-
Varför svänger en snowboard-is-bräda?
Hur fungerar fotstyrningen på is på såna där snowboardliknande/snowboardbaserade is/snö-brädor som har en (1) metall-“fena” egentligen?
Jag hajjar principen bakom de där med fyra medar och skateboardtruckar (när man lutar brädan så vrids fram och bakaxel så att skenparen fram och bak tangerar samma tänkta cirkel som man svänger)
Jag hajjar också hur de snowboardbaserade brädorna svänger på snö (om man böjer en bräda med midja så kommer stålkanten skära ett spår som tangerar en tänkt cirkel). Men det är väl inte det som får dem att svänga på is? Så bra kantgrepp kan man väl inte få med stålkanten?
Det jag INTE hajjar är hur den där fenan möjliggör fotstyrning. Jag skulle kunna tänka mig att principen skulle kunna vara samma som för en skridsko, dvs att en kantställd skridskoskena skär en böjd linje i isen, (då den inte är helt rak utan snarare halvmåneformad i längsled) men på de bilder jag sett av såna är skapelser så…
1. …ser det inte ut som metallfenan har en sådan halvmåneform som skulle skära en svängd linje i isen. De ser snarare helt raka ut…
2. …dessutom verkar brädorna vara så breda och fenorna så låga att det inte ser ut att gå att kantställa skenan tillräckligt för att får den att skära en böjd linje i isen (i alla fall inte med en svängradie mindre än en supertanker)Hur fungerar det egentligen, för visst kan man väl fotstyra dem? Inte använder man bara seglet för att styra, eller?
/ Nicke
Logga in för att svara.