Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varför bara cruise’a i lättvind?
-
Går det att starta detta 21m2 monster själv?
Risken är ju rätt stor att man inte får med sig någon till stranden när det blåser 5.5knop -
Blåser det så lite är det busenkelt (eller så enkelt det nu blir att hantera 21kvm tyg och 25m linor) själv. Det funkar finfint att både ta upp och ner den själv.Backar man ner kiten så blir den oftast liggande där medans man lugnt kan gå fram till den och börja packa ihop. Blåser det däremot på så vill man gärna ha hjälp. Speciellt ner. Nu har jag ju iofs inte kört just 21 utan 15 och 19 men tror inte det är någon större skillnad.
Kjello, ok, jag har alltid gillat FS hemsidan, hur många andra kitetillverkares sidor kan man nörda in sig på AR-tal, depowereffekt, projicerad yta mm?
När det gäller vikt och packad storlek kan man väl säga att 19kvm deluxe blir smidigareoch lättare än en normal 12-13 tub.När det gäller vikten förresten så har jag för mig att deluxematerialet är hälften så lätt vilket ju inte är detsamma som att den är hälften så lätt med bridles och flyglinor. Den är iaf löjligt lätt! Å vad gäller hållbarhet så håller den finfint sålänge du håller dig borta från taggbuskar, vilket man ju bör göra med alla kites. 🙂 Spec tubar som inte tejpas ihop på 5 min.
-
Kjello
Gäst24 februari, 2011 vid 20:15pjoter;647749 wrote:,
När det gäller vikt och packad storlek kan man väl säga att 19kvm deluxe blir smidigareoch lättare än en normal 12-13 tub.När det gäller vikten förresten så har jag för mig att deluxematerialet är hälften så lätt vilket ju inte är detsamma som att den är hälften så lätt med bridles och flyglinor. Den är iaf löjligt lätt! Å vad gäller hållbarhet så håller den finfint sålänge du håller dig borta från taggbuskar, vilket man ju bör göra med alla kites. 🙂 Spec tubar som inte tejpas ihop på 5 min.
Varför kan dom inte ha en sammanställning vad kiten väger helt färdig att använda,
lättare än en normal 12-13 tub, säjer inte så mycket.
Vill se vikten på en ihopsydd, klar att använda kite med bridles, deluxe, jämfört med normalversionen.
Irriterar mej, att det verkar va hemlig info. storlek ihoppackad inte intressant.köpa bräda, bara få veta att skumkärnan på den här väger så mycket mindre än en annan.
-
Vilken vikt är du intresserad av? kite only, dvs kite+bridles står på FS sidan 4,9 vanlig och 3,9 DLX för 19m2, dvs vikten på de delarna av kiten som flyger. Vill du veta med bom mm för resor kan jag ta reda på det.
Storlek ihoppackad är något som är sjukt viktigt för mig och andra som vill kunna ha kiten med sig på resor.
Så som jag säger så är det väldigt olika saker som är intressanta för olika personer varför jag tycker det är lättast att bara ha basinfon på sin egna hemsida och sen får folk leta efter mer info eller helt enkelt fråga om de undrar något mer.
-
Kjello
Gäst24 februari, 2011 vid 22:11Ähh inte pengar. har hittat om seriös köpa nu, orkade inte leta nu.
kite med bridlar,. ja, det jag såg år sen, c;a 20% lättare, med tyg som väger hälften.
1 viktigt kilo mindre i luften, och när x-bagage får väga c;a 20+5kg i handen.Edit Ursäkta kortat, blev något öl fyllbabbel igår.och jag får inte ge Pjoter aloha.
står man inför köp, då kollas FS hemsida, mycket bra. kollade något år sen.
-
nästa generation av pulsen är påväg nu i vår så dom jobbar fullt med den, sen bör det ju vara psychons tur innan speed 4.
Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha till en 4e generation faktiskt. Bommen är ingen favorit för mig precis men att bara byta bom känns inte som en generationsuppgradering, mer något man kan fixa under produktionens gång. Och det känns som det är på g…
rent bottendragsmässigt tror jag inte de kan göra så mkt mer, har inte hänt så mkt på den sidan sen speed1. Däremot blir ju styrning, depower, svänghastighet och hanterbarheten löjligt mkt bättre för vrje generation. Men vet inte om depowern behöver bli bättre nu längre…. Vid 8-10m/s känns de som man hellre väljer något mindre än 19 i vilket fall. 🙂
-
Nu är iaf min hemsida tillrättad. 🙂
Hade missat att ändra projicerade ytan när jag kopierade infon från 19’en.
/Kaj
-
Kjello
Gäst25 februari, 2011 vid 18:01Väldigt cool film, måste jag säja, bland det coolaste.
Får inte “lägga till på rykte” märkligt ?” glasklart !?. -
Pjoter, kan du komma ner och dema en foilare för oss?
Sen måste jag bara tillägga, den videon kanske är skithäftig i tyskland men för fan det var mest pinsamt att se honom åka! No offense, men nån hetare teamrider måste väl finnas?
-
De kan jag säkert göra, även om det inte riktigt är lättvindsdagarna man vill åka och hälsa på er. 🙂
Det blir däremot garanterat Viron och SUP senare i vår när de e lite goare i vattnet.Haha, jag tyckte de va en rätt go film jag. Musiken var kass men det hör ju till kitefilmer på något sätt. Beror väl på att det mest är technotyskar som håller på med draksegling.
Logga in för att svara.