Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varför hängsele tamp på bommen??
-
Varför hängsele tamp på bommen??
Publicerad av anonym-anvandare på 7 september, 2003 vid 17:24Anar att det hänger ihop med att öka häng tiden när man hoppar?
När krokar man i / ur?
Vilken längd skall man ha?wipeout svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
hmm visst man får mera höjd men det är svårt att va hooked i den hela vägen till upphoppet utan att okontrolerat tappa massa höjd, bättre att depowra tills det är dags att hoppa och sedan ge full kraft i upphoppet. tycker jag iaf!
jag använder min hängseletamp när jag ska pressa å ta höjd. När det blåser på gränsen mellan för lite och “lagom” är det söööverääänt!
-
Ursäkrta? Vad pratar du om? Vaddå för tamp? Har du en extra tamp förutom chicken och fasta loopen eller?
-
Nä inte jag men många andra har det. Cabrinha har ju ett system där man kan låsa bommen ca 70% ner. Och många som inte har “powerlock” väljer hängsele tamp istället.
Så jag undrar hur man använder sig av den och vad den är bra för? -
har samma fråga. köpte en SS och fick med en extra “bit” till bommen men hur fungerar den och var monterar man den???? sätter man den på chicken går den ju inte att lösa ut…..
-
Man har två alternativ (eller flera?!).
1. Köra med full kraft på “knuten”. Dvs. draken är rätt skotad då bommen är längst ifrån åkaren. Man har ingen depower. Om man drar åt sig bommen så överskotar man draken. I denna inställning behöver man ingen fast hängselelina. De flesta erfarna åkarna använder denna inställning.2. För att erhålla rätt kraft så krävs det att bommen skotas åt en del. När man släpper ut bommen så minskar kraften (oftast… . Detta kan under långa stunder på vattnet vara jobbigt för armarna och man underlättar genom att kroka i den fasta hängselelinan. Man kan också kroka i vid vissa hopp för att behålla bra drag.
-
Okej, nu hajar jag…
Använd den fasta loopen när det är lite för lite vind. Om du exempelvis riggat kiten rätt och sen dör vinden lite men du pallar inte gå in till stranden och rigga om. Då kan du hooka i den fasta loopen och gasa iväg för att sedan byta ner till chicken När du fått fart. Du kommer att märka att farten minskar direkt när du byter så då kanske du behöver byta igen. det beror på att när du är ihookad i den fasta loopen så är draken helt still. Det “läcker” inte inte ut nån luft när du små-juckar på bommen ( ) i den justerbara chickenloopen.
Det är lite trickigt det där… framför allt när det är byigt eftersom då kan man flyga åt helvete när man skotat och inte kommer ur det. Eller om man bytter just som det kommer en by – bye bye kiten. (Fast har du fäst chickenloopen i ett shackel ovan på kroken så uppstår inte det problemet – rekommenderas!)
-Alles klar?
Logga in för att svara.