Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

• mexi_

Medlem
    16 november, 2007 vid 11:27

Problemet med windsurfingen är att det helt enkelt är ett stort steg från det att man börjar till det att man får den riktiga kicken. Jämför med tex utförsåkning där man kan få en kick redan i första åket varesig man vill eller inte. Eller ta crossåkning samma där. Kan nämna fler som inte har detta problem, skateboard, snowboard, karate(!), Klättring, vattenskoter…, downhill……

Om alla som börjar kunde få känna känslan av full planing eller side shore våg skulle helt klart fler hålla på, men eftersom säker 95% av alla som prövar inte kommer att få känna detta så upplever de det som svårt.

Sen är det många som aldrig har provat och de flesta av dem tycker nog att det verkar svårt och den tron gör vi väl vårt bästa för att de ska behålla….?? 🙂

• jester

Medlem
    16 november, 2007 vid 13:05

Grejen är ju att *alla* inte kör freestyle och/eller våg. Skulle gissa på att för den stora massan så är det en free-ride på 120-140 liter och runt 6.5 kvadrat (eller större) som är vanligast.

Så att kalla Freestyle med lilleputt segel för vanligast, är nog att överdriva lite… Och skulle inte speed vara en annorlunda del av vindsurfingen? Ser man på antal deltagande i tävlingar, så har ju speed en god andra plats, före både våg o freestyle. Störst är ju kona…

Jag tycker att mexi_ har en poäng om man är ute efter den där adrenalin-rushen. Men med bra utrustning så går det ju förhållande lätt att komma upp i planing, även för nybörjare (om man har lite talang och rätt förhållanden).

• joachim_larsson

Medlem
    16 november, 2007 vid 13:07

@mexi_ 428867 wrote:

Problemet med windsurfingen är att det helt enkelt är ett stort steg från det att man börjar till det att man får den riktiga kicken. Jämför med tex utförsåkning där man kan få en kick redan i första åket varesig man vill eller inte. Eller ta crossåkning samma där. Kan nämna fler som inte har detta problem, skateboard, snowboard, karate(!), Klättring, vattenskoter…, downhill……

Om alla som börjar kunde få känna känslan av full planing eller side shore våg skulle helt klart fler hålla på, men eftersom säker 95% av alla som prövar inte kommer att få känna detta så upplever de det som svårt.

Sen är det många som aldrig har provat och de flesta av dem tycker nog att det verkar svårt och den tron gör vi väl vårt bästa för att de ska behålla….?? 🙂

Skit bra att du kom in, det är detta som har gnagit hur man skall lösa detta, helt enkelt att alla nivåer ska vara kul på sitt sätt.

Nästa utmaning är att få dom som testar eller lär sig uppleva detta innan dom har slutat testat då är man fast.

Bra åsikt, skitbra…

Joachim (ibland kallar dom mig för mesias i gummidräkt)
    http://www.konanordic.com
    http://www.varamon.com

• joachim_larsson

Medlem
    16 november, 2007 vid 13:11

@Jester 428877 wrote:

Grejen är ju att *alla* inte kör freestyle och/eller våg. Skulle gissa på att för den stora massan så är det en free-ride på 120-140 liter och runt 6.5 kvadrat (eller större) som är vanligast.

Så att kalla Freestyle med lilleputt segel för vanligast, är nog att överdriva lite… Och skulle inte speed vara en annorlunda del av vindsurfingen? Ser man på antal deltagande i tävlingar, så har ju speed en god andra plats, före både våg o freestyle. Störst är ju kona…

Jag tycker att mexi_ har en poäng om man är ute efter den där adrenalin-rushen. Men med bra utrustning så går det ju förhållande lätt att komma upp i planing, även för nybörjare (om man har lite talang och rätt förhållanden).

Jag tror faktiskt speed också ligger i tiden…..vi kanske skulle sats gemensamn?

Har lite idéer om detta!

Dessa tar vi över en öl!

Joachim

• rasmus_w

Medlem
    16 november, 2007 vid 13:16

@Joachim_Larsson 428878 wrote:

Skit bra att du kom in, det är detta som har gnagit hur man skall lösa detta, helt enkelt att alla nivåer ska vara kul på sitt sätt.

Nästa utmaning är att få dom som testar eller lär sig uppleva detta innan dom har slutat testat då är man fast.

Bra åsikt, skitbra…

Joachim (ibland kallar dom mig för mesias i gummidräkt)

Det var väl det man hoppades att de superbreda brädorna skulle lösa. Med över en meters bredd skulle brädan vara stabil nog för att ingen skulle behöva vingla, och så fort man vågade skota in en aning, skulle man sticka iväg i full planing, redan första dagen.

Att succén inte blev helt total behöver jag väl inte nämna. Fast visst vore det bra om nån lyckades åstadkomma en bräda som fixar den biten. Tyvärr tror jag inte Kona når ända fram heller. Däremot är väl den i alla fall lite mindre trist än de superbreda när man inte planar.

• joachim_larsson

Medlem
    16 november, 2007 vid 13:21

@getwet 428821 wrote:

Nä du Pastorn, tror inte att vi ska släppa in Surfslusken på ett konfläger…..Kan lätt bli förstasidestoff på Aftonbladet och jag tror inte at er sekt vill ha DEN typen av medial uppmärksamhet. 😉
    Han ses ofta redan idag smyga runt skolorna…..

Tack för du upplyser oss! Att omvända honnom finner jag som om att arbete i uppförsbacka.

Vi lägger kraften på dom som vill!

Joachim Larsson

• joachim_larsson

Medlem
    16 november, 2007 vid 13:35

@Rasmus_W 428881 wrote:

Det var väl det man hoppades att de superbreda brädorna skulle lösa. Med över en meters bredd skulle brädan vara stabil nog för att ingen skulle behöva vingla, och så fort man vågade skota in en aning, skulle man sticka iväg i full planing, redan första dagen.

Att succén inte blev helt total behöver jag väl inte nämna. Fast visst vore det bra om nån lyckades åstadkomma en bräda som fixar den biten. Tyvärr tror jag inte Kona når ända fram heller. Däremot är väl den i alla fall lite mindre trist än de superbreda när man inte planar.

En sak som man inte pratar om när det gäller Kona är faktiskt ett problem med de korta och breda är att man fortfarande har centrum/tygdpunkten på samma ställe, men på en kona när det drar iväg så blir brädan kortare och tygdpunkten ställer in sig på rätt ställe.

Alla som tror att Kona har gjort en lång bräda (3:5) lurar sig själv, den är faktiskt knappt tre meter p.g.a ducktailen och den unika rockerlinen.

Vid ett tillfälle går den från en lång till extremt kort, vilket jag tror man inte har fattat.

Andra tillverkare tror att dom ska göra långa brädor, men det är faktiskt inte så man gjort. Nu kopierar faktiskt tillverkarna vad Kona har gjort (RRD) men den finns ju bara ett orginal eller hur!

Jag tror faktiskt detta gör det möjligt att använda Konan som nybörjare och faktum användas för de flesta i mera vind också.

Vill man inte ha flera brädor för alla i familjen så tror jag detta är ett väldigt bra alternativ.

Jag tror att vindsurfingen skulle må bra att att inte bara fokusera på utrustning utan istället fokusera på mjukvaran runt sporten istället. Detta är vad jag och mitt företag försöker göra.

Joachim

• oscar

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:09

Nja den går från extremt lång till väldigt lång 🙂 Normalt lång idag är 240 och extremt kort 215…

• joachim_larsson

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:31

@Oscar 428889 wrote:

Nja den går från extremt lång till väldigt lång 🙂 Normalt lång idag är 240 och extremt kort 215…

Ursäkta, jag befinner ju mig på en annan planet, men ska försöka landa, men kanske inte exakt där ni lever, kanske någonstans mitt emellan.

Oscar ni måste komma över till Motala någon gång. Vi borde försöka få igång brädseglingen i Östergötland igen, ni har ju två Konor, Per och Henely kommer ha till sommaren, vi är nu 25 st i våran stad, vi borde få igång något! Ett forum där vi möts och har skoj, men patry och familjen på kvällen med vindsurfing för alla.

För sporten!

Joachim

• fredrik-ygge

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:32

@Joachim_Larsson 428884 wrote:

Jag tror att vindsurfingen skulle må bra att att inte bara fokusera på utrustning utan istället fokusera på mjukvaran runt sporten istället. Detta är vad jag och mitt företag försöker göra.

Jag har aldrig under min tid på forumet sett någon som fokuserar mer på utrustning än du.

• surfslusken

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:36

Nu har tråden tappat fokusen helt igen, prylar hit, Konapastorn dit osv.
    Den egentliga anledningen till att man (jag iaf) surfar överhuvudtaget är ju den samma som att ja lirar (eller iaf har nåra stycken) giatarr. De är helt enkelt dom två grejerna som går hem bäst hos kexen, o DÅ mina vänner blir de ÅKA AV!!!!

• imported_macts

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:44

@surfslusken 428897 wrote:

Den egentliga anledningen till att man (jag iaf) surfar överhuvudtaget är ju den samma som att ja lirar (eller iaf har nåra stycken) giatarr. De är helt enkelt dom två grejerna som går hem bäst hos kexen, o DÅ mina vänner blir de ÅKA AV!!!!

Sen tror jag att din frilla som är en direkt replika av mången pudelrockstjärna från 80-talet också hjälper till med kexen!! Spelar också gitarr och surfar, men har inte samma lycka hos kexen…men då har jag i och för sig låtit lockarna falla sen ett antal år tillbaks så jag får skylla mig själv!

• jester

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:47

Haha!! Går det hem hos brudarna alltså? Senast jag tittade efter så dräller det inte av brudar på surfstränderna. Och dom som finns är fd surfänkor… 😀

• jester

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:48

Jag spelar Guitar Hero, räknas det?? Saknar ju iofs guldlockar…. 😀

• ufo

Medlem
    16 november, 2007 vid 14:56

@surfslusken 428897 wrote:

Att köra kona är väl ungefär lika sexigt som att spela kontrabas. Retro, men alldeles för stort och klumpigt för att funka med kexen…

Sida 13 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.