Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför slå ner på Drakselgarna
-
hm..mm..det var väldans.
Om dom kan knyta ur sig blir jag imponerad. -
Intressant diskussion som upprepas fast nu på vindsurfingkonfen istället för kiteavdelningen. Jag är själv vindsufare som tröttnade på mitt 8.5 segel i 6m/s vindar och sålde av mina lättvindsprylar för att köpa mig en kite 15kvm. Jag fick hjälp av en kompis och lärde mig sporten ganska snabb. NU tycker jag att kitesurfing är att bra komplement till vindsurfing när det blåser 10m/s och mindre. Kitsurfing i lätta vindförhållande är enligt min uppfattning ganska mycket roligare än vindsurfing. Ge kitesporten en chans, men jag håller med och att säkerheten bör skärpas. Kurs borde vara obligatorisk!!!
-
Detta skrev jag i tråden “Kul grej”, men tänkte att det även kunde passa bra här.
Kom precis hem från österrike.. Angående relationen skidåkare snowboardåkare tänkte jag berätta en liten anektdot..
“Jag kom åkandes på min bräda i ganska låg hastighet ett par meter framför mig åker en skidlärare förbi i ännu lägre hastighet. Jag bromsade lite för att vara helt säker på att inte krocka med han.
Sen släppte jag på lite igen.
I ögonvrån ser jag något stort svart komma farande. Det var naturligtvis hans privatelev. Jag tvärnitar ramlar och “fören” på min bräda glider lite lätt över “aktern” på hans skidor.
Efter att ha haft ansiktet vänt åt motsatt håll under hela händelseförloppet vänder sig skidläraren om och vrålar ut svordomar över mig. Till en början är jag lugn och ber han snacka engelska.
Men efter åtskilliga “idioto” blir jag förbannad och skriker samma sak fast på amerikanska (fucking dum-ass) ett antal gånger.
Efter det vände jag mig om och åkte därifrån. Naturligtvis åker han efter mig en bit ch viftar med stavarna”Detta var alltså sant!
Detta kan nog jämföras med skid och snowboardåkares relation som vind och kitesurfares relation.
Jag tror helt enkelt att vi vindsurfare får lov att acceptera att kitare intar våra områden, precis som att skidåkarna accepterat (till viss del iaf) att vi snowboardåkare invaderar deras backar.
Naturligtvis är det inte förlåtligt att nybörjarkitare till viss mån sätter andra människors liv i riskzonen.
Det är ju lättare att som nybörjare på kite ställa till det rejält för någon annan än som nybörjare på vindsurfing.
Så kanske en obligatorisk kite-kurs skulle vara något..det blir nästan som körkort… du har en uppkörning osv…
Naturligtvis kan man inte kontrollera allt sådant men stickprover skulle kunna göras./Anders
-
håller med dig…
det har snackats en del i kiteforumet om obligatorisk lektion när man köper en kite. Alltså att man skulle få med en kitelektion “på köpet”.
låter som en bra grej tycker jag, som alla blir gladare av -
Men hur blir det om man köper begagnat??
……………………..
RING SÅ SEGLAR VI…
-
då få man en begagnat kitelektion.
nej, men det fins ju alltid andra kiteskolor. -
Hej!
Vill inte dra alla över en kam, men det har varit lite för många gånger som kitare tar för stor plats utan tanke på andra. Inte bara på vattnet utan äver när de gör iordning prylarna, 25 linor tvärs över stranden där alla går i/ur är inte helt ovanligt. Och sedan verkar de som om många av dem vill visa hur mkt häftigare ock koolare det är med kite för de måste alltför ofta köra rakt igenom fält av vindsurfare.
Men hänsyn önskas !
-
ja det var en bra fråga…
jag tror att det bästa skulle vara ett slags “körkort”, som ger en tillstånd att innehava en kite, nån slags licens.
om man ska ha nåt överhuvud taget dvs.
Logga in för att svara.