Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför så få seglande vindsurfare?
-
@Jester 446398 wrote:
Dagens skönaste kommentar!
Seglade en hel del jolle i ungdomens dagar, men slutade med detta samma dag som jag skaffade min första bräda. Har provat att segla lite laser därefter, och trots att jag fått båten att plana, så är känslan *långt* från den man får på en planande bräda.
Har inte seglat så mycket vanlig segelbåt i modern tid, men har varit ute på nån tur med surfans Comfortina, det var väl trevligt, men jag tror jag skulle föredra en stuga vid havet, faktiskt.Laser, E-jolle samt trapetssegling med 420 eller 49:er(har inte provat just den modellen) är riktigt häftigt faktiskt. Men annars är det som att jämföra en motorcykel och en bil. Rekreation kontra transport.
Har seglat en hel del jolle och även kölbåt men skulle aldrig tillbringa hela semestern med det, en stuga är bättre.
Man märker dock att folk som kan seglingens grunder har lättare att lära sig vindsurfing när det gäller segelsätt, slag, gipp o s v
-
peterka;446441 wrote:När har man störst flin mellan öronen, ja inte är det när man varit ute och seglat kölbåt inte. Lyckorus nr ett kommer efter en blåsig dag med surfbrädan.
Kölbåt har man för att slappna av och komma någonstans, surfbräda har man för att få kickar.
35 års segling 26 års surfande, och de gånger man minns bäst är från surfbrädan.40 år på jorden, och kan inte tänka mig att vara utan vare sig det ena eller andra.
Jag förstår dig till fullo Peterka och det är roligt att du verkar kunna ha mixat vindsurfing och segling i så många år. Jag är ju en rätt vidsynt seglarfreak som har prövat på otimist, triss, örnjolle, flipper, ic-kanot (livrädd och välte efter 50 meter),laser, Crescent skipper, samba, 2.4:a, acces trissgiggen, if, S30, dragonfly, hobie 16,18, helga holm (storskepp på riddarn), fullängdsbrädor, femmannabräda, tandemsemibräda, freeridebräda och nu rundbottnad mahognybräda. samt även isaberllasjakt, vinthersurfer och kitewing samt ballongflygning! Puh! Det var en del seglingsbara varianter! På mitt nu femtionde levnadsår skall jag pröva på och segelflyga! Det blir rätt mycket pengar för en kort kick, men det tror jag att det är värt! Häftigaste seglingskickarna har jag nog haft på Sunrice trick-brädan när vindsurfingen plötsligt funkade, Lorshbrädan, tandembrädorna, optimistseglandet med barnen, hobie-kören och kitewingseglandet på skridskor. Det är oilika typer av kickar som jag inte vill ställa mot vandra. Egentligen skall jag nog erkänna att några riktigt stora kickar av att segla kölbåt har jag nog nte haft, men säljer inte S30:an för det. Jo! det var mycket häftigt att kryssa med en stare! S30:an ger mig/oss umgängeskickar med familj o vänner, ro i själen och härliga naturupplevelser.
Träsurfarn -
Träsurfarn: Jag tycker det verkar som att du huvudsakligen har seglat ganska stora brädor, med stora riggar och då blir skillnaden mot segling inte så stor. Visst går det fortare och känns livligare än segelbåt med 150 liters bräda och 10.0, men egentligen står man mest där och lutar sig tillbaka och pressar med bakfoten mot fenan för att försöka härma segelbåtarnas kryssvinklar. I gippen baxar man runt bräda och segel. Ingen dramatisk skillnad mot segling egentligen,
Med fullt drag i 4.5 och en riktigt liten bräda är det nåt helt annat, det är en bräda och en rigg man kan bolla väldigt enkelt med, man planar utan problem genom gipparna och kan gippa “på en femöring”.
Brädan med i båten? Då blir det banne mig trångt ombord. Om det blåser surfbart vågar man dessutom knappt lämna båten oövervakad.
-
@peterka 446458 wrote:
Att segla isjakt, hobikat eller annat som går fort, går ändå ej att jämföra med känslan med en surfbräda. Vill man segla optimalt snabbt och med frihetskänsla så är det bara en sak som gäller surfbräda allt annat är bara skit och kommer ej i närheten. Har testat mycket i mina dagar men är fullt övertygad.
Det var inte det som var poängen!!! inläggen handlar om hur långt det är mellan segling/windsurf, inte vad som kan ersätta/jämföras med det! Isjakt och hobiecat tycker “jag” har beröringspunkter med ws, inget annat, Jag windsurfar, och seglar inte, men tycker trots det att både isjakt och hobiecat är kul!!
(Isjakt går förövrigt ruskigt snabbt, typ lätt mer än dubbelt mot ws). Och hobiecat hänger man i sele när man planar upp den, det var det som var likheten. -
Johan Salén, Anders Levander, Knut Frostad gört både och de seglar och brädseglar villket dom gör väldigt bra, det är ingen tillfällighet.
Ska man nå det sociala måste man kunna samlas runt ett enkelt och kul koncept som fungerar för hela familjen och inte för dyrt och att det tar för lång tid att lära sig.
I år startar det faktiskt vad jag vet minst tre seglingsklubbar brädseglingsskolor kombinerat med jollar.
Vi planerar just nu en hel del gemensamma aktiviteter för sommaren.
Vi i Kona klassen kommer att segla flera tävlingar ihop med segelbåtar iår.t.ex. http://www.nordicweek.se
Jag själv har ingen segelbåt för jag tycker det är för otillgängligt, men älskar att göra det i andras båtar.
Alla Vindar Är Kona Vindar!
Joachim Larsson
http://www.konanordic.com -
Jag har en kölbåt, en Facil 26, och jag har ALLTID med mig brädan (eller brädorna) plus förstås en uppsättning riggar, segel etc. Och jag anpassar alltid natthamn (eller “daghamn”) efter kommande vindar – så den är bra ur vindsurfingsynpunkt alltså. OK, ofta svårt att få till det, ty med en segelbåt vill man ju ligga i lä – men med lite släpande av grejorna till lovartssidan av den ö eller liknande som man ligger på så kan man komma till härliga vatten där man aldrig kört förut (eftersom man inte når dessa ställen med bil). Och det är ju mera vind längre ut i skärgården än längre in! Jag har fått mycket surf på detta sätt. Det är ju idealt: jag vindsurfar när det blåser och kan mys-segla när det är svagare vind!
Betr ev. kickar har jag förstås seglat så länge att jag inte längre får kickar av kölbåt, inte heller av långsammare jollar.
Men jag har också en Hobie 17, och den får man kickar av, det vill jag lova! – när det blåser över sådär 5 m/s i alla fall (och det är bara då jag går ut. Då kör man med trapets, och det är då det är kul. Men när det är över sådär 8 m/s så blir det såklart vindsurf!).
Förutom snabba katamaraner: Vem får inte en kick av jollesegling typ 49er, 29er, Laser 4000, Laser 5000, RS700, Musto Skiff etc när det blåser? För att inte tala om foiler-Moth (vore ju jättekul att pröva!).
För övrigt har jag aldrig, trots många år med både/och, känt någon som helst motsättning melllan seglare/segling och vindsurfare/vindsurfing.
-
@Joachim_Larsson 446493 wrote:
Jag själv har ingen segelbåt för jag tycker det är för otillgängligt, men älskar att göra det i andras båtar.
Se där… göra vad? … :blush:
— fredagshumor — slutjobbat för idag
-
Sittsegla kölbåt kan man ägna sig åt när man blivit för gammal för vindsurfing..;)
-
Vi har en Najad 380 38fotare i familjen och det är rätt så långt från vindsurfing i känsla 😀 Håller med att kölbåt passar bättre när man är för gammal för vindsurf. (Om man någonsin blir det)
-
Electric;446502 wrote:Jag har en kölbåt, en Facil 26, och jag har ALLTID med mig brädan (eller brädorna) plus förstås en uppsättning riggar, segel etc.
Men halloy Electric! Dig har ju jag träffat i Östertälje! Vi snackade
bl a. Hobie och var man eventuellt kunde hyra någon. Jag hade ingen aning om att du vindsurfade! Får jag kalla detta för en liten förbrödring!?
Nu kanske ni bättre förstår att det enda jag är ute efter med denna tråd är att se om det finns några kopplingar och gemensamma nämnare vindsurfing/segling, samt se om det fínns fler än jag som lyckas hålla liv i båda dessa intressen samtidigt. Jag har nog egentligen en fördel av att jag till stora delar är en glidar-surfare som tycker det är helt ok att vindsurfa i de svaga brisarna som ofta råder i naturhamnarna samt har en långsmal S30:a där prylarna och familjen/gasterna får plats.
Jag /vi har hittat en kompromiss där både vindsurfing och segling funkar.
Träsurfarn -
Varför vi windsurfare inte seglar? Därför att vi inte har råd enligt Nordea om ni minns reklamen “Gör det möjligt!” för en tid sen där en “stackars” windsurfare trånade efter en “riktig” båt…
Man blir så trött. // Anna -
@Rooster 446509 wrote:
Se där… göra vad? … :blush:
— fredagshumor — slutjobbat för idag
Jaha du…vad kan det vara?
Joachim
http://www.konanordic.com -
Oregistrerad
Gäst22 februari, 2008 vid 21:57Pengar…
Sen går det inte lika fort på “normala” segelbåtar. Hobbie mfl kan ju vara sjukt skoj, men inte så många som har råd / plats att ha dem?
Hobbie under 10 ms och surfing över 10 ms, klockrent. Kite är då överflödigt.
-
Mitt emellan vindsurf och kölbåt finns ju Kona också!:wink:
-
anna79;446609 wrote:Varför vi windsurfare inte seglar? Därför att vi inte har råd enligt Nordea om ni minns reklamen “Gör det möjligt!” för en tid sen där en “stackars” windsurfare trånade efter en “riktig” båt…
Man blir så trött. // AnnaSänk ambitionerna radikalt och våga tänk och satsa annorlunda Anna!
Sälj din vindsurfingutrustning
Köp en gammal corseracer och en stortriss eller lyxa till dig med en viggen om pengar räcker!
Som jag skrev i tidare inlägg i denna tråd, började vår segelbåtskarriär väldigt spartanskt! Jag glömde berätta att under våran bröllopsresa tröttnade vi på att cykla i Danmark , åkte hem, seglade ut med våran nyköpta begagnade Trissgigg i Mälaren och hade två vindsurfingbrädor på släp! Första natten låg vi på svaj i Törnbyviken/Långtarmen. Min fru låg på sidan intill centerbordstrumman och jag låg på toften midskepps mitt emot! Vi spände upp storseglet över oss som kapell. Andra natten gjorde vi likadant vid Birka, Dagen därpå hade vi en dramatisk och regnig segling till Mariefred och fick förskjutning i lasten på Björkfjärden. Vindsurfingbagen som var surrad på en av brädorna hade halkat snett och låg nu och släpade halvväggs i vattnet. Allt gick bra och vi lyxade till i Mariefred genom att ta in på vandrarhem som kankse lite mer nomala nygifta par skulle göra. Vilken lyx! Äktenskapet håller än i dag 23 år senare!
Det går att få ihop segling och vindsurfing om man bara vill och är beredd att sänka ambitionerna Anna!
Träsurfarn
Logga in för att svara.