Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing varför kommer jag inte i stropparna?

Taggad: 

• varför kommer jag inte i stropparna?

Publicerad av jahsoldier på 4 augusti, 2005 vid 18:32

Var ute å körde idag starboard 158 med elva kvadrat vind mellan 6 och elva, men hur mkt tryck jag än hade i seglet så kommer jag inta i stroparna, den främre e inga problem alls men så fort jag kliver i bakre så går brädan obönhörligen upp mot vinden, VARFÖR

Linus

jahsoldier svarade 19 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jahsoldier

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 18:34

Svar till:

Var ute å körde idag starboard 158 med elva kvadrat vind mellan 6 och elva, men hur mkt tryck jag än hade i seglet så kommer jag inta i stroparna, den främre e inga problem alls men så fort jag kliver i bakre så går brädan obönhörligen upp mot vinden, VARFÖR??

Sen blir jag otroligt trött i korsryggen, beror det på att jag kör med midjesele?

Linus

[/ QUOTE ]

• swe-1

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 06:44

Hej Linus,

Det beror nog på att att du trycker ner lovartskanten (den som är mot vinden, som du står på) när du stoppar i foten i den bakre stroppen och då svänger brädan upp mot vinden. Detta undviker du genom att trycka med tårna/stå på tå på den främre foten som redan är i stroppen. Det går liksom att bryta upp brädan så att den håller sig plan med den främre foten eftersom den sitter fast i stroppen.
    Samtidigt så kanske du även måste kompensera lite med riggen genom att föra denna lite framåt så att brädan vill falla lite, dock skall du inte skota ut under denna manöver då det får motsatt effekt. Men överdriv inte rörelsen för då åker du på ett kastfall om du är i krokad.

När du väl har kommit i den bakre stroppen så gäller samma sak för den, dvs stå lite på tå så att du inte får all tyngd på hälarna för då trycker du ner kanten och brädan svänger. Håll brädan plan!

Det blir också lite lättare om du har stropparna så långt fram på brädan som möjligt. Vet inte hur det ser ut på 158:an men på vissa brädor kan man även flytta in stropparna ett hack mot mitten och det underlättar också.

Hopps detta hjälper.

//JIMMY

• fjant

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 07:03

hur högt har du bommen? Om du har den för långt ner så blir det svårt att behålla trycket på mastfoten när du kliver utåt och bakåt på brädan.

/Fjant

• jahsoldier

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 17:33

tack för svaren, bommen har jagf mellan näsa å panna typ

Linus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing varför kommer jag inte i stropparna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.