Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför inte en formulabräda!

• canoya

Medlem
    16 augusti, 2011 vid 07:50

En formula kan man köpa begagnad för några tusenlappar (går att hitta från 2000 kr). visserligen långt från nya men som första “plana riktigt tidigt bräda” kommer den att ge otroligt mycket tid på vattnet för pengarna. JP SLW (och nyare formulabrädor) funkar säkert bättre men har en helt annan prislapp. Om man är osäker på både vad man är ute efter och sin förmåga rekommenderar jag att testa en äldre, billig formula till att börja med (den svider mindre att pajja dessutom). Jag har en Starboard 186 och en 11 och en 9 kvm rigg som jag köpt begagnat för länge sedan och funkar perfekt till lättvindsfreeride som jag ägnar mig åt minst 50% av seglingstillfällena.

• mr-jibe

Medlem
    16 augusti, 2011 vid 11:31

Själv köpte jag en formula häromdagen! Svinkul måste jag erkänna! Direkt när man planat så går den så jefla mycket snabbare än en vanlig freeride som precis planat, den bara flyger fram 😀 Men för de som ogillar ömtåligheten så har jag sett på onwater.se att det finns en lite annan formulaklass, formula experience. Detta, som jag tycks mig förstå är hållbarare (därmed lite tyngre, men vaf*n) och inte minst mycket billigare i inköp än en vanlig/riktig formula som ligger på ~20tkr! En Formula experience-bräda ligger “bara” på 11tkr och känns som ett utmärkt alternativ, som första formulabräda! Rätta mig gärna om jag har fel.

http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.pbv.v1.tpl&product_id=3023&category_id=70&option=com_virtuemart&Itemid=36

• jesper-b

Medlem
    17 augusti, 2011 vid 11:29

Formula!!!!!! Helt överlägset lättvindsallternativ och när man lärt sig lite även fint i hyfsad hårdvind. Köp en gammal häck, laga upp den, teapa på ett nosskydd och plana om allt och alla i no-wind.

Har varit ute tillsammans med en massa feta freeridebrädor bestyckade med 8-9kvm-segel. I marginalvindar har de inget att komma med jämfört med en Formula. En intrimmad 11 eller nåt är kanske lite svår att rigga första gången, och möjhligen lite ömtåligare än ett freeridesegel, men efter ett par gånger slänger man upp det på en 10-15 minuter. Sen kan man ju raca om man känner för det – skitkul det med.

GÅ STORT, eller

/JB

• zurfman

Medlem
    17 augusti, 2011 vid 12:03

Ja med nosskydd blir ju även formula-brädan ganska robust…
    Jag vet att t ex Stefan Lindmark fixat en bra lösning på det (som skrev tidigare i tråden)

• bronken

Medlem
    17 augusti, 2011 vid 12:40

Måste lägga in ett inlägg för de som letar formula kit i denna tråd. Har en god vän som säljer sitt gamla kompletta Formula kitt till riktigt bra pris. Han har en Fanatic Falcon 100 från 2002-2003. Med det får man en NP RS-racing (2002) 12.5m segel, tillhörande mast NP formula pro 580cm (100%kol) och en passande kol bom och fena för 5000 kr.. För er som undrar vad som skiljer dagens formula brädor från denna så är den lite mindre bred i aktern än de senaste formula prylarna. Dock för detta pris är det perfekt insteg om man vill prova på att segla Formula. Grejjerna har legat och samlat damm i över 5 år och är ej använt mycket. Med detta åker man ifrån allt vad freeride heter i lätta vindar…

Kontakta mig här eller på ujentler at gmail punkt com.
    Japp det står rätt, komplett utrustning för 5000 SEK. Bara hoppa på och testa…

• chrille4t

Medlem
    17 augusti, 2011 vid 15:53

-Tack för alla informativa inlägg ,det låter som formula är grejen!!! Får fundera på bronkens erbjudande.
    Är det någon som har en lite nyare bräda för max 5000kr där ute. Skicka mig ett meddelande via Surfzone isåfall.

• marten-p

Medlem
    18 augusti, 2011 vid 11:23

Hur länge kan man hålla ett stort formulasegel? Kappsegelar man med 11-12,5 även om det blåser över 10 m/s?

• vivace282

Medlem
    18 augusti, 2011 vid 13:18

Om jag talar för mig själv, så byter jag 11 kvm till 10 vid ca 11-12 m/s. Antoine Albeau höll tydligen sin 12 kvm i 27 knop i FW worlds. Så det beror på hur stor o stark o duktig man är:)

• jester

Medlem
    18 augusti, 2011 vid 13:24
    bronken;666077 wrote:
    Måste lägga in ett inlägg för de som letar formula kit i denna tråd. Har en god vän som säljer sitt gamla kompletta Formula kitt till riktigt bra pris. Han har en Fanatic Falcon 100 från 2002-2003. Med det får man en NP RS-racing (2002) 12.5m segel, tillhörande mast NP formula pro 580cm (100%kol) och en passande kol bom och fena för 5000 kr.. För er som undrar vad som skiljer dagens formula brädor från denna så är den lite mindre bred i aktern än de senaste formula prylarna. Dock för detta pris är det perfekt insteg om man vill prova på att segla Formula. Grejjerna har legat och samlat damm i över 5 år och är ej använt mycket. Med detta åker man ifrån allt vad freeride heter i lätta vindar…

Kontakta mig här eller på ujentler at gmail punkt com.
    Japp det står rätt, komplett utrustning för 5000 SEK. Bara hoppa på och testa…

Låter som min gamla utrustning… Nästan så man blir sugen… 🙂 Kan nämna att varken jag eller den jag köpte kittet av använde det så mycket heller.

• stefanlindmark

Medlem
    19 augusti, 2011 vid 18:37
    Zurfman;666075 wrote:
    Ja med nosskydd blir ju även formula-brädan ganska robust…
    Jag vet att t ex Stefan Lindmark fixat en bra lösning på det (som skrev tidigare i tråden)

Ha ha, jodå jag har värsta DIY-lösningen. Gjorde ett komplett krokodilgap på halva brädan förra året så skulle det bli något döds-slörande i år var nosskydd det enda alternativet för att kunna släppa på utan hämningar.

Sandwich-kontruktion, opatenterad:
    1. Topp = liggunderlag (högdensitet grå, från Jysk)
    2. Mellanskikt = 2 mm plexi från K-rauta
    3. Botten = liggunderlag igen

Klipps till lagom snygg form som passar brädans nosrundning, ca 1 dm bred eller kanske lite mindre. Limmas ihop med kontaktlim till en halvcirkelformad halvstyv flärp, men limmas inte fast i brädan. Den blir mobil och kan tas fram vid behov, ungefär som en snuttefilt.

För att sedan det ska se riktigt hembyggt ut: Tag svart silvertejp från Jula (eller vad som matchar din bräda närmast) och tejpa horisontellt längs hela framböjen på brädans nos och upp på nosskyddets framkant så långt tejpens bredd räcker. Lägg på en till tejpremsa hela vägen omlott en bit upp. Försök att tejpa ned bakkanternas innerkant mot brädan. Eftersom halkskyddet är svår yta att fästa tejp på så kommer det att lossna ändå och fladdra lite. Men eftersom jag står över skönhetstävlingen i år så det gör inget.

• maglu

Medlem
    21 augusti, 2011 vid 18:29

Också riktigt nöjd med formulainköpet efter första säsongen. Så smidigt för mig som väger 95, och som bor i höglänt skärgård (höga kusten). Jag kan kryssa ut i taskig störd vind som knappt finns, o sen hitta 5-6 m/s i sunden. Sen är det bara o köra.
    Hade kört en del 9.8 på freeride, så stora segel kunde jag hantera. Tog väl 2-3 gånger att få känslan för att hantera brädan…stroppar lååångt ut.
    Nu är det en helt ny utmaning att lära sig gippa i fart, ta mer höjd, gå djupare på slör, osv. Mycket kul. Sen är det roligast att vindsurfa mindre bräda i vågor… Men all vindsurf är roligare än att inte surfa =)

Bifogar min film igen 😉
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=zg4uP39ibEI”]Formula Windsurf Gullvik Örnsköldsvik – YouTube[/ame]

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför inte en formulabräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.