Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

• hanke

Medlem
    10 november, 2007 vid 23:31

Kan bara hålla med Surfslusken! Känns så sjukt fattigt att först lägga ut en tråd på våg-konfen och sen komma men en “oskyldig” tråd här.

Jag tror inte du har så mycket att tjäna på att promota dina prylar här, de som vill köpa dessa grejor hänger nog inte på denna komf…

• lars_k

Medlem
    11 november, 2007 vid 06:38

Kan inte Konfmaster hitta en annonsplats för Kona-Nordic?
    Tacka vetja Surfbutiken, Fahlens, SP mfl som har sin konstanta annonsplats och verkar i det tysta.

• rillestark

Medlem
    11 november, 2007 vid 07:56

@hänke 427882 wrote:

Jag tror inte du har så mycket att tjäna på att promota dina prylar här, de som vill köpa dessa grejor hänger nog inte på denna komf…

Skitsnack. Den här ballongen kan jag ta hål på direkt. 😉
    Har gjort uppåt 30 timmar på min Kona i höst.

Frid,

/Richard

• rillestark

Medlem
    11 november, 2007 vid 08:05

Som det är här uppe i Norrland så dräller det inte av vindsurfare precis. Under den här säsongen har jag totalt träffat på 7 st. Som mest vid ett och samma tillfälle så var det 3 st.
    Här finns massor med sjöar och havsvikar och hur mycket yta som helst. Jag välkomnar gärna fler vindsurfare!

Frid,

/Richard

• rillestark

Medlem
    11 november, 2007 vid 08:19

@Ola_P 427795 wrote:

Windsurfing är svårt.

Tillskillnad från brädsegling som är tämligen trivialt och går att lära sig på en eftermiddag.

Det kan så vara, med det dräller inte precis av brytande 3-meters på sjöarna här i kring. Dessutom bör folk börja någonstans. Jag antar att du inte startade din karriär i brytande vågor?

Och så till frågan, om du nu tycker det är så trivialt, varför är vi inte fler?

Frid,

/Richard

• Joachim (Konanordic)

Gäst
    11 november, 2007 vid 08:43

Denna diskusion framstår mer och mer att extrimisterna slutar om det kommer för många till sporten, jag tror att ni har fel för jag tror att om det inte kommer flera till sporten så kommer detta sluta i en mindre skala som windsurfar, man måste fylla på hela tiden.

Lek med tanken att som du någon säger att det inte är så många som börjar på allvar, då måste vi ju ha många till sporten får att den ska överleva.

Vi har liksom kommit från ämnet, min fråga varför tror folk att det är svårt att windsurfa? detta har utmynnat i vi ska inte bli fler!

Vi er alla fall ett antal som tröget kommer fortsätta och försöka få flera till sporten…..

Joachim http://www.konanordic.com

• surfslusken

Medlem
    11 november, 2007 vid 08:54

@Joachim (Konanordic) 427902 wrote:

Denna diskusion framstår mer och mer att extrimisterna slutar om det kommer för många till sporten, jag tror att ni har fel för jag tror att om det inte kommer flera till sporten så kommer detta sluta i en mindre skala som windsurfar, man måste fylla på hela tiden.

Lek med tanken att som du någon säger att det inte är så många som börjar på allvar, då måste vi ju ha många till sporten får att den ska överleva.

Vi har liksom kommit från ämnet, min fråga varför tror folk att det är svårt att windsurfa? detta har utmynnat i vi ska inte bli fler!

Vi er alla fall ett antal som tröget kommer fortsätta och försöka få flera till sporten…..

Joachim http://www.konanordic.com

Förstår att du tycker vi kommit i från ämnet eftersom du inte får nåra konkreta råd o tips om hur du, inte vi, ska få fler att börja vindsurfa så att du kan få iväg Kona brädor. Men att inte du kan komma med ett vettigt svar på vad de skulle vara för positivt för oss som surfat i evigheter med att fler börjar surfa??? För oss som håller på bara för att vi tycker de e så jävla kul o inte för o tjäna en hacka finns de inget positivt me att fler börjar. Räcker mer än väl som de är. Och om så vindsurfingen skulle “dö ut” pga av att inte de fylls på me nya förmågor så är väl inte de heller nåt som påverkar vårt surfande på nåt sätt???

• stinger

Medlem
    11 november, 2007 vid 10:52

Varför tror folk att windsurfa är svårt? Svaret är att det ÄR svårt (eller egentligen inte svårt men det krävs lite stake och vilja). I princip alla provade på att vindsurfa på 80-talet, nästan alla man snackar med kommer med samma historia: Jaså du håller på med windsurfing? Jag provade en gång och det gick jättebra – konstpaus – åt ena hållet, det slutade med att jag fick traska genom vassen bla bla bla sen kommer nåt om sjunkarbrädor o Robby Naish…

Jag började 1986, tyckte också det var jättelätt åt ena hållet, jag fick också gå tillbaka med brädan “Walk of shame” förbi alla barnfamiljer men jag gav mig inte, jag fortsatte kämpa i Pariserviken (grannviken till Varamon du vet) men många ger upp där. Jag fortsatte och förutom ett kort uppehåll några år på 90-talet har jag varit trogen.

Jag tror att den gemensamma nämnaren hos oss som håller på med vindsurfing är att vi har stake och en jävla vilja att utvecklas sen om det gäller att knäcka 35 knop, sätta en flaka, gå en halv grad mer på kryssen eller rida vågor spelar ingen roll.

• rydstrom

Medlem
    11 november, 2007 vid 11:21

Eftersom det är så mycket snack om dom däringa kona brädorna… vad kan dom som inte min 125 liters Tabou Rocket 69a kan.. och varför skulle jag har roligare och få fler dagar på en sån bjässe? kan man ens hoppa med dom där grejerna?

Ni får ursäkta mina frågor som kanske finns besvarade i en annan tråd, men jag tror inte jag är tillräckligt intresserad av Kona för att leta upp en sån tråd.

// Petter

• Oregistrerad

Gäst
    11 november, 2007 vid 13:19

@Miracle 427895 wrote:

Som det är här uppe i Norrland så dräller det inte av vindsurfare precis. Under den här säsongen har jag totalt träffat på 7 st. Som mest vid ett och samma tillfälle så var det 3 st.
    Här finns massor med sjöar och havsvikar och hur mycket yta som helst. Jag välkomnar gärna fler vindsurfare!

Frid,

/Richard

Hälsingland är faan inte Norrland. Skärpning.

• rillestark

Medlem
    11 november, 2007 vid 13:26

Södra Norrland är den exakta geografiska benämingen. Sen är du ju fri att tycka som du vill. 😉

Frid,

/Richard

• irieman

Medlem
    11 november, 2007 vid 13:34

@stinger 427919 wrote:

Varför tror folk att windsurfa är svårt? Svaret är att det ÄR svårt (eller egentligen inte svårt men det krävs lite stake och vilja). I princip alla provade på att vindsurfa på 80-talet, nästan alla man snackar med kommer med samma historia: Jaså du håller på med windsurfing? Jag provade en gång och det gick jättebra – konstpaus – åt ena hållet, det slutade med att jag fick traska genom vassen bla bla bla sen kommer nåt om sjunkarbrädor o Robby Naish…

Jag började 1986, tyckte också det var jättelätt åt ena hållet, jag fick också gå tillbaka med brädan “Walk of shame” förbi alla barnfamiljer men jag gav mig inte, jag fortsatte kämpa i Pariserviken (grannviken till Varamon du vet) men många ger upp där. Jag fortsatte och förutom ett kort uppehåll några år på 90-talet har jag varit trogen.

Jag tror att den gemensamma nämnaren hos oss som håller på med vindsurfing är att vi har stake och en jävla vilja att utvecklas sen om det gäller att knäcka 35 knop, sätta en flaka, gå en halv grad mer på kryssen eller rida vågor spelar ingen roll.

Klockrent beskrivet!
    För att komma förbi nybörjarstadiet så krävs en hel del vilja, uppoffringar, packande, stuvande och slit för att få till dels inställningar i riggningen och brädan + tekniken när man väl är på vattnet. Men belöningen när man väl tycker att det börjar flyta på är enorm! Har svårt att tänka mig så många fler sporter som kan uppbringa så mycket adrenalinkickar! Både på ren fart eller när vågorna bär fram en. Offpistskidåkning, andra surfsporter och t ex banåkning med MC eller bil är väl några av de andra aktiviter som kan konkurrera om adrenalinkickarna. Inget ont om Kona (skulle gärna prova en vid tillfälle, är dock mer sugen på SUP ifall jag ska prova på nå’t nytt), men jag tror att efter ett tag så vill man ner i storlek på brädan, runt 100 liter och nedåt det är då det verkligen börja hända saker, se’n har jag i o f s jäkligt kul på lite större freerideprylar också!

Tycker också Ola_P sa det bra, det är skillnad på brädsegling och vindsurfing!
    Man vindsurfar ju egentligen inte förrns man är i planing, hänger i hängselen och står i stropparna, det är ju först då man har rätt stance och allt börjar lira ihop, och det kan ta ett tag att lära sig speciellt om man inte har en stor nybörjarbräda att tillgå.

Håller även med Surfslusken om att i vindsurfing behöver man inte tävla för att tycka det är kul, tycker mer att det är en ren upplevelsesport.

Irie Man

• douglas-l

Medlem
    11 november, 2007 vid 14:32

@Joachim (konanordic) 427789 wrote:

Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Svaret är förstås enkelt – för att det är svårt! Det är t.o.m mycket svårt och då är det den bilden som förmedlas..

Så här vid lagom gubbålder är jag, mer eller mindre, aktiv med följande: skidåkning (inkl snowboard, telemark) downhill, skärmflygning, dykning, motocross, wakeboard, racketsporter, klättring osv osv…
    Och jag kan lugnt säga att windsurfing, by far, är långt svårare än ovanstående..det är en hög tröskel att komma till den nivå där man börjar uppleva tjusningen med windsurf.

Att sen den bilden påverkar antalet utövare tror jag inte det minsta på. Man börjar inte med en aktivitet för att någon säger att det är lätt eller svårt. Man börjar av nyfikenhet, och efter att ha testat gör man sin egen bedömning.
    Vi har i många år arrangerat nybörjarkurser i Linsurf, och trots modern utrustning (läs bla Kona) är det ytterst få som tar steget vidare. Varför frågar vi och får allt som ofta svaret:
    -Det var svårare än jag trodde.

//Douglas

• jps

Medlem
    11 november, 2007 vid 14:49

Helt klart är det så att man måste vara hyfsat envis för att komma förbi brytpunkten där det blir riktigt roligt. Även efter det är det ju inte alla som inser tjusningen i att surfa blåsiga höst och vårdagar med väldigt få grader i luft och vatten.

Det är nog helt enkelt ganska få människor som är beredda att hålla på med något som är så pass ansträngande, svårt, obekvämt, kallt, farligt? etc.

• dr-masse

Medlem
    12 november, 2007 vid 08:04

Jag gör mitt allra, allra yttersta för att aktivt förstärka myten om att vindsurfing är svårt. Supersvårt.

Hur skall jag annars kunna försvara min enda domän om att behärska något hyggligt väl som allmänt anses vara just svårt?

Sabba inte det här nu.

(att lära sig vindsurfa med moderna grejor och lite vettig instruktion är, om inte enkelt, så absolut inte svårt)

Sida 2 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.