Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför tror folk att windsurfa är svårt?
-
Varför tror folk att windsurfa är svårt?
joachim_larsson svarade 16 år, 11 månader sedan 59 Medlemmar · 371 Svar
-
@styret 428775 wrote:
jag vill inte ha så mycket mer folk i vågorna, men där behöver man inte ooa sej för att folk som börjar segla kona ska fylla upp vattnet…
Känns lite som det är en sekt mot sekten……lite scary faktiskt….och Slusken det finns många galna dollarmillijonärer – out there…..
-
@SafeSurfer 428751 wrote:
jag vill ha en lång smal dansk “kona” av årsmodell 1980-85 för att rida då det är lättvind, någon som har en att låna ut?
…med eller utan gummi?
-
@Börje 428789 wrote:
Och med eller utan gåsfett? För att anknyta till en annan tråd!
Börje, slappna av – ja mena Pastorn med gåsfettsinfettad gummidräkt rullad i fjädrar…med en…..(fy faen vilken rappakalja)…nu saknar jag Jesper B….tänk att han kan hålla sig….IMPONERAD!
Nått ska man ju tro på…mänska som en ä
Nä bäst att sluta innan det blir för seriöst – har aldrig sagt det förr!
-
@Joachim (Konanordic) 428768 wrote:
Slusken,
Glömde att säga att Konan ska vara en aktivitet på ett konfläger, du kanske har några barn eller kanske du som vill gå och lära dig allt om Konasekten..Konafrälsaren i gummidräkt!
Joachim http://www.konanordic.comNä du Pastorn, tror inte att vi ska släppa in Surfslusken på ett konfläger…..Kan lätt bli förstasidestoff på Aftonbladet och jag tror inte at er sekt vill ha DEN typen av medial uppmärksamhet. 😉
Han ses ofta redan idag smyga runt skolorna….. -
@Joachim_Larsson 428692 wrote:
2) när det blåser bra ÄR det oftast mulet och kallt (måste även kunna segla när det är vackert väder och inte blåser så mycket, större brädor)
3) vattnet ÄR brunt, kallt och sällan inbjudande (större brädor gör att man är mera på brädan (ovan vattnet) och detta gör inte så mycket allafall efter ett tag)
4) det ÄR mer meck med prylarna jämfört med många andra sporter (man måste ner på en rigg som fungerar i alla vindar)2: Problemet är att när man väl har upptäckt planing så tappar man ofta intresset för ickeplanande segling. Och även om man kan segla vilken bräda som helst i närapå full storm så har man nästan alltid roligast på den minsta bräda som planar fullt ut i de rådande förhållandena.
3: Se 2. Är man fast i planingsträsket så blir man blöt.
4: Skitbra tanke, men orealistiskt. Små segel är trista i svag vind och man kan visserligen hålla stora segel i väldigt mycket vind (jag har provat), men det är en typ av segling som jag betraktar som betydligt extremare än mycket av den segling som bedrivs på småbrädor med småsegel. -
Oregistrerad
Gäst16 november, 2007 vid 06:12Nu får ni ge er. Den här tråden har fått för stort intresse och det enda den gynnar är brädseglaren aka Konapastorn. Sluta ge honom gratisreklam och besök inte hans hemsida.
Förvörigt är den bästa allround vindsurfingutrustningen en modern freestyle i 100-115 l med en rigg, en 100% kolmast med kolbom och ETT segel, en 5.3. Det täcker all segling i alla förhållanden. Den går att ha kul på i lättvind, du kan racea med den, släng på rätt fena bara. Du kan freestyla med den (det roligaste näst efter vågor) och du kan köra vågor med den om det inte blåser nuke. Alltså mest allround. Ett modernt 5.3 är egentligen det största du behöver på västkusten eller Skåne. Detta kit kan man köpa begagnat till en billig slant. Vindsurfing behöver varken vara dyrt krångligt eller svårt. Jag vet då jag testat allt.
Tråden slutar här och nu.
-
Oregistrerad;428828 wrote:…Vindsurfing behöver varken vara dyrt krångligt eller svårt. Jag vet då jag testat allt…
Det låter spännande! Vem är du?
Frid,
/Richard
-
@SWE 514 428791 wrote:
Börje, slappna av – ja mena Pastorn med gåsfettsinfettad gummidräkt rullad i fjädrar…med en…..(fy faen vilken rappakalja)…nu saknar jag Jesper B….tänk att han kan hålla sig….IMPONERAD!
Nått ska man ju tro på…mänska som en ä
Nä bäst att sluta innan det blir för seriöst – har aldrig sagt det förr!
Jesper är enligt egen uppgift i Marocko! Kanske seglar han vågor med en Kona? He he.
-
@Oregistrerad 428828 wrote:
Nu får ni ge er. Den här tråden har fått för stort intresse och det enda den gynnar är brädseglaren aka Konapastorn. Sluta ge honom gratisreklam och besök inte hans hemsida.
Förvörigt är den bästa allround vindsurfingutrustningen en modern freestyle i 100-115 l med en rigg, en 100% kolmast med kolbom och ETT segel, en 5.3. Det täcker all segling i alla förhållanden. Den går att ha kul på i lättvind, du kan racea med den, släng på rätt fena bara. Du kan freestyla med den (det roligaste näst efter vågor) och du kan köra vågor med den om det inte blåser nuke. Alltså mest allround. Ett modernt 5.3 är egentligen det största du behöver på västkusten eller Skåne. Detta kit kan man köpa begagnat till en billig slant. Vindsurfing behöver varken vara dyrt krångligt eller svårt. Jag vet då jag testat allt.
Det är kallt.
Det är vindfattigt.
DET märks.
-
Yeah, right… Mitt minsta segel är (var, väntar på nya segel) en 5.8, och den användes 2 ggr på 2 år. Vanligaste segelstorleken är för mig en 7.8… Det är alltid farligt att generalisera.
-
Oregistrerad
Gäst16 november, 2007 vid 09:05@Jester 428844 wrote:
Yeah, right… Mitt minsta segel är (var, väntar på nya segel) en 5.8, och den användes 2 ggr på 2 år. Vanligaste segelstorleken är för mig en 7.8… Det är alltid farligt att generalisera.
5.3:an gäller självklart en normalviktig person runt 70-80 kg och förutsätter att seglaren har rätt teknik, vilket MÅNGA i detta land inte har. Det finnes en anledning till att de duktiga seglarna alltid har mindre segel än de andra. Visst generaliserar jag kanske lite men du måste ju förstå att just DU inte kan köra 5.3 som störst. Dessutom kör du speed vilket är lite av en annorlunda del av vindsurfingen på så sätt att man vill kunna hålla så stort segel som möjligt i hårdast vind för att segla så snabbt som möjligt.
Edit: Registrera dig eller logga in är du snäll.
/adde -
Oregistrerad;428845 wrote:5.3:an … förutsätter att seglaren har rätt teknik, vilket MÅNGA i detta land inte har….
Därför tror folk att windsurfa är svårt. :ooo:
Låt oss höra, vad är rätt teknik och hur lär vi ut den? :confused2:Frid,
/Richard
-
@Oåxen 428843 wrote:
Det är kallt.
Det är vindfattigt.
DET märks.
Helt riktigt!
Undrar om det inte behövs en tråd också om vilken fena som är så perfekt att det bara behövs just denna i hela världen. Perfekt till freestyle, formula, speed och vågor etc. Givetvis fungerande i lätt och hård vind och på alla volymer av brädor 😉
Utan en sådan avknoppningstråd kan vi nog inte hålla igång diskussionen hela vintern…
-
@Oregistrerad 428828 wrote:
Nu får ni ge er. Den här tråden har fått för stort intresse och det enda den gynnar är brädseglaren aka Konapastorn. Sluta ge honom gratisreklam och besök inte hans hemsida.
ja en 65 cm bred freestyle med fet nos, spocktail och freestyle fena går ju som en dröm genom bottensvängarna, för att inte tala om hur bra den gillar 4-5meters hopp…
jag tänktepå det där med vattnet i grundfrågeställningen. jag tycker inte att vattnet är brunt och kallt. jag gillar att ligga i vattnet ett tag. känna naturen, lugnet och kraften i det. Även kalla höstdagar så är det skönt att efter dagens första vuroa ligga i och insupa atmosfären lite. sen kommer nästa set och man förbannar sej själv för att man stannade i…
Logga in för att svara.