Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tappar jag höjd vid planing?

• kristoferb

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 07:52

Jag hade samma problem tills jag började surfa barfota. Då var det mycket lättare. Bra att öva barfora tills man kan det. Det samma gäller även att ta höjd eftersom man har bättre respons från brädan.

Rekomenderar också Guy Cribb!

// Kristofer

• anonym-anvandare

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:51

Allt handlar om att hänga i riggen, att satsa på att få tryck på masfoten. Då tar man bort tyngden från fötterna, så man kan hålla brädan helt plan, och så kan man hänga framåt, i hängselen, titta uppvind och luta riggen bakåt så tar man höjd. Bara att titta uppvind, inte framåt, kan göra otroligt mycket. Om man har tillräckligt med tryck i riggen för att komma upp i planing så har man tillräckligt tryck för att ta hyfsad höjd. Det blir mer tryck i seglet när man seglar lite uppvind så det kan tom vara lättare att hålla planingen om man går några grader upp mot vinden. Men det är lättare att komma upp i planing om man först går några grader nerfrån vinden.
    Alltså:
    1 segla halvvind eller lite uppvind. När du känner att du har tillräckligt mycket kraft i seglet, fall av något.
    Försök ha max kraft i bommen/hängselen, ner i brädan. Häng ut med axlarna och ryggen, raka armar! in med rumpan! stå inte på hälarna!
    Sen kliv i fotstropparna. Obs fortsätt att ha tyngden i riggen och den lilla tyngd som är kvar på fötterna ska vara på främre delen av foten. Ingen tyngd på hälarna!
    Titta uppåt, häng lite framåt, luta riggen lite bakåt och du börjar ta bra höjd!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 14:36

Jag instämmer, det handlar om att få fart och hänga i selen. Slöra ordenligt så du får bra med fart kroka i och ha raka armar så du kommer ut från riggen och får tryck på fenan. Har lite svårt att tänka mig att segla fort och inte stå i stropparna det känns totalt livsfarligt, minsta våg resulterar i kastfall. Att ha bom och mastfot någorlunda rätt placerade är nog en förutsättning dock.
    safesurfer

• feg

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 19:09

Självklart finns det olika saker att göra saker och ting.

Att du tycker att det är tungt för armmarna att börja plana har egentligen inte med “vinddraget i seglet” att göra utan att du “bromsar med brädan” vilket i sin tur skapar tryck i seglet.
    Lösningen är som någon nedan sa att du måste hänga i riggen för att avlasta fötterna för att inte skära upp i vind. Detta tipps, kallat “downforce” av Guy Cribb på hans sidor hjälper dig först och främst att få fart och stabilitet på brädan samt möjliggör även att du kan lyfta fötterna från brädan och placera dem i fotstropparna.
    För att börja plana utan att riggen blir tung i händerna handar det om att “balansera brädan rätt” i vattnet samtidigt som riggen måste vara rätt riggad.
    Det blir även tungt i händerna om man “kämpar emot kastfallet”. Känslan av att kasfallet är på gång är egentligen positiv eftersom när man “balanserar på gränsen” har som mest kraft i seglet och balansen på kroppen över brädan är “rätt” i förhållande till vattnet vilket sammantaget ger tidigast möjliga planing. Om man i detta läge även orkar pumpa lite planar man ännu tidigare.

Men jag är ju ingen instruktör och har inte benat ut problemen helt. Det var därför som jag pekade på Guy Cribbs tipps som jag funnit mycket värdefulla. Bäst är ju som alltid att se, lära och fråga kompisarna på stranden och be dem förevisa.

Lycka till och hoppas vi får vind. /Jocke

• feg

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 19:13

Nej och feeeeel! smile.gif

Jag har varken vobblande bräda, 7 meters armar eller ryggskott och jag kliver i stropparna i 7 fall av 10 när jag seglar.
    Börjar pumpa urkrokad och ur fotstropparna för att genast kliva i stropparna och pumpa nåt/några tag till och sedan kroka i.

/Jocke

• farbror_j

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 09:07

Svar till:

Har sett ämnet behandlats förut men hur sjutton gör jag för att hålla brädan plan när jag har fötterna i stropparna. (de sitter så långt in de kan) confused.gif
    Endel säger att stroppen ska vara tajt så bara tårna är i men då kan jag ju inte trycka ner brädan på mitten…?

Tips någon?

[/ QUOTE ]

Har aldrig sett dig segla, men har sett att ganska många står för mycket på brädan och har för dålig fart – bakänden dyker när bakfoten sätts i. Försök att hänga/sitta mer i selen för att avlasta bakdelen. Ju mer tryck du har i selen, desto planare ligger brädan i vattnet. Har man hyfsad vind kan man också lyfta upp brädans bakdel med fötterna.

Var försiktig med att i början trycka fast fötterna för mycket. Vid ett kastfall finns risk för ledbandsskada i på fotryggens ut/översida för att inte knoppen hinner spänna upp fotens muskler.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tappar jag höjd vid planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.