Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför öljett på mina vågsegel?

• Varför öljett på mina vågsegel?

Publicerad av big_jeppe på 12 oktober, 2004 vid 20:36

Jag har nyligen inhandlat 2 vågsegel, North sails Voodo ( Tyvärr är de inte provseglade ännu). När man ska hala ned seglet så sitter det inget fastsytt nedhalsblock där, utan bara en kraftig öljett där man kan kroka i ett löst nedhalsblock. Jag blev lite förvånad. Är det här vanligt på vågsegel? Vad är poängen? Lättare att laga? eller vad?
    Kan någon förklara. Jag trodde att lösa nedhalsblock var en 90-tals grej som man slutat med.

oaxen svarade 20 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • Johan!!

Gäst
    12 oktober, 2004 vid 21:59

På vågsegel räcker det nästan alltid att bara trä tampen genom öljetten.
    Nedhalsblock känns onödigt.

• manno

Medlem
    12 oktober, 2004 vid 22:53

Nä detta tycker jag är helt obegripligt! Sämre på alla sätt och vis. Tacka vet jag neilprydes lösning, stora rullande block som passar perfekt när man trär, har man provat det känns alla andra lösningar som skit! Snabbt smidigt och lätt att trimma. Jag brukar dra min 7.0a i botten med handen. Linan håller dessutom dubbelt så länge än när man kör med öljett och en dassig localspiritförlängare. Hur svårt kan det vara att kopiera egentligen?

• oscar

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 06:26

Neil Prydes lösning, HA, Gaastra var först som vanligt!

• voodoo

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 07:57

North har ALLTID haft öljett på sina segel men ändrar till rullar/pin -05.
    jag har ALDRIG haft ngt som helst problem med bara öljetten (behövs ju ingen extra styrka för att orka dra nedhalet på vågseglen)!

• feg

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:24

Rullar och pin tar ju bara extra tid att trä, dessutom kan de kärva och så kund man ju lika gärna ha haft öljetten till att börja med.
    Jag gillar inte rullar.
    /feg

• manno

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:29

Svar till:

Neil Prydes lösning, HA, Gaastra var först som vanligt!

[/ QUOTE ]

Jag tänkte mer på hela lösningen inkl förlängaren, dessutom satt gaastras block perpendikulärt mot seglet (99 iaf) och inte parallellt vilket (om man har rätt förlängare) ger minimal friktion

• baywatch

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 11:04

Jag tycker det är bra med blocken som sitter i simmerseglena. Det är inte mer jobba att dra linan tre gånger genom den jämfört med en vanlig ring. Linan kärvar mer utan block…

• oaxen

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 13:47

Tydligen har Norths POWER.XT-förlängare gått er alla spårlöst förbi. Investera i två såna så spelar det ingen roll om det är rullar eller öljett. Helt överlägset allt annat(quick six etc). Förutom att det är ett nöje att rigga så är möjligheten till trimjusteringar i vattnet det som öppnar en helt ny värld!

• styret

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:30

så var det det där med 1500 för en 30cm aluförlängare…

• oscar

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 16:49

Det ÄR inte en vanlig aluförlängare! Den är helt grym och vore det inte för att jag ska skaffa RDM så skulle jag köpa två direkt. Fan vad jag önskade mig en power XT när jag guppade omkring nere i ÅSA för några veckor sen med alldeles för mkt nedhal. När jag väl tog mig iland och släppte lite och stack ute igen så ökade det givetvis igen. Med en XT hade man trimmat på mindre än en minut, PÅ VATTNET!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 17:16

Voodo seglena är ju grymt tunga att dra ner.. fattar inte vad ni pratar om?

• voodoo

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 17:24

vad använder du då för mast, eller kanske ska du testa med att äta mer gröt wink.gif

• nordgren

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 17:55

Svar till:

Voodo seglena är ju grymt tunga att dra ner.. fattar inte vad ni pratar om?

[/ QUOTE ]

Vaddå? Jag har ett 6,4 volcano och 7,5 natural. Inga problems att dra nedhal till dem.
    Och mitt NP segel som har block tycker jag inte är lättare att dra nedhal i. men mer pill med linorna. (jaja inte mycket men jag ser det inte som speciellt mycket bättre på något sätt.)

• big_jeppe

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 18:52

Eftersom jag är både listig och stark så kommer det nog att fungera bra med båda nedhalsvarianterna wink.gif. Jag har nog bara tyckt att block känns proffsigare för att linorna inte ligger och skaver mot varandra och öljetten, dessutom är det lätt att dra. Men jag ska villigt erkänna att jag seglat många gånger med block som jag har trätt helt felaktigt(så att linorna går kors och tvärs). Vem har sinnesnärvaro att sitta och trä linan rätt om man är trött efter 3 timmars surf eller blir uppspelt av att vinden ökar ordentligt?

P.S Det var inte jag som var anonym.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 19:38

Pröva Arrows mastförlängare med 4 utväxlingar.( stigning varje cm )
    Repet sitter fast och behöver inte träs kors och tvärs.
    Hadde NP ÖL-jetter så skulle ja köpt dom för länge sen…
    / Anders S
    PS:att North förlängaren sedan är ännu bättre är en annan sak som har mer en ekonomiskt problem…..( kosta som 2 Arrows tongue.gif )

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför öljett på mina vågsegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.