Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

• andersbq

Medlem
    14 november, 2007 vid 21:11

2. Joachim Larsson (Raiden i sommras, vind vid tillfället över 15 m/s
    3. Knut Frostad (Århundradets seglare i Norge utnämd till detta 2 år sedan)
    4. Håkon Nisen Lie (OS 2 ggr, vunnit VM och NM säkert 7-10 mästerskapsmedaljer)
    5.Thomas Foyen (vunnit 5 guld VM 5 guld EM)

Helt klart är detta en samling (tillsammans med Rikard Almqvist) ett gäng gubbar som hade framgång på de stora pråmarna med triangelsegel som saknade fotstroppar, för drygt 20 år sedan. Alla försvann när brädorna blev korta och kolfibern gjorde sitt intåg. Jag tror alla varit lite rädda att visa sig på vindsurfingscenen sedan dess, idag när alla gör en framåt och spock utan att knappt ha händerna på bommen. Men nu när det dyker upp en bräda med centerbord som ser ut som en windsurfer original, så kan dom komma fram och visa sina forna jag. Och till saken hör ju att det finns några 100.000 till som “kan” brädsegla på långbräda. Massor av dem har en 40- 50- eller 60-års kris. Och nu är det dags att återuppleva de underbara 70-80-talet.
    V som hänger på Steffo däremot, har ju aldrig lagt av, och knappt någon har något längre än 240 cm. Vi är helt enkelt inte i målgruppen för retrolångbrädesurfing. (Med några undantag förstås). Möjligen kan Joachim sprida sin mission via oss till alla andra vi träffar, sådana som vill ha tips om en bra nybörjarbräda eller återfallsbräda… Men som sagt, det är nog primärt riktigt gamla rejsare som börjar Kona.

• En skeptiskt Surfare

Gäst
    14 november, 2007 vid 22:39

@Miracle 428368 wrote:

Du borde nog pröva den först… Då slipper du ligga sömnlös, 😉 Kona är nämligen planande i högsta grad. En bra bit över 30 knop GPS sist jag kollade toppnoteringarna. 🙂

Frid,

/Richard

Kom Du upp i över 30 knop med en sån här bräda?
    SPECIFICATIONS Kona One
    volume 220 litres
    length 350 cm
    width 70 cm
    width ( 30 cm from tail ) 36.5 cm
    width ( 30 cm from nose ) 53 cm
    weight (+/-6%) 15.5 kg
    fin size and box 46 cm Power box +
    daggerboard Flush 65 cm
    sail size 1.5-9.0 m²

Isånnafall R E S P E K T
    Är du säker på att GPS:en inte registrerade Km/h?

En skeptiskt föredetta Vinta Kestrel-Surfare

• fredrik-ygge

Medlem
    14 november, 2007 vid 23:04

http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=11117&uid=92

Respect är väl bara förnamnet. Nu surfar just han ju typ 37 knop med en Hypersonic o.s.v., men ändå. Brädan verkar förvånansvärt snabb.

Var och när seglade du 30 knop med den Richard?

• rillestark

Medlem
    15 november, 2007 vid 06:26
    fredrik.ygge;428662 wrote:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=11117&uid=92

Respect är väl bara förnamnet. Nu surfar just han ju typ 37 knop med en Hypersonic o.s.v., men ändå. Brädan verkar förvånansvärt snabb.

Var och när seglade du 30 knop med den Richard?

Ber om ursäkt för att jag var lite otydlig då jag präntade följande rad:
    ” En bra bit över 30 knop GPS sist jag kollade toppnoteringarna.”

Jag äger tyvärr inte en GPS för närvarande, så min topphastighet känner jag inte till.
    Med ovanstående avsågs de noteringar jag hittat på nätet, så som den du letade upp från Roger van Tongeren.

Frid,

/Richard

• petter

Medlem
    15 november, 2007 vid 07:35

he he kul tråd!!!

Det ÄR en tröskel till att lära sig windsurfa!

1) du behöver oftast bil
    2) när det blåser bra ÄR det oftast mulet och kallt
    3) vattnet ÄR brunt, kallt och sällan inbjudande
    4) det ÄR mer meck med prylarna jämfört med många andra sporter

Åk ner till medelhavet, australien eller hawaii så ÄR windsurfing enkelt men här hemma i sverige kommer du aldrig få en plug n play lösning (jo kanske på haga) utan istället är det en lång, men rolig, pina tills man blivit fast.

Kona kan absolut vara ett stort lyft om man aldrig provat eller om man vill ha en perfekt badleksak för att glida runt glassiga sommardagar. En bra instegsport eller sommarleksak men för de redan frälsta känns det kanske inte som ett alternativ.

För racefanatikern är det säkert en växande klass internationellt men ärligt talat smäller ju alltid en OS klass högre och formula är ju betydligt mer aktion så vet ej hur många som skulle byta formula mot kona?

Har väl egentligen helt annan målgrupp och tror aldrig de kommer mötas oavsett hur mycket man försöker. Kona har absolut sin plats som sommarleksak och familjesurfer men kommer aldrig frälsa de redan frälsta. Den dag jag har sommarstuga och en surfsugen 7-årig son/dotter ska jag absolut överväga en kona men tror aldrig den kommer ligga i biltaket när jag kommer in till jobbet vid 3 med ett stort leende på läpparna… 🙂

• PGVirtual

Gäst
    15 november, 2007 vid 09:31

Jag tycker att Petter har sammanfattat det hela på ett utmärkt sätt.

KONA’s målgrupp är familjen, stugsurfaren, de med ett liv utanför surfsfären. Att den dessutom går att tävla i en entypsklass är ett bonus.

Som länken ovan visade så finns det de some har surfat mer än 34 knop på en KONA. Jag som är betydligt mera dödlig har andå klarat 28.9 knop (men med 9.0 segel i rätt måttlig vind).

Åtminstone jag hyser inga illusioner att Steffos mest aktiva skribenter kommer att konvertera till KONA. Men jag hoppas att de skall kunna acceptera och värdesätta ett lite mera folkligt windsurfingkoncept, och till och med våga rekommendera det till vänner och bekanta som blivit intresserade av vår fantastiska sport.

Jag tycker att att en mycket (mest?) naturlig utveckling för en aspirerande vindsurfare är att först skaffa en mångsidig modern longboard (e.g. KONA, Windstyler, Longrider). Med den kan han lära sig alla grunder upp till och med segelsnurr, speedsegling och planande gippar (och tävlingstaktik, om han har sådan läggning). Med de här kunskaperna under bältet är det sedan dags att fundera på nästa steg i karriären, någon form av kortare bräde, för att utvecklas vidare.

Men jag tror att många kommer att stanna vid KONA nivån, och uppskatta vindsurfing some en kravlös hobby (som anpassar sig till det övriga livet). OCh det är ju jättebra för Surfslusken som då drar nytta av en större marknad, billigare grejor, men utan mera trängsel i vågbryten.

• joachim_larsson

Medlem
    15 november, 2007 vid 09:49

@andersbq 428640 wrote:

2. Joachim Larsson (Raiden i sommras, vind vid tillfället över 15 m/s
    3. Knut Frostad (Århundradets seglare i Norge utnämd till detta 2 år sedan)
    4. Håkon Nisen Lie (OS 2 ggr, vunnit VM och NM säkert 7-10 mästerskapsmedaljer)
    5.Thomas Foyen (vunnit 5 guld VM 5 guld EM)

Helt klart är detta en samling (tillsammans med Rikard Almqvist) ett gäng gubbar som hade framgång på de stora pråmarna med triangelsegel som saknade fotstroppar, för drygt 20 år sedan. Alla försvann när brädorna blev korta och kolfibern gjorde sitt intåg. Jag tror alla varit lite rädda att visa sig på vindsurfingscenen sedan dess, idag när alla gör en framåt och spock utan att knappt ha händerna på bommen. Men nu när det dyker upp en bräda med centerbord som ser ut som en windsurfer original, så kan dom komma fram och visa sina forna jag. Och till saken hör ju att det finns några 100.000 till som “kan” brädsegla på långbräda. Massor av dem har en 40- 50- eller 60-års kris. Och nu är det dags att återuppleva de underbara 70-80-talet.
    V som hänger på Steffo däremot, har ju aldrig lagt av, och knappt någon har något längre än 240 cm. Vi är helt enkelt inte i målgruppen för retrolångbrädesurfing. (Med några undantag förstås). Möjligen kan Joachim sprida sin mission via oss till alla andra vi träffar, sådana som vill ha tips om en bra nybörjarbräda eller återfallsbräda… Men som sagt, det är nog primärt riktigt gamla rejsare som börjar Kona.

Slusken,
    Det fina är faktiskt att en produkt kan tillfredställa i princip 99% av den verkliga marknaden (dom som borde windsurfa eller som kan och inte gör det) faktum som du säger så är de extrema här på surfzon inte målgruppen.

Min uppfattninmg då jag kom i kontakt med brädan var just en bräda man kan ha kul på upp till kanske 10 m/s…
    Sedan visade det sig faktiskt att den funkar bra i lättvid, inte bättre än andra långbrädor den stora kicken som faktiskt gjorde att jag blev övertygad att satsa på detta var just egenskaperna att bräda är fruktansvärt snabb i de högre vindregistren och faktum var att man hade en grym kontroll.
    Det visar sig alla som kört brädan i hårdvind får en helt annan uppfattning än förväntat! men man måste uppleva detta själv.
    Brädan Kona ONE har just ett extremt stort register och vänder sig till många olika målgrupper, men inte din kategori, men du borde testa så du vet vad du ska säga till alla din kompisar som vill starta windsurfa och du kommer också bli fövånad över prestandan.

Det visar sig också då man får olika längder beroeende på vikt gör brädan väldigt viktokänslig. (kort vattenlinje för lätta och lite lägre för det tyngre)
    vilket gör denna bräda extremt bra om man vill börja och fortsätta en långtid på de samma. Nästa agument är just det faktum att du kommer ha ett extremt bra andrahandsväde då formen är låst.

I slutända handlar det ju faktiskt inte om man kan jippa på en diameter 7 eller 8 meter eller om det går i 27 eller 30 knop, det kommer senare när man är lika duktigt som dig slusken…

PS: Ock kolfibern fanns även då vi körde på 80-talet, jag hade faktiskt en davidssonbräda på 380 liter gjord i honycomb som vägde 11 kg, …så extrema prylar har även de flesta av oss haft.

Då såg vi också vad matrialhetsen gjorde med sporten döda den i princip.

Konafrälsaren i gummidräkt….

Joachim http://www.konanordic.com

• joachim_larsson

Medlem
    15 november, 2007 vid 09:57

@Petter 428678 wrote:

he he kul tråd!!!

Det ÄR en tröskel till att lära sig windsurfa!

1) du behöver oftast bil
    2) när det blåser bra ÄR det oftast mulet och kallt
    3) vattnet ÄR brunt, kallt och sällan inbjudande
    4) det ÄR mer meck med prylarna jämfört med många andra sporter

Åk ner till medelhavet, australien eller hawaii så ÄR windsurfing enkelt men här hemma i sverige kommer du aldrig få en plug n play lösning (jo kanske på haga) utan istället är det en lång, men rolig, pina tills man blivit fast.

Kona kan absolut vara ett stort lyft om man aldrig provat eller om man vill ha en perfekt badleksak för att glida runt glassiga sommardagar. En bra instegsport eller sommarleksak men för de redan frälsta känns det kanske inte som ett alternativ.

För racefanatikern är det säkert en växande klass internationellt men ärligt talat smäller ju alltid en OS klass högre och formula är ju betydligt mer aktion så vet ej hur många som skulle byta formula mot kona?

Har väl egentligen helt annan målgrupp och tror aldrig de kommer mötas oavsett hur mycket man försöker. Kona har absolut sin plats som sommarleksak och familjesurfer men kommer aldrig frälsa de redan frälsta. Den dag jag har sommarstuga och en surfsugen 7-årig son/dotter ska jag absolut överväga en kona men tror aldrig den kommer ligga i biltaket när jag kommer in till jobbet vid 3 med ett stort leende på läpparna… 🙂

Hur haterar vi detta?
    1) du behöver oftast bil (förvaring på stranden eller vid vattnet, behöver lösas alt bef segelklubbar))
    2) när det blåser bra ÄR det oftast mulet och kallt (måste även kunna segla när det är vackert väder och inte blåser så mycket, större brädor)
    3) vattnet ÄR brunt, kallt och sällan inbjudande (större brädor gör att man är mera på brädan (ovan vattnet) och detta gör inte så mycket allafall efter ett tag)
    4) det ÄR mer meck med prylarna jämfört med många andra sporter (man måste ner på en rigg som fungerar i alla vindar)

• joachim_larsson

Medlem
    15 november, 2007 vid 10:00

@En skeptiskt Surfare 428657 wrote:

Kom Du upp i över 30 knop med en sån här bräda?
    SPECIFICATIONS Kona One
    volume 220 litres
    length 350 cm
    width 70 cm
    width ( 30 cm from tail ) 36.5 cm
    width ( 30 cm from nose ) 53 cm
    weight (+/-6%) 15.5 kg
    fin size and box 46 cm Power box +
    daggerboard Flush 65 cm
    sail size 1.5-9.0 m²

Isånnafall R E S P E K T
    Är du säker på att GPS:en inte registrerade Km/h?

En skeptiskt föredetta Vinta Kestrel-Surfare

Var bor du?
    Vi arrangerar en test för att se om vi kan se om du tror oss!

Konafrälsare i gummikläder!

• lars_k

Medlem
    15 november, 2007 vid 10:31

@Joachim_Larsson 428691 wrote:

…extremt bra om man vill börja och fortsätta en långtid på de samma.

Är detta verkligen bra för en nybörjare?
    Jag skulle rekommendera en nybörjare att köpa en av alla de kort/breda lättplanande nybörjar-brädorna som finns på marknaden för att så snart som möjligt plana och lära sej gippar, vattenstart etc. Nästa steg till en freestyle, vågis etc blir betydligt kortare och det steget bör tas så snart som möjligt.
    Jag ser syftet med en Kona som en retro-gubb-bräda för insjön med möjlighet för kappsegling och gemytliga grillkvällar.
    Men absolut inget jag skulle rekommendera en ambitiös nybörjare.

• joachim_larsson

Medlem
    15 november, 2007 vid 10:54

@Lars_K 428696 wrote:

Är detta verkligen bra för en nybörjare?
    Jag skulle rekommendera en nybörjare att köpa en av alla de kort/breda lättplanande nybörjar-brädorna som finns på marknaden för att så snart som möjligt plana och lära sej gippar, vattenstart etc. Nästa steg till en freestyle, vågis etc blir betydligt kortare och det steget bör tas så snart som möjligt.
    Jag ser syftet med en Kona som en retro-gubb-bräda för insjön med möjlighet för kappsegling och gemytliga grillkvällar.
    Men absolut inget jag skulle rekommendera en ambitiös nybörjare.

Lars_K!
    Du får rekommendera vad du vill, men när du gör detta ska du veta vad du snackar och kanske kan denna vara ett alternativ. bevisligen är det så att rekommendationerna de senaste 10 åren inte kan ha blivit rätt då antalet utövare inte ökar märkvärt och att efter ha gått i windsurfingskola inte fortsätta eller köpa egen utrustning.

Troligtvis så kommer Kona kidsen blå några som konkkurerar om vågspoten, ge dom bara några år…….

Givetvis så fixar jag också en test till dig så du kan vara riktigt övertygad om att detta inte är rätt….

PS: vi har en Lasse K som kör kona! är det du som kamouflerar dig då, har du peruk?

Konafrälsaren i gummidräkt!
    http://www.konanordic.com

• lars_k

Medlem
    15 november, 2007 vid 11:11

Det räcker att kolla på Konans spec för att veta vad jag snackar om.
    15.5 kg och 350 cm är inget för en modern nybörjare. Jag välkomnar
    “Kona kidsen” på Åsa revet om några år. Då säkerligen avhoppade och med normala vågisar under fötterna.
    Kul att Lasse Kongo surfar Kona när han har ledigt från busschaffis-jobbet! En sådan pråm kan säkert passa en ranglig gammal alkis.
    Och jag tackar artigt nej till ett test. Inget för mej! 😉

• PGVirtual

Gäst
    15 november, 2007 vid 11:17

KONA, och likanande bräden, ÄR faktiskt bra för nybörjare och de som tränar vidare.

Det har visat sig på surfklubbar (åtminstone här i Finland) med olika klubbbräden att de som har klarat av nybörjarkursen/fasen och börjat surfa på egen hand nästan alltid väljer långa brädor för att de är mycket roligare att cruisa på. Om de har en Go, en Mistral Prodigy och en Mistral One Design att välja mellan så plockar de i allmänhet den sistnämnda.

Du behöver ju inte tro det, men en KONAtypsbräda planar faktiskt upp nästan samtidigt som en kort och bred, och den gippar dessutom bättre i planingsfart eftersom den är smalare.

Jag tror dessutom att steget från en KONA till en Freeride faktiskt är kortare än från en bred nybörjarplanka till samma Freeride. Det beror på att en longboard är ungefär 70 cm bred och faktiskt kräver att surfaren inte har fötterna hur som helst på brädan. Och fotstyrning på en 70 cm bred KONA och en Starboard Futura 111 (68.5 cm bred) är inte så olika.

Och det är inte bara gubbarna på KONA och Exocet som har upptäckt att kort och bred inte är det bästa i alla situationer. Om du jämför Starboard Rio m2007 och m2008 så märker du att de nyare brädorna är upp till 35 cm längre och upp till 15 cm smalare.

• lars_k

Medlem
    15 november, 2007 vid 11:53

Alla stora och breda brädor är stabila och bra för nybörjare. Frågan är bara vilken bräda som är bäst för att utvecklas snabbt och börja ha riktigt roligt på vattnet.

• joachim_larsson

Medlem
    15 november, 2007 vid 12:11

@Lars_K 428700 wrote:

Det räcker att kolla på Konans spec för att veta vad jag snackar om.
    15.5 kg och 350 cm är inget för en modern nybörjare. Jag välkomnar
    “Kona kidsen” på Åsa revet om några år. Då säkerligen avhoppade och med normala vågisar under fötterna.
    Kul att Lasse Kongo surfar Kona när han har ledigt från busschaffis-jobbet! En sådan pråm kan säkert passa en ranglig gammal alkis.
    Och jag tackar artigt nej till ett test. Inget för mej! 😉

Lasse,
    Du vågar inte testa! Och vem har sagt att dom köra Kona ONE förmodligen en extrem Kona vågis eller någon annan, hoppande och utmanar dig till extrema trick, starka i grunden med verklighetsförankring i samhället….

När det gäller alkisar så passar inte dom in i våran sekt där vi tar avstånd från sådan för att fostra en ny generation och kunna har roligt utan sådan som Lassekongo dricker….

Konafrälsaren i gummidräkt!
    http://www.konanordic.com

Sida 10 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.