Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför så få seglande vindsurfare?
-
Mycket intressant att höra om era seglingserfarenheter samtidigt lite sorgligt att så få kombinerar vindsurfing och segling. Fast huvudsaken är egentligen att man själv är nöjd med det man gör. Det kostar att ligga på topp är ett sant gammalt materalistiskt uttryck. Men om inte är så tätfår man vara beredd att sänka ribban för att ha råd och tid att både vindsurfa och segla. Då tänker jag framför allt på vindsurfare i 20-35-års åldern som kanske har flickvän/fru och kanske barn.
Själv så är jag 50 bast, gängad med två barn som snart skall flyga hemifrån.
Jag började segla optimistjolle,när jag var 11 år. Sedan blev det E-jolle ända tills jag blev 23 och började vindsurfa på en Windglider. Hemmavattnen var Viksnäs Hållsviken söder om Trosa. 1983 skaffade jag en F2 Lightening vilket jag tyckte var en betydligt mer välballanserad bräda när det började tuta i.1986 flyttade jag ihop med min blivande fru och köpte första gemensamma segelbåten vilket blev en Trissgigg. !987 föddes dottern som fick sova i surfbagen under soliga dagsseglingar i Tullingesjön. Som längst var vi ute och familjeseglade på Vårbyfjärden. Då blev vädret allt sämre med kraftiga regnskurar. Vi fällde masten täckte över den sovande dottern i storseglet och låg och tryckte under Vårbybron i väntan på att det skulle sluta regna. 1988 föddes sonen och då köpte vi första kölbåten, en Crescent Skipper Slocum special. Hon seglade som en kratta, men var ljus i ruffen med fönster föröver. Med den lilla fem-metersbåten seglade vi 14 dagar i Stockholms skärgård. Det gick alldeles utmärkt! Året därpå sålde vi bilen och köpte en IF. När barnen blev lite större hade vi alltid med en optimistjolle på släp och seglade mycket tillsammans med barnen i vikar och naturhamnar. Det här var underbara år då jag i stort sett lag vindsurfingbrädan på hyllan! Därefter blev det en s30:a och den häftigaste brädan jag någonsin haft: Lorch silver Dolphin med en 8,5:a Fantastiska kör när det brallade, men det gjorde det alltför sällan och då gick det dåligt att kryssa. Den egenskapen saknade jag så mycket att jag till slut sålde Lorchen och köpte en begagnad rundbottnad bräda i mahogny. För min del har både seglingen och vindsurfingen handlat om att kompromissa så att det stämmer både för mig och min familj. Om jag hela tiden bara skulle vara på jakt efter nya seglingskickar skulle det bli både för ego och för dyrt! Men bland de häftigaste seglingsupplevelser som jag har haft var när vår son och jag seglade en Hobie 18 förra sommaren.
Vart vill jag då komma med detta? Jo, lägg kickarna åt sidan och kompromissa för att få tid/pengar/flickvän/fru/barn/familj med dig. Jag tror att det går att kombinera vindsurfing – segling och umgänge! Samt passa er för att bli slöa och bekväma kölbåtseglare när ni fyllt 50!!
Träsurfarn -
Svar till oregistrerad:
Självklart kan varken du eller jag känna till hur många seglare som vindsurfar, men om man är ute i skärgårdens vikar och naturhamnar så märker man att majorieten av alla kölbåtsseglare inkl seglande barnfamiljer har gummibåt i stället för segeljolle eller bräda. Om just detta handlar min insändare i På kryss nr 10. När jag har surfat sunt i naturhamnarna och snackat med seglare, har många pratat om sin korta vindsurfingkarriär som antingen berodde på för dålig volym /lite vind eller Stig Helmer-syndromet.
Jag tycker att surf, båt och seglingsblaskorna borde vara lite mera vidsynta och nyfikna på andra typer av segling och flytetyg än de normalt skriver om!
All heder åt Gustav Morin på tidningen Båtnytt som till och med har blivit prisbelönad för sina annorlunda båtreportage! Han har för övrigt även skrivit om formulasurfing. Varför måste alla artiklar handla om det som är nytt och hightec? Alla har faktiskt inte råd att ligga på topp! Detta har just tidningen Båtnytt konstaterat och har haft ett projekt som de kallar för 30 000.-båten
.
De är bekymrade över att båtfolket föråldras samtidigt som få “unga” köper båt. Men en stortriss och en bégagnad bräda skulle dessa pengar lätt räcka till och förhoppningsvis även tidenll? Sänk ambitionerna om du/ni vill kombinera vindsurfing och segling!
Träsurfarn -
För mig är det lite som att jämföra Bungeejump och knyppling. Det finns ett snöre med i bilden och sen är det inte mycket som är likt. De som seglar någon liten snabb båt (F18, Tornado etc) skulle väl kunna surfa, vilket jag gör numera och jag seglade Tornado förut. Kölbåtsfolk är mer sugna på att kunna segla, inte åka fort. Klart att det finns kölbåtar som spettar på bra också (J-båtar, Mumm, Finot etc) men för dem som äger såna är inte en surfbräda tillräckligt med utrustning, det finns ju inte ens en skotskena!
För min egen del tröttnade jag på alla jävla måsten och att det tar sån förbannad tid med allt kringgöra, plus att det är sjukt dyrt att ha båt (visst finns det billigare båtar, men billig och snabbseglande är oftast inte en kombination). Men jag saknar båten i sig.
Det är bättre att snålåka på alla andra istället. 🙂 -
Jag håller helt med Svenne, segling och vindsurf är helt skilda grejer för mig. Vindsurfing är en sport och segling är en sommarstuga som lutar.
Jag kan väl iofs inte säga att jag seglat såddär jättemycket men ett par veckors skärgårdsguppande effektiv tid har man väl hunnit med. Far min har varit en riktig seglingstok men jag kan väl inte säga att jag fastnade lika hårt.
Men att dra iväg med ett par polare över en helg tackar man ju inte nej till, men då gör man det mest för det sociala – seglingen är mest något att pyssla med.
-
Vindsurfing är en sport och segling är en sommarstuga som lutar.
Dagens skönaste kommentar!
Seglade en hel del jolle i ungdomens dagar, men slutade med detta samma dag som jag skaffade min första bräda. Har provat att segla lite laser därefter, och trots att jag fått båten att plana, så är känslan *långt* från den man får på en planande bräda.
Har inte seglat så mycket vanlig segelbåt i modern tid, men har varit ute på nån tur med surfans Comfortina, det var väl trevligt, men jag tror jag skulle föredra en stuga vid havet, faktiskt. -
Laser är ju som att segla en svamp… Däremot typ 505 kan vara lite kul, när man slörar med spinnaker.
Men wsurf är som sagt en helt annan grej.
-
@Svenne 446338 wrote:
För mig är det lite som att jämföra Bungeejump och knyppling. Det finns ett snöre med i bilden och sen är det inte mycket som är likt.
Word Svenne:laugh:!…även kölbåtar kan plana…typ.. Seglar en liten snabb men billig 707:a som kan men det krävs en hel del för det. Grymt skön känsla som kanske kan jämföras med vindsurf någonstans men på ett annat sätt. Har seglat både fort, långt och länge med kölbåt men håller med ovanstående talare, segling och vindsurf är olika aktiviteter. Även hyffsat svårt att kominera segling och vindsurf. Vill även slå ett slag för 707:an, grymt bra båt ur fart -> price/performance.. Men vindsurfing är något annat om ni frågar mig..
Men jag kan tänka mig att vindsurf har mer med camping/husbuss/inredd surfbuss att göra än segling. Vad sägs om det…det känns mer naturligt för mig..
-
…detta var faktiskt grymt kul och stämmer…själv är jag fördomsfri,not.:wink:
/Nomad
-
Jag har en Mälar 22 och visst går det undan med den men… Har man just seglat en dag med 70 liters vågis så ställer man sig inte gärna på en 120-litare med 8.0, det känns trögt och klumpigt i jämförelse och det är ändå en jämförelse mellan 5 och 7 kilo. Jag tror inte jag behöver säga hur 9,48 meter, 22 kvadrat och 1,5 ton känns.
Men det kan vara mysigt att lägga till vid nån skärgårdsö och plocka fram grillen i kvällningen.
-
Men tänk om det skulle fungera för dig att ta brädan med ut i skärgården när du seglar Rasmus? Nya vindsurfingvyer och nya vindsurfingupplevelser plus en möjlighet att komma från det kanske lite väl stillsamma och sociala båtlivet en stund.
Träsurfarn -
När har man störst flin mellan öronen, ja inte är det när man varit ute och seglat kölbåt inte. Lyckorus nr ett kommer efter en blåsig dag med surfbrädan.
Kölbåt har man för att slappna av och komma någonstans, surfbräda har man för att få kickar.
35 års segling 26 års surfande, och de gånger man minns bäst är från surfbrädan.40 år på jorden, och kan inte tänka mig att vara utan vare sig det ena eller andra.
-
Jag och två polare har just köpt ett gammalt renoveringsobjekt till kölbåt på 31 fot. Planen till sommarn är att dra till okänd destination på obestämd tid och självklart har vi med oss vindsurfingprylarna…och även kitegrejerna. Man får ju va lite öppensinnad, MEN jag håller med de flesta om att det är svårt att jämföra “sporterna”.
/Perra -
Ytterligare inlägg i debatten,
Isjakt och Hobiecat!!Jag har varit ute med han på båda delarna, och måste säga att båda har stora beröringspunkter med vindsurf, inte minst isjakt som ju faktiskt är en halv vindsurf kit (riggen).
Hobiecaten var inte långt från vindsurf känslan när vi hängde i selarna och drog upp i 15-16 knop.
Testa detta om ni inte gjort!Faktiskt jäkligt kul, tilloch med att kantra den var “souligt”.
-
Vad är egentligen frågan? Det borde vara en bättre kombination att kombinera vindsurfing med en sysselsättning som inte behöver någon vind alls, t ex golf. Golf är ju bäst när det inte blåser alls. Andra exempel kajak- & SUP-paddling osv osv. Finns ju massa att göra när det inte blåser.
-
Att segla isjakt, hobikat eller annat som går fort, går ändå ej att jämföra med känslan med en surfbräda. Vill man segla optimalt snabbt och med frihetskänsla så är det bara en sak som gäller surfbräda allt annat är bara skit och kommer ej i närheten. Har testat mycket i mina dagar men är fullt övertygad.
Logga in för att svara.