Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför tappar jag höjd vid planing?
-
Varför tappar jag höjd vid planing?
Publicerad av orren på 1 augusti, 2005 vid 15:37Jag är nybörjare och har ett problem.
Varje gång jag planar så tappar jag så grymt mycket höjd. Försöker jag sedan börja plocka höjd så tappar jag all planing, dvs hastigheten reduceras till 1/10-del. Varför kan jag inte ta något steg bakåt (in i stropparna) på brädan utan att tappa planingen? Vilka justeringsmöjligheter har jag, samt har ni några tekniktips??
Mvh Oskar
farbror_j svarade 19 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
har oxå det problemet ibland, men jag e ganska säker på att det beror på för lite vind eller för litet segel i kombination med dålig teknik
-
Tjing
hade tidigare i grundutbildningen samma problem. Om man tar det från början är det (enligt mig) viktigast att du kommer i planing dirket, och skiter i höjden. Alltså se till att haka i midjeselen hitta dragläget och gå med vinden i planing. Sedan hoppar du i fotstopparna och börjar (i planing) arbeta dig upp mot vinden. Varken för mycket eller för lite.
Trimmning är nog att höja bommen och flytta bak hängseletamparna. -
För att ta bra höjd vid planing behövs ordentligt tryck i seglet, dvs tillräckligt stort segel samt tillräckligt med vind. Är det så att man bara precis planar och det inte går att kliva i stropparna (både fram och bak) så är det för lite tryck, och därför mycket svårt att ta höjd. Måste man då i alla fall ta höjd så får man pina höjd utan planing vilket är tråkigt men ibland nödvändigt tex för att komma tillbaka där man startade. Mitt råd är alltså att ta ett större segel så att det planar ordentligt då brukar det inte vara svårt att få höjd, är man ordentligt överriggad (dvs för stort segel) så kan problemet tom vara det motsatta man tenderar att få för mycket höjd eftersom det går otäckt fort när man faller av (dvs går mer med vinden). MVH Klas
-
En annan fråga på samma tema när man ska ta höjd i lättvind ska man då hålla brädan plan eller trycka ner hälkanten ?
kan inte ta höjd i lättvind men blåser det på tar jag samma höjd som alla andra några tips?
/ wille plana -
Anledning till att du förlorar höjd är att du inte kan segla. Kanske kan du lära dig att segla högre emellertid kräver det lite arbete. De tips som givts dig hittills är inte ens i närheten av att vara kompletta varför du bör läsa en artikel om ämnet i en windsurftidning. Seglare i alla tider har jobbat med att ta höjd ordentligt och det tar tid, ordentligt med tid
LeeD
-
Svar till:
…se till att haka i midjeselen hitta dragläget och gå med vinden i planing…
[/ QUOTE ]
Va!? Det är väl inget bra råd till en nybörjare heller! Betalar du hans bräda när han fått kastfall och smaschat hela brädan?
(Obs: inget illa menat eller påhopp eller så, jag är bara av en helt annan åsikt)
Jag tycker nybörjare ska komma upp i planing, kliva i stropparna och först därefter kroka i hängselen.
– – – –
Nä, tillbaka till Orren och hans problem.
Först får du det enkla svaret. Det är mycket svårare att ta höjd när man planar om man inte står i fotstropparna eftersom brädan går bäst när man väl är parkerad i stropparna.Nu till det längre och i mitt tycke bättre svaret.
Ta och kolla in alla olika råd som Guy Cribb bjuder på gratis på sin site http://www.guycribb.com och ta det därifrån.(Direktlänk till tipsen)Först ska du lära dig att plana upp, kliva i stropparna och kroka i selen så jag tycker att du ska koncentrera dig på:
– “The Missing Link” för att börja plana
– “Slip into Something More Comfortable” för att komma i fotstropparna. Här kan även “The Back Strap Zap and the Elvis Wiggle” vara bra att läsa.
– “Pulling Power” är bra att läsa för att behålla kraften i grejerna när man väl planar ikrokad och i stropparna.Slutligen när du fått fason på tippsen ovan är det dags att läsa inför ditt “examensprov”; “Cranking Upwind” dvs hur man tar höjd när man planar, alltså klara det som du först frågade efter.
Andra mycket nyttiga tipp är “Boomshaka” för gippar och slag, “Downforce” för tidigare planing och plana genom vindhål samt mer kontroll i manövrar
Men absolut först, innan du ens går ut på vattnet, tycker jag att du ska läsa alla rigg- och trimtipps (“Downhaul & Outhaul” och “The Truth About Harness Lines”) eftersom det är mycket lättare att lära sig på saker som är rätt intrimmade.
OBS: Glöm heller inte att du kan fråga andra vindsurfare om råd när du är på stranden.
Visst det är töntiga “namn” på tippsen men innehållet är det absolut inget fel på. Man kan göra på andra sätt än Cuy Cribb, vilket jag själv gör i vissa delar, men jag tycker att hans tipps är mycket nyttiga.
Lycka till och ge det lite tid och tålamod så kommer det roliga. /Jocke
-
Svar till:
Jag tycker nybörjare ska komma upp i planing, kliva i stropparna och först därefter kroka i hängselen.
[/ QUOTE ]
Hmm… finns väl antagligen många olika “skolor” för detta men själv har jag seglat i sele ett bra tag och planar bra men har problem med att komma i stropparna. Främre går bra ibland, men oftast lovar jag upp pga trycket på kanten..
Skulle aldrig falla mig in att komma upp i planing innan jag är ikrokad, mina armar klarar det helt enkelt inte… Jag krokar i direkt, sen tar jag fart och om det blir riktig bra planing försöker jag med stropparna…Har sett ämnet behandlats förut men hur sjutton gör jag för att hålla brädan plan när jag har fötterna i stropparna. (de sitter så långt in de kan)
Endel säger att stroppen ska vara tajt så bara tårna är i men då kan jag ju inte trycka ner brädan på mitten…?Tips någon?
-
Knatte
Gäst1 augusti, 2005 vid 20:36Du kan nog öppna upp stropparna lite.
En grundregel är att lilltån skall kunna titta ut på andra sidan stroppen.
Men stroppen får inte vara så stor, att foten fastnar
Annars vill jag jag använda tårna till att balansera brädan
Se bild och fötterna där ; [img]http://www.boards.co.uk/main/pix/1429.JPG[/img]Sedan tror jag att du skall försöka att falla av betydligt (eller segla från vinden), när du skall stoppa in fötterna i stropparna. Faller du av, så kan du inte belasta lovartskanten lika mycket och planar du, så blir bräda stabilare.
Dvs. du kommer inte lova upp lika lätt -
Ja det här med när man skall haka i selen är nog ganska personligt tror jag, kännar man sig trygg med att koppla selen tidigt (innan planing) så kan man juh göra det (jag gör det) man är man osäker och tycker att det är lite lurigt att segla med selen så skall man nog vänta tills man planar innan man kopplar selen.
Sedan till det där med problemet med att ta höjd, det är en faktor till man måste ta hänsyn till. Om man gämför kryssvinkeln på en formula bräda och en vanlig båt så kan en båt gå betydligt högre i vind än formulan. Detta beror på flera saker men en sak är att en formula går betydligt fortare och därmed genererar mer fartvind. Vad har detta för betydelse… jo för att seglet skall fungera som det är tänkt så måste den “upplevda” vinden komma in med en viss vinkel mot brädan/båten. Ju forate det går desto mer måste man falla av för att man skall få rätt vinkel. Går man för högt så tappar seglet kraften och man slutar plana, går man lägre än den optimala kryssvinkeln så resulterar detta i mer fart. Summa summarum när man försöker kryssa så måste man försöka få en känsla i brädan och i riggen hur högt man kan gå innan man tappar drivet framåt.
När du har rätt känsla på kryssen så kan det vara något i stil med följande:
Du står i stropparna med rakt bakben och frambenet något böjt, nästan all kraft skall ner i brädan med bakbenet. Överkroppen skall vara något längre fram än vanligt, därmed inte sagt att du skall stå som en banan utan tryck dig framot lite granna. Seglet skall kännas välbalanserat och vara helt inskotat. Fenan skall skära “cleant” genom vattnet så att den får bra lyft, börjar den “stalla” driver brädan och du tappar höjd.
Kryssa på!!
-
Anna, Det du gör nu är att du hälskär brädan och får den att gå mot vinden..
För att råda bot mot det så kan ni, när ni är i framstroppen och på väg att gå i den bakre:
1, sätta tåtryck på foten i framstroppen – på så vis lägger ni vikten mer centrerat och brädan skär inte in i vinden.
2, Ni kan även flytta över vikten, som ger kanttrycket,från framstroppen till det tredje benet (mastfoten) genom att “lyfta” / “hänga” lite i bommen.
Dessa 2 gör samma sak dvs. Tar bort kantvikten som medför felskäret..
Testa !
Ni är nog i bakstroppen nästa försöket. -
Ja, jag curvar liksom upp i vind och jag vet att jag ska pressa ner med tårna men det känns som man måste ha jäkligt långa tår om man ska pressa ner brädan eftersom stropparna faktiskt sitter ganska mycket på kanten
Well, jag får öppna upp stropparna mer och sträcka på tårna fast jag fattar inte riktigt va du menar med lyfta bommen. Jag hänger ju allt vad jag kan…?
Har också problem med att hålla höjd men de gånger det känns som allt stämmer (rigg/bräda kontra vind) så kommer jag “rätt” på stranden så det är väl som sagt en fråga om att vara rätt riggad..
Tack för tips!
// Anna -
En nyttig övning kan vara att segla ståendes på ett ben. Börja med att lyfta frambenet och segla så utan att brädan skär upp i vind.
Har du framfoten i luften så gör den ju ingen nytta. Sätt den i framstroppen. Försök att lägga lite tyngd på framfoten utan att brädan skär.
Efterhand har du så mycket tyngd på framfoten att du kan stå på ett ben, med bakfoten i vädret och framfoten i stroppen. Då kan du…
-
Svar till:
En annan fråga på samma tema när man ska ta höjd i lättvind ska man då hålla brädan plan eller trycka ner hälkanten ?
kan inte ta höjd i lättvind men blåser det på tar jag samma höjd som alla andra några tips?
/ wille plana[/ QUOTE ]
Testa. Det känner du. Men generellt så trycker jag ner hälkanten mycket då det går riktigt långsamt, svänger upp i vind kan man säga samtidigt som jag balanserar med seglet framåt så det råder jämvikt och går rakt fram (men uppåt i vind så klart). Går det halvfart kan man ha brädan lite planare för att behålla farten lite.
/Staffan
-
Att få upp brädan i planing, kliva i stropparna och SEN haka i selen kommer att resultera i tre saker;
1) En vobblande bräda
2) 7 meter långa armar
3) RyggskottJag tror tipset är att vara ikrokad när man kliver i stropparna. Dock bör man ha lärt sig segla med sele, vilket jag tror är en förutsättning för att det ska vara någon poäng med att stå i stropparna.
Logga in för att svara.