Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför är kitekurser sååå dyra??

• getwet

Medlem
    4 maj, 2002 vid 20:50

Stöttar!!!!

• joce

Medlem
    4 maj, 2002 vid 21:13

det beror ju fortfarande på vad man har för syfte med kurserna…
    Ska man överleva på enbart kurserna så är 1500 absolut inte så mycket, ger man däremot kurserna i syftet att sälja kites sedan så är det kanske bättre å ta några spänn mindre å tjäna på sålda kites istället(det är min åsikt iaf)… men det är ju som allt annat, efterfrågan som styr så ta ut vilka priser ni vill så lär man ju märka hur det går=) accepterar folk priserna så är de uppenbarligen någotsånär ok, annars lär det ju inte gå så bra=)

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 00:46

antingen drar man av de 1500 :- på kiten när man säljer till en kursdelatagare eller så köper kursdelatagaren en billig kite från nån annan… hugget som stucket…

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 16:15

18000 var väl också lite att ta i? Liquid Force har ett najs paket med 9,5 (4L) samt valfri PF med CMF för 10 papp.

/Peps

• pipe69

Medlem
    5 maj, 2002 vid 21:51

Nu måste jag skriva nåt här också och ska inte göra det anonymt som kritikern som började med det här. Vill säga också att jag är en av de som håller kurser och tar (och får) 1500 kr för leken – folk köar för att gå kurs.

För det första kan kitesurflektioner inte alls jämföras med andra idrottslektioner eftersom undervisningen är helt väderberoende. Även om många vill gå kurser och den stora efterfrågan skulle rent logiskt möjliggöra mindre priser måste vi ändå räkna in sannolikheten av vindiga dar i affärsplanen. Frågar bara en erfaren vindsurfare hur många bra dagar han har per år i Sverige. 40-50 elever per år och instruktör anser jag som möjligt – var glad att få ett undervisningstillfälle! Också har de flesta instruktörer idag en sysselsättning på vardagarna som huvudsyssla och offrar sin fritid för undervisning istället för att kita själv (och skita i alla nybörjare som slår sig själv och sin utrustning och andra sönder). Därtill kommer att vi som håller kurser har kostnader för utrustningen även om vi nämns tillsammans med affärerna eller importörerna. Som jag vet håller dessutom ingen skola kurser med den allra billigaste utrustningen här i Sverige utan tillhandahåller material som kommer även i valet att köpas av eleven. Vid sidan om undervisning finns alltså även möjlighet till att testa utrustning som man skulle kunna satsa på.

Så mycket från min sida. – tack för supporten GetWet – vi ta upp det hela med lite skratt under nästa grillkväll med några bärs ;-).

Ingo

Jo, en till: Åk till Dom.Rep. och går kurs där istället. Kostar “bara” 250 Dollar och du får dela upp det på tre dagar med två timmar var och massor med andra kitare som snurrar omkring…

• malmsten

Medlem
    5 maj, 2002 vid 22:40

Intressant ämne, kommer nog tas upp mer än en gång i sommar smile.gif.

Med tiden kommer det bli som med allt annat tror jag, det kommer finnas många olika typer av kurser och olika nivå och kvalitet och olika männsikor kommer välja olika beroende på sin situation och önskemål. Så om du inte vill betala kan du ju chansa och vänta till nästa sommar så kanske du kan få det billigare på fler ställen än lasurf.

Fast just nu är det nog så att man (om man är oberoende) behöver ta ut mellan 1000 och 2000 kronor för att det ska vara värt att starta och bedriva kurs verksamhet. Billigare är nog att betrakta som välgörenhet om man inte får in pengar på annat sätt.

Så klart, om man har andra kommersiella eller personliga intressen kan man säkert sänka priset till nästan noll, kursen behöver inte vara sämre för det, kvaliten kommer nog (som med allt annat) skifta oavsett pris. Sen tror jag också att i ett land som sverige med relativt få utövare i den här typen av sport kommer det vara få som kan motivera att vara super billig, och suget efter kurser kommer nog vara mycket större än utbudet, även fast eleven får betala en del.

Om du är intresserad skulle jag rekommendera dig att försöka leta rätt på pengarna, blunda och spendera… tror din sommar blir roligare då. Jag har hittils inte hört talas om en enda person som tycker att den kurs de tagit inte varit värt priset… (om det finns någon så kan ni ju svara på detta). Att det finns folk som undrat eller till och med förbannat att de inte tog en kurs är däremot klart. Jämför med att bränna en semester på att harva på i okunskap utan att komma igång, i okunskap göra illa sig själv eller någon annan, att köpa och slita utrusting för en sport du inte vet om du kommer gilla, att köpa fel utrustning som inte passar dig och dina förhållanden eller kanske att råka ut för att förstöra din nya kite í ett träd osv… kan nog vara bra att ha provat och få ett hum om hur det funkar.

Sen bör man inte rakt av jämföra kitesurfing med vad som helst heller tycker jag. Kitesurfing kan i större utsträckning än skidåkning, golf, vindsurfing, wakeboarding osv vara farligt både för dig och andra. Ska det jämföras så titta också på saker som amatör flygning, skärmflygning eller skydiving m.m. I många länder höjs kraven och kiteförbuden ökar pga olyckor etc. Jag skulle gissa att om 1-2 år får man inte köpa utrustning eller ens åka på vissa ställen om man inte gått/går en kurs och instruktörerna kommer vara certifierade.

För tydlighets ska jag nog nämna att jag är partisk. Jag kommer “extraknäcka” som instruktör på kitesurfskolan i sthlm och gotland (mobil skola) i sommar och jag skulle inte reservera en sommar för detta om inte skolan tog ut runt 1500 av eleverna, då skulle jag nog strunta i att göra mig tillgänglig för att undervisa och bara kita själv istället (även om kite sommaren skulle dock bli kortare utan extra inkomsten).

Oj vad långt det blev, det är väl ingen som orkar läsa 😉

hur som, lycka till!
    /Jonas

• pipe69

Medlem
    6 maj, 2002 vid 08:18

Bra skrivit, Jonas! Och så sent som mitt i natten efter fem timmar på vattnet ;-). Har själv träningsverk i hela kroppen. Det är säkert många fler i dag som känner sina muskler mer än vanligt….

Har det bra allihopa – jobbet kallar….

Ingo

• anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 08:20

pay and play, pallar man inte betala så kan man ju gå ut och sabba sin kite istället så blir det jätte mycket billigare, jag kan informera att jag har haft en jääävla tur att inte sabba nån kite(eller mitt huvud).

Minns första gången jag testade en kite (7.o NAish) den kiten(och jag) ska vara glada att vi överhuvudtaget överlevde, när jag tänker tillbaka så inser jag hur jävla illa det kunde ha gått, vi var ute i 12m/s och flög som vantar över Ängeholms strand, det är absolut nödvändigt att ta en kurs, hade det funnits på den tiden jag började så hade jag lätt tagit en kurs.

Har man råd o lägga 20 lock på lite prylar så är 700-1500 inte så värst mycke för att slippa slå ihjäl både dig o kiten. Det kan ju vara värt pengarna även om du har lyckats få tag på en kite för 7000 också.

Vi kommer ha som regel att nybörjare måste ha gått en kurs för att vistas på kitecentret tex, som ni kanske förstår så kan vi inte ha en massa folk som sitter med sina kites i olika träd, vi såg alltför mycket av det förra sommaren…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 20:33

VAD ÄR DET MED DIG????

112 I TIMMEN BLIR PÅ EN 7TIMMARS DAG 748KR/DAG
    OM MAN JOBBAR 20 DAR PÅ EN MÅNAD BLIR DET 15680KR I MÅNADEN RAKT AV DU BEHÖVER INTE SKATTA ELLER NÅGOT.
    ATT DU BETALAR MOMS SKATT OCH SOCIALA BIDRAG…. MY SWEET AS ATT DU GÖR!!!!
    NI ÄR BARA UTE EFTER ATT TJÄNA PENGAR ERA SNÅLA DJÄVLAR, NI BORDE INTE FÅ KITA. OKEY ATT NI KAN ERAN SAK MEN KOM IGEN INTESSET SKULLE TRIPLAS OM NI HALVERADE KOSTNADERNA, OCH DÅ SKULLE NI OCH ERAN ÅTERFÖRSÄLJARE TJÄNA EN TREDJEDEL SÅ MYCKET…..

PINSAMT FÖR ER
    //THE DEVOTED KITER

• malmsten

Medlem
    7 maj, 2002 vid 23:10

Jag svarade på ditt andra inlägg angående priser på kurser i norge, men jag kunde lika gärna svarat på detta. Läs det andra “Re: Kite kurs i Norge – billigere!” om du är intresserad.

För övrigt hoppas jag att jag slipper träffa dig, du verkar inte särskilt trevlig.

puss och kram
    /Jonas, jonas.malmsten@transit.se

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 23:29

fck.jpg
    Its only dollars man, lär dig kitesurfa, peace

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2002 vid 14:18

Hej, har läst diskussionen som pågått mellan er, och jag är av samma åsikt som “varför är kitesurfkurser så dyra??”. Eftersom man inte behöver ha licens för att kite:a eller vara med i någon klubb, är 1500 kronor väldigt mycket pengar. Jämför t.ex om du vill hoppa fallskärm. En fallskärmskurs kostar runt 3000 kronor, men i det paketet får du: en veckas utbildning, kursbok, 3 hopp, försäkring, medlemskap i klubben, medlemskap i förbundet, flygplan, bensin och fallskärmsutrustning.

Kitesurfing: 4 timmar kurs, ingen bok, inget medlemskap, inga rabatter på utrustning. Att ha en kitesurfskola är en företagsidé som går ut på att tjäna extra pengar på att dela med sig av sina kunskaper. Det är kitesurfinstruktören som vill tjäna pengar på sina kunskaper, så enkelt är det. När kitesurfsporten organiseras mer och licenskrav/restriktioner införs, kommer priserna sjunka eftersom konkurrens ökar. I framtiden hoppas jag vi ser samarbete mellan surfskolor/kitesurfleverantörer/kitesurfklubbar.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2002 vid 21:52

Det som er forbanna bra å vite er at etterhvert som sporten vokser i Sverige vil det bli flere, rimeligere og bedre tilbud til nybegynnere i sporten!

Man skal ikke akseptere argument som at billig = dårlig, HugO=best, 1500 SEK= billig osv.

Etterhvert, kan barnslige små drittunger som HugO etc. sitte å runke etter sine egne bilder på nettet. Hvem faen bryr seg om en mediocre kiter med et ego större enn de fleste på pro tour?

Rock on!!!!

(Få höre dine beste norske vitser nå da…)

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2002 vid 22:00

Hade egentligen inte tänkt fortsätta i den här diskussionen med det var så kul med ett inlägg utan svordommar, fuckfingrar och andra överfall så jag kan inte hålla mig från att göra ett inlägg till!!! Du måste bestämt vara från den riktiga världen… smile.gif

Så jag fortsätter envisas och försöker ge lite mer kött på bena…

Jag hoppade skärm för några år sedan… att ta licens och göra ca 10 egna hopp kostade mig en bra bit över 10000 utan att jag köpte utrustning och jag tror det är liknande läge nu. I de fallskärmsklubbar jag kom i kontakt under den här tiden var det också så att instruktörena i princip bodde på hoppfältet. Det enda de ville var att hoppa och träna så mycket de kunde och hann, men det blir förstås dyrt. Så jag vill minnas att instruktörerna ofta fick t.ex. “gratis” hopp, mat och andra förmåner i utbyte mot att de undervisar. Mao belastar inte kostnaden för instruktören klubben så mycket.

Utöver detta så betyder en utbildad elev fortsatta inkomster för klubben eftersom man betalar per lyft och för hyra av utrustning per hopp efter utbildningen är klar. Ett extra lektionshopp kostar flera hundra kronor och följande egna hopp runt 100 kronor i början. Utrustningen kostar säkert 2-3 gånger så mycket som kitegrejjer så det finns mer utrymme för att tjäna pengar på det oxo. Att sälja tandemhopp drar in mellan 1500-2000 per hopp. En fallskärmsklubb som tullinge kan under sommaren göra många lyft per dag (säkert upp mot 30-35 en bra dag) med kanske 8-12 hoppare per lyft och varje hoppare betalar säkert mellan 50 och 100 spänn. Vi är i en helt annat division och snackar, går ej att jämföra med “kanske vind och kanske 40 elever på en sommar per instruktör”.

Fallskärmsklubbarna har alltså bra förutsättningar och förmåner och andra kommerciella anledningar att ge billiga paket-introduktioner. För att ge ett hum om mognad så kan man nämna att tullinge i stockholm har ca 400 medlemmar, och jag tror inte vi är fler än högst 20 kiters i stockholm varav ca hälften är nybörjare.

Gör sen en snabb jämförelse med en privatperson/enskild som är kiteinstruktör och inte tjänar pengar på eleven efter utbildningen, inte får inga frikort med gratis “bra vind”, käk eller andra förmåner… Tiden du lägger ner på att undervisa betalar sig inte på annat sätt än genom kursavgift och eventuellt att du får vara ute i friska luften!

Annars håller jag med dig, sammarbete och konkurrens kommer fixa biffen… men jag tror fortfarande medelpriset kommer vara mellan 1000 och 1500 även framöver. Ska bli kul att se om folk som mr capslock startar en billig kurs nästa år, jag ska med intresse följa hur det går.

Det som lever får se…

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2002 vid 23:07

Vem lägger upp goa bilder, videos nästan varje vecka. Fixar forum mm, inte du, tror det är betydligt fler som uppskattar Hugo´s arbete med KSC än ditt ogrundade inlägg…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför är kitekurser sååå dyra??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.