. Problemet är; och det vet jag genom egen erfarenhet… att många tycker det är dyrt att ta kursen och avstår därmed helt från att ens prova kitesurfing. Min teori är att om priserna på kitekurser sjönk skulle antalet som prova öka och därmed även antalet som köper kite och börjar kitesurfa. Eftersom samtliga kitekurser hålls av svenska kiteaffärer eller tillsammans med kite tillverkarna, borde det här sättet vara mer lönsamt i längden eftersom mera kites+brädor+harnesses+kurser skulle säljas. Anledningen till att jag vet att det är såhär är att jag antagligen är mycket yngre än de flesta andra här på forumet, och jag vet att det är väldigt stort intresse för kiteboarding bland ungdomar och att det är många som förlorar intresset för sporten så fort dom hör hur mycket en kite kostar. “Så mycket kan det ändå inte vara värt..” är den vanliga responsen.. De flesta vill däremot fortfarande prova och se om det verkligen är så kul som alla säger även om kitarna är dyra, så då frågar dom hur mycket en kurs kostar….och då tappar de intresset ännu mer… och Simsalabim så har Sverige gått miste om ännu en kitesurfing talang!
Mvh/ Otg
-
Till-> Getwet69 du har tagit min kritik till kiteskolornas höga priser på fel sätt. Jag har inte sagt att kiteinstruktörerna ska ta pengar ur egna fickor inte heller att de ska jobba ideelt utan att dom ska sänka priserna på kitekurser för att kunna få in mer kunder på marknaden och på så sätt tjäna in MER pengar genom kite försäljning etc… Golfläraren, tennisläraren och skidläraren gör inget ideelt det gör inte heller kiteläraren. Däremot om du gick en golfkurs som kostade 1500 skulle du få 2timmar om dan i en vecka inkl. lån av utrustning. Det fick i alla fall jag när jag tog en golfkurs några sommrar sen. Jag tycker också att skillnaden mellan att vara kite instruktör och att arbeta på kontor är ganska stora, fast där kan man ju ha lite olika åsikter.
-
Hej gå kurser var ni vill betala vad ni själv tycker är
rimligt våra instuktörer kan inte jämföra sig med Hugo,
Falle men dom kan allt om säkerhet och allt man behöver veta för att komma igång sen är det bästa att träna själv.
Dom flesta kommer iväg på brädan första gången.
vi kör det så att ARIS står för försäkringar våtdräkter m,m
La surf/slingshot håller med brädor och kites.
allt bedrivs precis som våra vindsurfing kuser.
Gå kurs var ni vill men gå en det är det roligaste jag själv provat
efter 10 årsom vindsurfare är jag helsåld.Anders Nilsson
Landskrona surf -
KITESKOLAN
Ett litet dokument för att underlätta vid inlärning av världens häftigaste vattensport – kiteboarding/kitesurfing. Observera att det finns många olika tekniker och stilar vid inlärning. Många av sakerna som behandlas i detta dokument kan göras på andra sätt. Författaren är inget superproffs på utlärning men har försökt att dela med sig av sina erfarenheter och tips samt att berätta om de värsta farorna med kiteboarding.
Detta dokument kan dock innehålla felaktigheter.
Det skall stå klart att kiteboarding kan vara en LIVSFARLIG sport om den inte utövas på rätt sätt och med sunt förnuft. Man bör vara i god fysisk kondition samt vara simkunnig och ha stor vattenvana. De största farorna med kiteboarding är just vid inlärning då man har minimal kunskap om hur kiten/draken uppför sig i luften. Kraften som en kite genererar är ENORM! En 90 kilos kropp blir som en vante i vinden.UTRUSTNINGEN
En kiteboarding utrustning består av följande saker:
· kite/drake
· linor till draken (två eller fyra)
· bom/bar med hängseletampar och kiteleach
· pump
· bräda (directinal, bi-directional, twintip, kitewakeboard) med boardleach
· våtdräkt
· hängsele
· flytväst/impactvästAlla dessa sakerna skall finnas med. Naturligtvis kan man kita utan våtdräkt om det är varmt nog men betänk att kyleffekten i vinden blir stor. Flytväst är ett måste för nybörjare! Man kan bli medvetslös och då kan flytvästen rädda ditt liv.
BOARDLEACH
Ungefär samma typ som man har när man paddelsurfar. Det viktigaste här är att se till att leachen är tillräckligt lång, åtskilliga exempel finns där man har haft för kort leach och brädan kommit flygande efter en krasch. Träffar den då huvudet så kan det vara kört.KITELEACH
Finns lite olika utföranden men som vanligast så är det en lina som är fäst ca 2-4 meter upp på en av linorna på draken. Linan är sedan fäst via en snabbkoppling/armband till vanligtvis handled eller hängselen.
Om oturen är framme och man tappar bommen eller är tvungen att släppa den så kommer kiteleachen dra i endast en lina till draken och draken faller då relativt lugnt ner till vattnet och man kan ta sig fram till bommen igen och vattenstarta. En fyralinors drake får oftast trassel vid bomsläppning men man brukar kunna ta sig in till land ändå där man kan trassla upp linorna. VARNING, om du drar bommen till dig genom att först dra i kiteleachen och sedan i flyglinorna iaktta då stor försiktighet – draken kan snabbt få vind i sig. Har du då otur och får linorna virade runt fingrarna så kan/kommer de slitas av snabbt och brutalt!!!FYRALINORS RESPEKTIVE TVÅLINORS DRAKE
Skillnaden är att en fyralinors drake kan skotas in och ut och på sådant sätt få ett större vindregister. En fyralinors har dock den nackdelen att den kan få lintrassel om draken inverteras i luften.BRÄDAN
Brädan kan vara en directinal, bi-directional, twintip eller kitewakeboard. Det går även att köra med en vanlig wakeboard men det är inte optimalt. För inlärning rekommenderas de tre första varianterna. Detta för att de oftast är försedda med vanliga stroppar och man kan lätta komma i och ur brädan. I en kitewakeboard har man oftast bindningar vilket gör det svårt att komma ur brädan.Directional
Är nästan en förkrympt windsurfing bräda. Vanligtvis med en eller två stora fenor samt två små lite längre fram på kanterna. Denna bräda är helt okej att lära sig med och är den snabbaste av alla de olika brädtyperna. Nackdelen, eller fördelen enligt vissa, är att den måste gippas vid vändningarna. Det är även relativt svårt att landa åt fel håll i hoppen vilket gör att man inte kan göra en del av tricken.Bi-Directional
Är en directional bräda som anpassats för att kortare stunder kunna köras åt fel håll. Den har vanligtvis en liten fena i nosen. Många tycker denna brädtypen är bäst, helt enkelt för att farten är hög och hoppen kan landas bakåt.Twintip
En mycket populär brädtyp. Ser ungefär ut som en wakeboard fast lite tjockare. Den har en snabb rockerkurva och har steps som släpper vattnet vid tailarna. Efter stepsen tar en nos vid som låter dig lätt forcera vågor som kommer framför dig.Kitewakeboard
Är en wakeboard som är anpassad för kiteboarding. Har bäst kantgrepp av alla brädtyper men är inte så snabb. Man brukar köra kitewakeboards med bindningar. Lämpar sig bäst för extrem trickåkning och kräver lite mer tryck i draken än tex en twintip eller directional.HUR EN INFLATABLE DRAKE/KITE SER UT OCH FUNGERAR
Den har en leading edge bladder, d.v.s. ett stort luftrör i framkant som är böjt enligt en halvcirkel. Från dessa går det sedan mindre bladders rakt bakåt i kiten, som lattor ungefär. Alla bladders skall pumpas upp rejält. Att överpumpa dem sliter dock ut draken fortare men de skall som sagt ändå pumpas ordentligt.
Ju hårdare leading edge pumpas desto lättare är det att vattenstarta den, detta eftersom draken då får svårare att kollapsa när det står på högkant.
Börja med att pumpa alla lattbladders d.v.s. de som går bakåt i kiten, pumpa från ena sidan till andra. Pumpa sedan upp leading edge.
Ventilerna på draken är så kallad backventil, de tidigaste modellerna hade en lite boll som tryckte emot när man tog bort pumpen. De nyare är av så kallad tvåstegstyp. Med den första typen så får man i vissa fall vända ventilen nedåt när man avlägsnar pumpen för att det skall täppa till. Stäng sedan ventilen och sätt för eventuella kardborreband som håller ventilen stängd.
En fyralinors drake har två eller fler fästpunkter på varje vingspets. Nyare drakar har flera fästpunkter i bakkant vilket ger möjligheten att justera hur fort draken svänger.
De främre linfästena på draken är till för mittenlinorna. Mittenlinorna är kopplade till chickenloopen. Genom att man drar med hängselen i chickenloopen så dras framkanten på draken neråt vilket gör att draken skotas ut.
De bakre linfästerna på draken är till för ytterlinorna (styrlinorna). Ytterlinorna går ända ner till bommens ytterkanter – höger och vänster.
Strax ovanför bommen på en fyralinors kite så brukar det finnas en justerings anordning som gör att man kan ändra vinkeln på kiten innan man går i vattnet. Detta kan vara bra om man är osäker på hur mycket det blåser innan man vattenstartar. På så sätt kan man undvika att få för mycket drag. Man kan också köra med utskotning hela tiden, tex när man är konstant överriggad eller inte vill använda chicken loopen.Tvålinors drake har en bridle och bla bla….
ATT RIGGA DRAKEN
Att rigga en drake är jättelätt – om det utförs på rätt sätt. Först och främst skall du utgå från hur du startar draken dvs om du är ensam, åt vilket håll den skall startas, osv…
Naturligtvis har du först och främst lindat linorna runt bommen på ett noggrant sätt så att dom inte är överdrivet tvinnade eller har lossnat från någon ände.
Lägg sedan ut änden av linorna där du skall lägga draken precis innan start (fortfarande på land dock). Gå sedan och vira ut linorna och placera bommen upp och ner. Att den är uppochner ser du genom att titta på hängselelinorna, fästet på dessa skall vara åt fel håll. Har du en tvålinors med perfekt linlängd på båda linorna så är det bara att sätta fast dem på draken utan att bry sig om rätt sida. Har du en fyralinors så är det lite besvärligare, lättast är det genom att ställa sig där de lite grövre linorna från bommen slutar. Ta tag i flyglinorna och placera mittelinorna, (de som sitter på framkant av draken) mellan dina ben, ta de yttre linorna (de som sitter i bakkant av draken) och ha dem på varje sida om dig. Gå sidan framåt och mata linorna genom dina händer, blir det mycket tvinn och linorna slutar löpa så håll ett fast grepp om dem med ena handen och dra med andra handen ut tvinnet en halvmeter i taget framför dig. Är det fullständigt stopp så kan det hjälpa med att någon spänner ut linorna framför dig. Har du ingen som hjälper till så kan det vara idé att försöka ”dra ur”, dvs dra igenom en av linorna till där du står och sedan gå fram med den igen till ursprungsplatsen. Då har du bara tre linor som behövs tvinnas ut efter det. När du når linornas slut så lägger du dem i ordningsföljd dvs den yttre vänster(baklinavänster) till vänster och den inre vänster(framlinavänster) strax till höger om den yttre vänster. Lägg den yttre höger(baklinahöger) längst till höger och den inre höger(framlinahöger) strax till vänster om den.
Pumpa sedan upp draken och placera den med leading edge neråt vid linornas slut. Håll nu hela tiden ett öga på kiten så att den inte fångas av vinden. Genom att du har linorna utlagda framför draken så är det nu lätt att fästa rätt lina vid rätt fästpunkt, se bara till så att du inte råkar ta någon framlina eller baklina över den andra, isåfall kan du få tvinn på något linpar. Vanligtvis är linändorna även färgade så att man tar rätt lina till rätt fästpunkt, isåfall måste detta observeras när man lägger ut linorna så att de hamnar rätt från början.BEGREPP
Det finns lite olika uttryck i kiteboarding som kan vara bra att kunna.NEUTRAL ZON
Är lika med att ha draken rakt ovanför huvudet. Där är draget väldigt litet.FÖNSTRET
Hela den aktiva ytan framför er där draken enligt fysikens lagar kan vistas. 180 grader horisontellt, och från marken 90 grader rakt upp.LUFFA
Draken faller framåt i luften och faller följaktligen rakt ner mot vattnet. Återföljs vanligen av ett jätteryck i armarna om linorna sträcks innan vattnet. Var aldrig ikrokad om draken luffar, ryggen kan skadas allvarligt.OM DRAKEN FALLER UR LUFTEN
Vid byiga förhållanden (eller om man har ostabil drake) så kan draken falla ”över kant” när den flyger långt fram i neutral zon. Då faller draken mot vattnet i en 180 gradig rörelse. Vid sådan händelse skall man som nybörjare iaktta stor försiktighet.
· Om draken faller ur luften så se till att ni ALDRIG ÄR IKROKADE i hängselen. Ryggen kan få sig en otäck skada om linorna hinner sträckas innan draken träffar vattnet.
· Om draken faller ur luften så lägg ifrån er baren i vattnet ELLER var beredd på att försöka svänga runt den innan den träffar vattenytan. Var dock beredd på ett kraftigt ryck – det kan göra ont i armarna och kroppen!! Ser ni att ni inte hinner svänga runt draken innan den kommer träffa vattnet så lägg istället ifrån er baren. Att krascha en drake i full fart 90 grader ner i vattnet gör att draken slits mkt fort. Ni ser om ni hinner svänga runt draken genom att titta på OM linorna kommer att sträckas en bra bit innan vattnet. Helst skall de sträckas ut ca 15 meter ovanför vattnet – annars hinner ni nog inte att svänga runt draken.TIPS & KNEP
Om draken envisas med att falla ur neutral zon Tex. om det är mycket byig vind så kan man hålla draken 0-75 grader åt sidan istället. Där kan inte draken luffa.Kitar ni ensam och inte har en perfekt startplats så kan en ”kitepinne” komma till användning. Ni skaffar helt enkelt en minst 1 meter lång stålpinne typ rör. Slå ner detta i marken och låt endast 15-20cm sticka upp. Lägg sedan hängseletampen runt pinnen och vandra ut i vattnet med draken. Placera draken med leading edge neråt. Gå sedan iland igen och hämta bommen. På detta sätt slipper ni ”sila” linorna genom händerna eller något annat dumt för att komma i. En mer avancerad variant kan ha en ögla för kiteleachen vilket förhindrar draken att flyga iväg om den olyckligtvis lyfter när ni befinner er i vattnet.
VATTENSTART AV DRAKE
· När ni vattenstartar draken – se till så att ni har fritt framför er i vattnet och att det inte finns några stora stenar som ni kan slå er på om ni dras fram i vattnet efter draken i samband med start.
· När draken ligger med ”leading edge/stora luftröret” neråt i vattnet så sväng först draken till höger eller vänster beroende åt vilket håll ni vill starta den. Ni gör så genom att vinkla bommen åt höger eller vänster, precis som ett cykelstyre. När draken har kommit ca 40 grader åt höger eller vänster rycker ni i den ca en 1 meter åt er, sedan rör ni er ca 2 meter mot draken så den faller över på ”rygg”. Vinkla sedan bommen så att de linorna som är närmast färdriktningen får spänning så att draken ”reser sig upp”, dvs vinkla bommen höger eller vänster. Styr sedan draken försiktigt ut mot 80-90 graders kanten i ”fönstret”(klockan 3 Top Gun snack). Där styr ni sedan den försiktigt upp mot neutral zon rakt ovanför er. Låt draken hela tiden befinna sig i kanten av ”fönstret” på vägen upp så slipper ni dras efter den.
· Befinner ni er på djupt vatten och inte når botten så brukar man ha lite svårt med att kunna rycka till tillräckligt i draken så att den lägger sig på rygg. Istället så drar man då in mittenlinorna ett par meter och släpper dom sedan. Då sköter vanligtvis vinden resten och draken faller över. Sedan är det bara att göra som vanligt. VARNING, det är alltid förenat med fara att ta med händerna i linorna och man kan riskera att förlora fingrar. Gör det på egen risk.ATT VATTENSTARTA OCH SEGLA IVÄG
· Med draken i neutral zon och ikrokad så ligger ni på rygg i vattnet. Håll ena handen på bommen och sätt på er brädan. Titta snabbt upp och ner på draken respektive brädan för att kunna bibehålla kontroll på draken även när ni tar på er brädan.
· De första gångerna ni dras upp på brädan av draken vid vattenstart bör ni ha krokat ur hängselen eftersom ni med 99 % säkerhet kommer att krascha och dras fram av draken. För att undvika obehag så är det bra om ni helt enkelt kan släppa draken och låta den falla ner mot vattnet med endast kiteleachen fastsatt vid er. (Det kan vara jobbigt att inte komma ur hängselen de första gångerna ni kraschar, man uppnår en rätt så hög hastighet när man släpas fram efter draken.)
· Iaktta vinden – är det lagom med vind så svänger ni draken 180 grader rakt ner i riktning mot vattenytan. Samtidigt som ni gör detta så kommer ni dras upp på brädan. Titta hela tiden på draken, när ni har dragits upp på brädan så svänger ni draken mot färdriktningen i god tid innan den träffar vattenytan. Är det tillräckligt med vind så kan ni köra med draken i färdriktningen med en linvinkel av ca 45 grader. Ju lägre ni har draken desto mer ”dras rakt över brädan drag” och desto högre ni har den desto mer vill draken dra er uppåt av brädan.
· Är det inte tillräckligt med vind så är ni tvungna att köra draken upp och ner framför er. Helst 90 grader rakt nedanför er vid halvvindsegling. När draken flyger fram och tillbaka så bildas mer drag. (Motsatsen i windsurfing är att pumpa.)
· Är man överriggad vid start så brukar man svänga ner draken lite mer i färdriktningen för att undvika att få för mycket drag vid start. (dvs klockan 1 eller 2) Vanligtvis när du kör så har du draken i den främre delen av fönstret. Dvs 90 grader rakt nedanför dig och upp till 0 grader i färdriktningen. (Klockan 12 till och med klockan 3)ATT KITA (SEGLA) FRAM
Okej, vid det här laget seglar man fram på halvvind. Antingen kan man vara ikrokad i de vanliga hängseletamparna eller i chickenloopen(fyralinors). Är man ikrokad i chickenloopen har man möjlighet att skota ut draken vid för mycket vind och tvärtom om det är för lite vind. Är det lagom med vind så är det bekvämast att segla draken med en linvinkel av ca 40-45 grader. Då kan man luta sig lite bakåt och bara hänga i hängselen(soffan…). Absorbera vågor med benen och bara slappna av. De första gångerna man seglar fram så spänner man kroppen alldeles för mycket och blir snabbt trött, men allt eftersom man vänjer sig till det faktiskt jämna drag som draken producerar så får man en mer och mer avslappnad seglingsstil.ATT KITA ÖVERRIGGAD
Har man en fyralinors så är det första man gör att skota ut. När inte det räcker så får man ta till lite specialknep. Vad man inte vill är att draken åker bakåt i fönstret klockan 12, 11.. osv. Ju längre bak i fönstret som draken åker desto mer drag producerar den. Genom att sakta ner brädfarten kan man få draken att åka före och fram i fönstret.Vid start skickar man ner draken väldigt begränsat, dvs högt och långt fram och låter den vara där tills man fått upp farten. Beroende på om man har bra kantgrepp i brädan eller inte så är det vanligast att man antingen kör med draken högt eller lågt.
Har du bra kantgrepp(gärna en kitewakeboard) så kan man köra med draken så nära som en meter ovanför vattenytan. Man har då draget från draken rakt över brädan och man låter brädans kant gräva ner sig i vattnet. Kroppen blir som ett liggande U, rumpan(tuschen) befinner sig nästan ända nere i vattnet. Ofta så slits brädan upp ur vattnet men en kitewakeboard får snabbt fäste i vattnet igen.
Har man en bräda med mer volym och tjockare kanter så är det svårare att gräva ner kanterna i vattnet och utnyttja drakens kraft långt ner, istället kör man draken nästan rakt över huvudet för att minimera den projekterade ytan. Man hänger med kroppen så gott det går men ofta så kommer draken att nästan lyfta dig rätt upp.
I början är det mycket skrämmande att köra överriggat men efterhand så får man in känslan för det och ökar samtidigt kitens vindregister uppåt.
ATT KITA UNDERRIGGAD
Vid underriggad segling så gäller det att hela tiden hålla fart på draken. Genom att köra den upp och ner i fönstret så producerar draken kraft. Man brukar säga att man kör draken i åttor. Håll draken rakt framför er dvs klockan 12 på halvvind med vinden i ryggen.
Man får acceptera att det kan vara svårt att hålla sig kvar på samma ställe och ännu svårare att kryssa. Se till att du har en plan om du inte kan komma tillbaka till samma ställe som du startade vid.ATT HOPPA
Det vanligaste sätten att hoppa i kiteboarding är följande tre: att hoppa genom att styra draken uppåt och dras efter den, att hoppa genom att använda spännsten i linorna eller att hoppa med hjälp av en våg. Det vanligaste är att styra draken uppåt eller att hoppa med en våg. Det tredje alternativet tillhör den mer avancerade skolan och vi lämnar det åt framtiden för tillfället.
Okej, ni vill hoppa och ni vill göra det på det enklaste sättet. Så, gör så här: kita med ordentlig fart på halvvind, fart är nyckeln till höjd. Se till att ni är ikrokad i ert första hopp. (Känner ni er osäker med ikrokad segling så går det även bra att hoppa urkrokad men det krävs lita mer armmuskler för det.)
Titta framför er och välj ut en punkt där ni inleder hoppet. Försök att hålla kiten relativt lågt, 30 grader är lagom. Styr kiten mot neutral zon samtidigt som ni lutar er bakåt och styr brädan upp på lite kryss. När draken når en linvinkel av ca 60 grader så kommer ni att lyftas nästan rakt upp i luften, första gången detta sker så blir man minst sagt förvånad. Draget eller rättare sagt lyftet i draken är enormt men i denna situation är det bara att slappna av. Se till så att draken styrs eller befinner sig i neutral position.
När ni börjas färdas neråt igen är det hög tid att förbereda landningen. Rikta brädan i färdriktningen och styr draken mot samma riktning som den hade innan ni började hoppet. Det är viktigt att börja styra draken på vägen ner, annars kan den hamna bakom er när ni landar vilket inte bara gör det svårt att landa med planing utan den kan också falla framåt om det är byig vind eller om kiten är ostabil. Försök att landa med tailen på brädan först så sliter ni inte lika mycket på knäna. -
säkert bra å riktigt(orkade inte läsa allt)…
Men en hjälm är absolut någe å rekommendera, då slipper man oroa sig för en bräda som slingshottar i skallen. plus att den skyddar mot div andra hårda föremål… KÖR INTE UTAN HJÄLM…
-
fan vet inte vart jag ska börja, låt oss säga så här:
1500:- för kund
-moms
1200:-
-sociala avgifter
804:-
-skatt
562:-562/5h
=
112:- bra timlön? kanske om man heter Vladimir Mlovski och bor i Litauen.säg sedan att nån elev sabbar en kite för 7000:- då blir allt en kanon bra affär…
//det är varken lätt eller ballt att vara est
Logga in för att svara.