-
Varför så få seglande vindsurfare?
Sporrad som jag blev efter att ha fått både insändare och artikel publicerad i tidningen På kryss vänder jag mig nu även till konfen här i surfzone för lite research och ev. debatt: Varför verkar det vara så få vindsurfare som seglar och vice versa? Följande mail har jag skickat till tidningen På Kryss och ställt samma fråga:
Visst är det lite märkligt att så få seglare vindsurfar samt att det nästan aldrig skrivs något om vindsurfing i varken segel- eller båt-tidningar. Vad beror detta på?
Både seglare och vindsurfare vill ju vara vindens vänner och älskar att utnyttja dess kraft. Borde inte det räcka för att dessa “folkslag” kunde förbrödras?!
Jag kan tänka mig att det var många seglare, motorbåtsfolk och yrkesskeppare som med all rätt var mycket förgrymmade på alla dessa “drivande tepåsar” ute på fjärdarna som hindrade riktigt båtfolks framfart! Värst var det nog i början på 80-talet när vindsurfingen var som mest populär kan jag tänka mig. Men borde man inte kunna lägga tråkiga erfarenheter bakom sig, bli klokare av historien samt lite nyfiken på vindsurfing?
Vad skulle vindsurfingen kunna ge dagens seglare?
Vad skulle segling/båtlivet kunna ge dagens vindsurfare?
Vidgade vyer, glädje, harmoni, utmaning, kondition, smidighet, samt en mer ödmjuk inställning till vind och vatten och båtvett! Tyvärr drar sig nog de flesta av dagens moderna vindsurfare ut först när det är tillräckligt mycket vind för att komma upp i planing. Deras brädor kryssar i regel dåligt i svag vind eftersom de saknar centerbord.Jag vågar påstå att de faktiskt kan missa en vindsurfingdimension som vare sig de, den etablerade vindsurfingvärlden och dess marknadsförare inte har upptäckt: Skaffa en bräda med centerbord och lär dig att njuta och ta till vara på den lilla vind som finns för tillfället! Att vindsurfa runt den lilla ön eller i naturhamnen kan vara en rent meditativ upplevelse i svag vind!
Hur kommer det sig att så få seglare vindsurfar? Tycker de att vindsurfingen tillhör de sportiga ungdomarna och vill hellre leva ett bekvämt båtliv utan utmaningar? Är de brända från tidigare vindsurfingkarriär? Tyvärr visar det sig nog att alltför många har haft en liknande upplevelse som den genomfrusne vindsurfaren Stig-Helmer i SOS-Sällskapsresan: – Det var ju roligt det här, men hur vänder man?
Man kan le igenkännande åt detta, men sådana upplevelser kan fulkomligt blåsa bort vindsurfinglusten och lägga dem på is för all framtid. Det är nog ofta bara en tidsfråga för alla nybörjare inom vindsurfing tillfället då vinden blev för övermäktig, vågorna för stora, tappat tekniken, trött, frusen och tappat lusten. Detta är ett onödigt brutalt sätt att känna på hytpotermiken och avdriftens fysiska krafter. Jag vågar faktiskt påstå att rätt uppbackning och stöd är viktigare än att ha den modernaste brädan!
Följande råd och checklista ökar förutsättningarna för lyckad vindsurfing i skärgården:
Tillgång till följebåt med vältankad snurra, åror och bogsertamp
Det är lättast att förtöja i brädans i för om fäste finnes. Annars går det bra även när vindsurfaren håller i tampen. Vindsurfaren bör hålla upp riggen och stå framför seglet vid bogsering. Stå baklänges och håll en hand i vardera sidan av bommen. Om avdriften blir för stor vilket den ofta blir med små gummibåtar bör man backa hela vägen. Kör sakta!
I följebåten bör även finnas varm dricka, något att äta, vatten och eventuellt våtdräkt om inte vindsurfaren redan har. Givetvis skall samtliga ha flytväst på sig!
Oavsett om man är en van vindsurfare eler inte bör han/hon ha ett vattentätt fodral och mobilen påslagen hängandes runt halsen. Det bör även den som kör följebåten ha. Ring gärna även till ev. anhöriga i land eller båtgranne för att stilla eventuelll oro om ni är utom synhåll.
Ha tålamod och peppa vindsurfaren mycket! Skrik inte åt varandra! Det hörs så väl över vattnet.
Håll ordentligt undan för alla typer av båtar! De som avgår eller kommer in i naturhamnen kanske har fullt upp med att hitta en lämplig plats eller få ordning på sina tampar och ankare.
Vindsurfa mera seglare!
Per-Arne Feldt
Vad tror ni Surfzone-folk? Hur många av er är det som seglar? Är det en generationsskillnad som bidrar till detta eller är det fråga om olika prioriteringar? Jag tycker det är lite synd att inte vindsurfare och seglare kan förbrödras mera. Vi tycker ju ändå om samma sak, att färdas i vinden. Tyvärr marknadsförs seglingen exklusivt i dag och många inser nog inte att man faktiskt kan segla och bo i en 20.000 kr segelbåt under semestern, om man inte har för stora pretentioner.
Träsurfarn
Logga in för att svara.