Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför är lättvindssegling så svårt?

• the_novice

Medlem
    9 mars, 2007 vid 08:45

@Malmö Mange 369091 wrote:

Jag har camber segel. Så en fena mellan 50-55 hade passat, tycker du?
    M.

Ja, men jag har inte kört den brädan så jmf med OFO också. På cambersegel så kan du lätt köra med negativt uthal (justerbart uthal är väldigt smidigt) för att få bättre drag men nedhalet bör vara normalt.

• erin

Medlem
    9 mars, 2007 vid 11:54

@Malmö Mange 368958 wrote:

Bra tips på bra saiter men ditt sista inlägg förstod jag inte riktigt, kanske jag missat något?

Liksom du skaffade jag, för några år sedan, en 9,5-rigg för att komma ut oftare särskilt högsommartid och tillsammans med en äldre formulabräda så har surftiden ökat betydligt. Det som var (är:frown: ) att jag fick problem med ryggen. Hade jag läst Jimmy´s instruktioner bättre hade jag kanske kunnat undvika detta. Det som är kritiskt är dels när man drar nedhalet men framför allt skall dra rigg. Har man även höjt bommen så lär gamla upphal bli för korta. Enklaste är nog att inte fästa den nertill och att inte ha för brått.
    Mer detaljerat beskrivet i Jimmy´s manual. Lycka till.

• Knatte

Gäst
    9 mars, 2007 vid 16:00

@erin 369135 wrote:

Liksom du skaffade jag, för några år sedan, en 9,5-rigg för att komma ut oftare särskilt högsommartid och tillsammans med en äldre formulabräda så har surftiden ökat betydligt. Det som var (är:frown: ) att jag fick problem med ryggen. Hade jag läst Jimmy´s instruktioner bättre hade jag kanske kunnat undvika detta. Det som är kritiskt är dels när man drar nedhalet men framför allt skall dra rigg. Har man även höjt bommen så lär gamla upphal bli för korta. Enklaste är nog att inte fästa den nertill och att inte ha för brått.
    Mer detaljerat beskrivet i Jimmy´s manual. Lycka till.

Jimmys manual ?? Vad är detta ? Har jag missat något eller länk till denna någonstans :confused2:

• kurtkomet

Medlem
    9 mars, 2007 vid 17:02
  • filipl

Medlem
    9 mars, 2007 vid 18:23

http://www.gsport.com har powerbox fenor i både 52 och 56 cm. Själv köpte jag en 52 cm fena från dem genom Skidsport i höstas. De tillverkar fenorna i den boxtyp som man beställer dem i.

Filip

• malmo-mange

Medlem
    9 mars, 2007 vid 20:45
    filipl;369207 wrote:
    http://www.gsport.com har powerbox fenor i både 52 och 56 cm. Själv köpte jag en 52 cm fena från dem genom Skidsport i höstas. De tillverkar fenorna i den boxtyp som man beställer dem i.

Filip

Tack för tipset.
    M.

• canoya

Medlem
    10 mars, 2007 vid 22:29

Stor fena ger tidigare planing. Max fenlängd = brädans bredd OFO (30,5 cm från aktern) brukar ges som tumregel, MEN vid lättvind, dvs när det är precis att man kan komma upp i planing kan man gott ha längre fena än så. Man lastar den ju inte heller så hårt i lätt vind så en powerbox klarar minst 55 cm fena i dessa förhållanden, antagligen 60 cm också. När jag skaffade min 9,0a så hade jag en F2 PowerGlide på 68 cm bredd. Jag hade en 44 cm fena som original, men den var helt klart för liten. Försökte man pressa höjd så släppte det väldigt lätt. Jag skaffade en 55 cm fena och det var grym skillnad både i hur tidigt jag planade upp och hur jag kunde behålla planingen genom vindhål. den brädan skulle jag gissa var ca 45 cm OFO och det funkade utmärkt i lätt vind.

/Håkan

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför är lättvindssegling så svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.