Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför tror folk att windsurfa är svårt?
-
Varför tror folk att windsurfa är svårt?
joachim_larsson svarade 16 år, 11 månader sedan 59 Medlemmar · 371 Svar
-
Det handlar inte om att våga, jag ser ingen anledning att mecka med att ta kontakt med dej, boka en tid och plats etc, för att prova en bräda jag inte är ett dugg intresserad av. Jag har t.ex. velat prova Ola_H:s Evos hur länge som helst och trots att de legat redo framför mej på stranden flera gånger har det ändå inte blivit av.
Haha, jag trodde ni välkomnade alla, även alkisar till sekten. Kul med din självdistans och humor. Jag lägger dock ner nu och önskar dej lycka till med dina Konor! 🙂 -
Ola P var inne på något tidigare, nämligen brädsegling och vindsurfing.
Steffo representeras till oproportionerligt stor del (iaf de mer aktiva användarna) av perferia grupper av vågseglare, freestylenissar, speedfreaks och till en viss del race/formulagubbar. Medan den genomsnittliga internationelle vindsurfaren är en freerajdare. På samma sätta är NP oproportionerligt populära i sverige relativt övriga världen osv. De kvarvarande svenska vindsurfarna (kontra de som köpte en hinkplastbräda 1983) är inbitna, uthålliga och erfarna. De har oftast planerat sitt liv efter att kunna segla när det är bra segling, resa osv. För dessa kommer såklart aldrig Kona vara ett alternativ. Detta återspeglas också i de butiker som finns och i deras utbud.
Det finns naturligtvis en rätt stor mängd seglare som INTE alls syns på steffo och som faktiskt seglar freeride och representerar en svenssonsurfare om uttrycket tillåts. Det är därför Stadium faktiskt kan sälja prylar och SP kan kränga massor med återfallspaket. Och det är i detta segment – brädseglarna – som Kona kan finna sin plats, inte bland våg- eller speedseglare. Men när slusken och kongo diskuterar med Joakim så känns det lite som om man jämför äpplen med meloner.
Så till topic: I mina ögon tror folk inte att det är svårt att vindsurfa, de tror det är lätt. Många tror att det bara är att kliva upp och segla iväg och vill inte ens prova att dra rigg… När de provat kan de nog tycka det är svårt. Och i mina ögon är det bättre med en stor freerideliknande bräda än en kanot när de ska lära sig :smirk:
Vi fick min sambo att plana, strandstarta och slå på en freestyle på en dryg vecka. Då började vi med hantering, bära bräda, rigga, vända segel i vinden (mkt viktigt för att lära sig jobba MED och inte MOT vinden). Sen var det 2 dagar på 160L, 2×145, 130, 120 och sen nere på freestylen. Hon blev ffa duktig på att hantera grejerna och beachstarten gick mkt bra även med 4.0 och mkt vind.
-
LinSurf använder Konan som nybörjarbräda på kurserna med mycket gott resultat. Därefter köper de flesta som går vidare något i freeride-klassen. En del går direkt på en liten bräda redan ett par månader efter kursen.
-
@Oåxen 428721 wrote:
LinSurf använder Konan som nybörjarbräda på kurserna med mycket gott resultat. Därefter köper de flesta som går vidare något i freeride-klassen. En del går direkt på en liten bräda redan ett par månader efter kursen.
Hur många precent köper någon bräda efter kurserna?
Joachim http://www.konanordic.com
-
@Lars_K 428715 wrote:
Det handlar inte om att våga, jag ser ingen anledning att mecka med att ta kontakt med dej, boka en tid och plats etc, för att prova en bräda jag inte är ett dugg intresserad av. Jag har t.ex. velat prova Ola_H:s Evos hur länge som helst och trots att de legat redo framför mej på stranden flera gånger har det ändå inte blivit av.
Haha, jag trodde ni välkomnade alla, även alkisar till sekten. Kul med din självdistans och humor. Jag lägger dock ner nu och önskar dej lycka till med dina Konor! 🙂Tack för dina lyckoönskningar!
Vi kanske syns, du är alltid välkommen till oss på http://www.konanordic.com eller på något events….
Konafrälsaren i gummidräkt!
Ha det! http://www.konanordic.com
-
De e ta mej fan otroligt vilken imponerade envishet (eller är han bara en idiot på riktigt?) Konapastorn besitter. Han är ju som vilken religös represetant som helst. Hans religion, dvs Konabrädan, har lösningen på alla problem man kan stöta på inom surflivet. Va kommer här näst, en religös Kona friskola och konfirmations läger vid Vätterns strand?
Om ja nu mot förmodan nångång skulle stöta på nån stolle som har funderingar på att börja surfa och ens nämner ordet Kona. Så kommer ja o bryta ut i ett asgarv, för de enda ja associerar Kona med nu mera är Konapastorn, och så de ljuva 80-talet så klart. Och inget av de är nåt ja ens skulle rekomendera till alla landets kitare.
-
Visa mig en 80:tals bräda som kan klara en fena på 45-50 cm och dessutom har mastfoten så långt bak att man kan utnyttja lyftet från fenan fullt ut?
Förutom Exocet Kona då, förstås 😉Frid,
/Richard
-
@Miracle 428726 wrote:
Visa mig en 80:tals bräda som kan klara en fena på 45-50 cm och dessutom har mastfoten så långt bak att man kan utnyttja lyftet från fenan fullt ut?
Förutom Exocet Kona då, förstås 😉Frid,
/Richard
1) Vem är intresserad av 80-tals brädor, förutom du, Konapastorn o så Uffe Larsson förståss??
2) Sen augusti 1988 benämns allt som är längre än 23cm inte längre fena utan centertbord. Dessutom förbjöds den padalmanövrerade en meters mastskenan redan i juni 1987 på alla segelfarkoster som inte går under benämningen “Båt” alt “fartyg”.
-
surfslusken;428728 wrote:1) Vem är intresserad av 80-tals brädor, förutom du, Konapastorn o så Uffe Larsson förståss??
2) Sen augusti 1988 benämns allt som är längre än 23cm inte längre fena utan centertbord. Dessutom förbjöds den padalmanövrerade en meters mastskenan redan i juni 1987 på alla segelfarkoster som inte går under benämningen “Båt” alt “fartyg”.
:laugh: Ja, det förklarar ju en hel del man gått och grunnat på länge… Tack för ditt förtydligande, surfbroder!
Frid,
/Richard
-
jag vill ha en lång smal dansk “kona” av årsmodell 1980-85 för att rida då det är lättvind, någon som har en att låna ut?
-
@andersbq 428640 wrote:
2. Joachim Larsson (Raiden i sommras, vind vid tillfället över 15 m/s
3. Knut Frostad (Århundradets seglare i Norge utnämd till detta 2 år sedan)
4. Håkon Nisen Lie (OS 2 ggr, vunnit VM och NM säkert 7-10 mästerskapsmedaljer)
5.Thomas Foyen (vunnit 5 guld VM 5 guld EM)Helt klart är detta en samling (tillsammans med Rikard Almqvist) ett gäng gubbar som hade framgång på de stora pråmarna med triangelsegel som saknade fotstroppar, för drygt 20 år sedan. Alla försvann när brädorna blev korta och kolfibern gjorde sitt intåg. Jag tror alla varit lite rädda att visa sig på vindsurfingscenen sedan dess, idag när alla gör en framåt och spock utan att knappt ha händerna på bommen. Men nu när det dyker upp en bräda med centerbord som ser ut som en windsurfer original, så kan dom komma fram och visa sina forna jag. Och till saken hör ju att det finns några 100.000 till som “kan” brädsegla på långbräda. Massor av dem har en 40- 50- eller 60-års kris. Och nu är det dags att återuppleva de underbara 70-80-talet.
V som hänger på Steffo däremot, har ju aldrig lagt av, och knappt någon har något längre än 240 cm. Vi är helt enkelt inte i målgruppen för retrolångbrädesurfing. (Med några undantag förstås). Möjligen kan Joachim sprida sin mission via oss till alla andra vi träffar, sådana som vill ha tips om en bra nybörjarbräda eller återfallsbräda… Men som sagt, det är nog primärt riktigt gamla rejsare som börjar Kona.Det var mycket kul att rejsa med dessa riktigt gamla gubbar igen, det var som tiden hade stått stilla…..
Jag slutade med brädsegling (bäst att jag kallar det så) bokstavligt utbränd efter en fanatisk OS-satsning 1988. 1996 återupptäckte jag sporten, som vindsurfare på en F2 Xantos – och var fast igen! Då jag är för feg av mig så har jag aldrig vågat lära mig framåt, bakåt (loopar) å spockar mm
Den riktigt lååånga och stora revolutionen med Kona ONE (Entypsklassen) kommer ske i Segelklubbar. Det har varit en glädje i år, att se alla dessa segelbåts ungdomar prova Kona One – och det är otroligt vad snabbt de lär sig!
Och det bästa med detta är att många får en möjlighet att upptäcka “världens härligaste” sport och fylla sina liv genom alla typer av livskriser ända tills de är riktigt gamla, men förhoppningsvis unga i sinnet – för det är vad brädsegling/vindsurfing gör med en.
Annars. Herre gud vilken tråd……..ett tag var jag rädd att “Surfslusken”, med roliga kommentarer och med glimten i ögat, hade försvunnit från tråden. Men puuuh han kom tillbaks och jag fick nog svar på något jag undrade över – om han tyckte det var bra eller dåligt med en SEKT!
mvh/Rikard
-
Joachim (Konanordic)
Gäst15 november, 2007 vid 17:57@surfslusken 428724 wrote:
De e ta mej fan otroligt vilken imponerade envishet (eller är han bara en idiot på riktigt?) Konapastorn besitter. Han är ju som vilken religös represetant som helst. Hans religion, dvs Konabrädan, har lösningen på alla problem man kan stöta på inom surflivet. Va kommer här näst, en religös Kona friskola och konfirmations läger vid Vätterns strand?
Om ja nu mot förmodan nångång skulle stöta på nån stolle som har funderingar på att börja surfa och ens nämner ordet Kona. Så kommer ja o bryta ut i ett asgarv, för de enda ja associerar Kona med nu mera är Konapastorn, och så de ljuva 80-talet så klart. Och inget av de är nåt ja ens skulle rekomendera till alla landets kitare.
Pastorn här!
Då du nu gör personliga angrepp så måste jag meddela dig att du måst tvätta munnen…och bikta dig och vara lite snäll annars slutar jag inte..jag är känd för att vara envis och nå mina mål…
Och så håller vi på att starta en revolution mot alla som inte låter flera vara med och leka…i vågorna….
Konafrälsaren i gummidräkt!
Joachim http://www.konanordic.com
-
Joachim (Konanordic)
Gäst15 november, 2007 vid 18:00@surfslusken 428728 wrote:
1) Vem är intresserad av 80-tals brädor, förutom du, Konapastorn o så Uffe Larsson förståss??
Slusken,
Glömde att säga att Konan ska vara en aktivitet på ett konfläger, du kanske har några barn eller kanske du som vill gå och lära dig allt om Konasekten..Konafrälsaren i gummidräkt!
Joachim http://www.konanordic.com -
@SafeSurfer 428751 wrote:
jag vill ha en lång smal dansk “kona” av årsmodell 1980-85 för att rida då det är lättvind, någon som har en att låna ut?
:laugh: :laugh: :laugh: :blush:
-
@Joachim (Konanordic) 428767 wrote:
Och så håller vi på att starta en revolution mot alla som inte låter flera vara med och leka…i vågorna….
jag vill inte ha så mycket mer folk i vågorna, men där behöver man inte ooa sej för att folk som börjar segla kona ska fylla upp vattnet…
Logga in för att svara.