Senaste nytt Forums Varför snabbare planing med längre fena?

• boombastik

Medlem
    26 augusti, 2003 vid 16:52

Det fugerar så här… När en kropp rör sig sakta i vatten så är vattnet “mjukare” än när något rör sig fort genom samma vatten. En större fena ger mindre avdrift än en mindre fena, men när man är uppe i planing och fått upp farten så bromsar den större fenan mer än vad en mindre gör och eftersom vattnet är “hårdare” så behövs inte en lika stor fena. Alla fenor på marknaden är en kompromis mellan stor och liten.. om man justerar vingprofil och storlek så att man har en liten fena i höga farter och en stor när ska komma upp i planing så har man kommit långt. lite som de gammla centerborden, som man fälde upp mer och mer ju snabbare det gick… för att sedan hänga dem på armen.. model vindsurfer 1977. En som leder utvecklingen på detta område är faktiskt A. Borre han har utvecklat ett system som justerar fenans storlek i farten… helt fantastiskt faktiskt. se bifogad bild.

• nordgren

Medlem
    26 augusti, 2003 vid 23:53

Riktigt fin fisk måste jag säga!

• getwet

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 07:14

Men…….jag fattar nog inte riktigt…….när behöver en A.Borre plana? wink.gif

• brutus

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 07:24

Svar till:

Men…….jag fattar nog inte riktigt…….när behöver en A.Borre plana? wink.gif

[/ QUOTE ]

När han surfar så klart! grin.gif
    /m

• drrock

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 07:30

Har oxå undrat detta med vilken roll fenan har för planingen. Aborreexemplet var ju roligt med bild och allt men det gjorde inte att jag fattade mer. Att en mindre fena behövs vid högre farter och en större vid lägre är jag med på. Men detta borde bara vara kraften i sidled (avdriften). Planingen kommer ju av kraften i höjdled. Att detta beror på brädans fart kan man ju förstå, då vattnet blir hårdare ju snabbare det går och således trycker upp brädan mer och mer ju snabbare du seglar. Men hur fenans storlek påverkar planingen förstår jag inte.

/
    Skulle vara kul att inte vara så trög.

• xavier

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 08:43

man kan se fenan som en lågpresterande flygplansvinge

en stor fena genererar mycket “lyft” men även mycket motstånd vilket sänker maxhastigheten (jfr. transportflygplan)

en liten fena genererar inte så mycket lyft men har mindre motstånd i vattnet och ger då har högre toppfart. (jfr. stridsplan)

allt detta beror på fenans totala yta, men även på fenans profil (tjocklek och koordans längd). så det är inte bara fenans längd man ska fixera sig vid.

Dock har alla fenor lite olika profil och det enklaste, för oss lekmän utan vindtunnel, är att bedömma fenan endast efter längd när vi står där i butiken och ska köpa en ny fena.

för intresserade finns alla data för alla typer av vingprofiler hos NACA på nätet…

detta kanske inte hjälpte så mycket?…

• drrock

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 12:14

Om fenan fungerar som en flygplansvinge så måste väl lyftet komma i sidled(hålla höjd mot vinden) och inte uppåt (lyfta brädan ur vattnet och få den att plana), eller? Jag fattar fortfarande inte hur fenans storlek påverkar planingen.

• canoya

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 12:36

Eftersom en stor fena minskar avdriften slösas mindre av de kraft som seglet ger på att “kasa” i sidled utan kan utnyttjas för att öka farten framåt, vilket medför att du planar i lättare vind än med en liten fena.

Ofta lutar man ju även brädan en aning åt lä vilket kanske också bidrar till att fenan kan hjälpa till att lyfta brädan lite.

• xavier

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 13:00

Rätt DrRock, fast jag syftade på att det är endast maxhastigheten och förmågan att hålla höjd som påverkas av fenans storlek. jag tror inte det är fenan som “lyfter” brädan ur vattnet annat är vid fenplaning. vid vanlig planing så är det bottenformen (rockern) som bestämmer hur tidigt man planar (om man tänker på hur det fungerar på motorbåtar).

för att fenan ska lyfta brädan ur vattnet måste den se ut så här. smile.gif

• kahn

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 15:19

Ja fy fan vart haru hittat den där fisken?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Varför snabbare planing med längre fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.