Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

• styret

Medlem
    19 november, 2007 vid 17:49

@Joachim_Larsson 429447 wrote:

Du upplyser mig väl och detta är väldigt intressant, vi snackar om fotboll och fotbollsplaner, på vattnet använder vi i princip bara målområdet då vi inte idag har material som göra att vi kommer ut på öppna havet. Min bäst upplevelse i år var att segla bland elementen (grynor och skär utan för havstensund)i 10 m/s 10 distasminuter ute i skärgården där man i princip aldrig kommer ut med en kort bräda. Skillanden ligger i att jag ser mera än de få spotsen som dock vi snackar om, insjöar, skärgård osv.

Jag snackar om en tillväxt som är extremt liten för att vara en sport som är välden bästa sport, men det är som det är. Jag som du trycker också det största med denna sport är de sociala och håller på med detta för jag gillar sporten annars så skulle jag nog göra något annat.

Beviset på detta är att jag under 10 år väldigt aktiv tävlingseglar på grund av att jag hade glädje i detta. Sedan började jag komma ifrån sporten och insåg i princip 20 år efter att jag saknade något. Kan faktiskt vara gratulera att ni var så förståndig att ni fortsatte.

Något som driver mig nu är faktiskt att göra denna sport lång mer tillgänglig än den är idag, det får du tycka vad som helst om men jag har börjat mig underkasta mig just detta mål och jag hoppas att så många som möjligt vill vara med och arbeta för just detta mål.

Vi måste använda hela planen och arenan.
    Där finns det plats för alla och tänk på flera platser än de kända spotten.

Mvh
    Joachim
    http://www.konanordic.com

Vad menar du med ställen man normalt sett inte tar sej med en kort bräda? i 10 sekundmeter planar väl dom flesta korta brädorna (jag planar iallafall på 74liter och 5.3 då) så vad är skillnaden på att plana en longboard mot en vanlig bräda?

det är ju i målområdet det händer… men alvarligt, om det är kryssa runt i skärgården man vill så är säkert det du erbjuder jättebra, men de som har påtalat det har direkt fått höra att kona faktiskt planar och inte alls är som gamla brädor man gjorde dettamed. kanske inte från dej (jag orkar inte riktigt kolla tillbaka i tråden) men från nån som hypar kona iallafall.

/styret, som garanterat hller sej borta från trängslen i målområdet…

visade för övrigt tråden för tjejen: “varför tror folk att det är svårt att vindsurfa? det är det ju…”

• Joachim Larsson

Gäst
    19 november, 2007 vid 18:11

@styret 429533 wrote:

Vad menar du med ställen man normalt sett inte tar sej med en kort bräda? i 10 sekundmeter planar väl dom flesta korta brädorna (jag planar iallafall på 74liter och 5.3 då) så vad är skillnaden på att plana en longboard mot en vanlig bräda?

det är ju i målområdet det händer… men alvarligt, om det är kryssa runt i skärgården man vill så är säkert det du erbjuder jättebra, men de som har påtalat det har direkt fått höra att kona faktiskt planar och inte alls är som gamla brädor man gjorde dettamed. kanske inte från dej (jag orkar inte riktigt kolla tillbaka i tråden) men från nån som hypar kona iallafall.

visade för övrigt tråden för tjejen: “varför tror folk att det är svårt att vindsurfa? det är det ju…”

Jag skulle vilja se dig dra iväg lång ut på kryss när risken förestår att det ska minska eller dra iväg när det är lite vind, men att segla långboard i elementen lång ut från dessa små spots ger en helt nytt perspektiv på tillvaron och sporten.

Man kan nog säga att jag blev frälst I windsurfingen på nytt I vid just detta tillfälle. Detta är just något man vill dela med sig.

Långboard kommer att utveckla möjligheten till att få denna sport större och att man kommer att springer över hela planen, gör flera bisecletas, mera dribblingar och mera artisteri än vad vi sett tidigare, detta kommer att sätta fart på det mesta inom windsurfing jag lovar dig…många kommer att gynnas av att långboard kommer tillbaka.

Och långboard kan faktiskt även plana..och går väldigt fort.

Slusken jag vill inte heller att du ska sluta..håll ut…

Joachim Larsson
    http://www.varamon.se

• Joachim Larsson

Gäst
    19 november, 2007 vid 18:18

@styret 429533 wrote:

Faktum är att jag är väldigt intresserad vad din tjej har för åsikt som gör att folk tycker(du vet vad) och om hon tycker tråden är knäpp så kan jag hålla med henne, men jag är ändå intresserad av vad hon tycker i ämnet!

Respekt för din tjej!

Joachim Larsson

• pure

Medlem
    19 november, 2007 vid 19:03

Jag tror att dom som provade sinkers på 80-talet och misslyckades tror att det är svårt att lära sig att vindsurfa.. men dom som provat en 180-200liters pråm ala f2-discovery eller rrd-easyrider med litet våg segel tycker annorlunda. Om man tittar nere på Haga tex på såna som surfar för första gången så går det ju väldigt bra för dom allra flesta.

Så med rätt prylar så kan dom flesta lära sig att surfa från A-B på 1-2 dagar. Har man hjälp kan man nog komma upp i planing på en vecka. Dom nya breda nybörjarbrädorna är hur bra som helst att lära sig på och jag hade nog vindsurfat i 15år istället för 2år om dom hade funnits när jag provade en på 90talet

Kona brädorna är säkert bra för nybörjare och familjer men det är även dom vanliga 160l+ brädorna. Men allt som kan locka fler att börja vindsurfa är ju bra för sporten och det finns mycket kust att trängas på 🙂 Jag tror dock att det kan vara svårt att få folk som gått från stora brädor till mindre att sedan gå tillbaka som kanske visats av många av svaren i denna tråd. För min egen del så är det väl mer adrenalin kicken jag vill ha och den blir ju lite svagare o svagare varje gång så då får man ta till lite mer vind/vågor och då oxå mindre grejer 🙂

• andersbq

Medlem
    19 november, 2007 vid 19:42

@pure 429551 wrote:

Jag tror att dom som provade sinkers på 80-talet och misslyckades tror att det är svårt att lära sig att vindsurfa.. men dom som provat en 180-200liters pråm ala f2-discovery eller rrd-easyrider med litet våg segel tycker annorlunda. Om man tittar nere på Haga tex på såna som surfar för första gången så går det ju väldigt bra för dom allra flesta.

Håller med, i Apelviken har vår klubb VVK, campingen samt SP har en massa vanliga nybörjarbrädor typ RRD Easyrider och dom flesta brukar klara att ta sig både fram OCH tillbaka efter några timmar. Vissa får även till planing första dagen. Jag tror nog inte den allmänna bilden är att det är så värst svårt att komma igång med dagens moderna grejor. Skulle snarare säga att det finns så mycket mer man kan fördriva fritiden med idag än för 30 år sedan. Dvs folk väljer att göra annat.

• booman

Medlem
    21 november, 2007 vid 09:14

Sent inlägg i tråden, men frågan är ju om det är svårt att surfa…

I vår klubb köpte vi in Mistral N’trance (“freeride” m centerbord 200l).
    Jag hade några tonåringar med mig i somras som aldrig stått på en bräda och skulle prova första gången. Vi gick igenom lite basic, hur hålla seglet och hur det fungerar, dra rigg etc. ca 10 min. Sen fick de prova på vattnet och att “vrida” runt brädan med fötterna så att man kan vända… ca 20 min.
    Den minsta och mest späda tjejen som jag trodde skulle få störst problem, visade sig vara den som fixade det hela bäst. efter ca 30 min. gav hon sig ut på sjön, vände o kom tillbaka.Vilade en stund och sen var hon ute o seglade…:laugh: En av killarna som oxå provade var nog lite för styv i korken och hade mycket svårare, men var i alla fall på G… Nu var det inga planingsvindar o så men perfekta förhållanden för nybörjare.

Vad jag vill säga med detta är att det nog inte har så stor betydelse om det är en Kona eller nåt annat, bara det är lätt att hantera. Men designen på Konan kanske tilltalar tjejer lite mer och det vore ju inte fel att få fler av den sorten till vår härliga sport. 😀 Det var enl ovanstånde ganska tydligt att i detta fall var tjejerna betydligt bättre…:cool2:

Ha de gott

//BooMan

• oaxen

Medlem
    21 november, 2007 vid 11:11

Surfslusken “hjärta” Kona-pastorn?

OK, jag har lösningen!!!

Om Joachim korrigerar sin mission till att jobba för att få in mängder med unga damer, blonda såklart, till vindsurfingen så borde väl t o m Surfslusken kunna yvas en smula?

: )

• surfslusken

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:59

@Oåxen 429826 wrote:

OK, jag har lösningen!!!

Om Joachim korrigerar sin mission till att jobba för att få in mängder med unga damer, blonda såklart, till vindsurfingen så borde väl t o m Surfslusken kunna yvas en smula?

Jaaa! Har ja ju sagt. Med söta/vackra tjejer (gärna blonda) kan man locka mej tilll i stort sett vad som helst! De är min svaghet!:(

• joachim_larsson

Medlem
    21 november, 2007 vid 17:51

@Oåxen 429826 wrote:

OK, jag har lösningen!!!

Jag har målet klart för mig! mera ungdommar och tjejer (minst 75% blonda) allt för sporten och slusken!

Joachim

• joachim_larsson

Medlem
    21 november, 2007 vid 17:53

@surfslusken 429857 wrote:

Jaaa! Har ja ju sagt. Med söta/vackra tjejer (gärna blonda) kan man locka mej tilll i stort sett vad som helst! De är min svaghet!:(

Vi får helt enkelt bjuda in dig till våran camp för tjejer…
    Vi kanske kan ha dig som dragplåster…

Joachim

• joachim_larsson

Medlem
    21 november, 2007 vid 17:54

@BooMan 429814 wrote:

Sent inlägg i tråden, men frågan är ju om det är svårt att surfa…

I vår klubb köpte vi in Mistral N’trance (“freeride” m centerbord 200l).
    Jag hade några tonåringar med mig i somras som aldrig stått på en bräda och skulle prova första gången. Vi gick igenom lite basic, hur hålla seglet och hur det fungerar, dra rigg etc. ca 10 min. Sen fick de prova på vattnet och att “vrida” runt brädan med fötterna så att man kan vända… ca 20 min.
    Den minsta och mest späda tjejen som jag trodde skulle få störst problem, visade sig vara den som fixade det hela bäst. efter ca 30 min. gav hon sig ut på sjön, vände o kom tillbaka.Vilade en stund och sen var hon ute o seglade…:laugh: En av killarna som oxå provade var nog lite för styv i korken och hade mycket svårare, men var i alla fall på G… Nu var det inga planingsvindar o så men perfekta förhållanden för nybörjare.

Vad jag vill säga med detta är att det nog inte har så stor betydelse om det är en Kona eller nåt annat, bara det är lätt att hantera. Men designen på Konan kanske tilltalar tjejer lite mer och det vore ju inte fel att få fler av den sorten till vår härliga sport. 😀 Det var enl ovanstånde ganska tydligt att i detta fall var tjejerna betydligt bättre…:cool2:

Ha de gott

//BooMan

Fortsatte någon av dom att windsurfa?

Joachim

• rydstrom

Medlem
    21 november, 2007 vid 18:12

Som så många redan sagt…

Varför uppfinna hjulet en andra gång, det finns redan bra breda brädor att lära sig på det finns goa vågbrädor det finns flashiga freestylebrädor det finns kombinationer, det finns freeride, formula, speed…
    och för mig ter det sig mycket märkligt att det skulle locka folk som redan tycker det är krångligt att vindsurfa med att bära på en bräda som väger över 15 kilogram så att säga som dessutom är så lång att du inte lär få upp den i en enda normal trappuppgång (min 2m säng var ett jävla meck!)… Sen att man ska lösa det genom att ha en bräda och ett segel till allt? jag vet asså inte … jag vill inte vara ute en distans i 12m/s, 3 meters vågor/dyningar med ett 7.4 segel (min matchvikt ligger runt 69-71 kg) och en 200 l bräda, kommer ihåg ett tillfälle med en 92 litare som var svår att hålla på “mattan” när jag låg i vattnet och skulle flippa segel…

sen när man är inbiten(läs beroende) så går man inte ut om man vet att man inte säkert får planing för allt annat är tråkigt… jag har testat…

Sen det där med tillväxten:
    Jag tror att dom som är “ämnade” att surfa kommer till sporten hur som helst och om dom tycker det är jobbigt och inte orkar, inte vill trilla i eller vad än det är så är det inte dom som sporten behöver…

Så jag förstår inte riktigt iden med kona, om jag ska vara ärlig..

Tips till helt gröna “brädseglare”
    1. ta en kurs
    2. låna grejer av nån eller gå på en prova på dag eller rent av ta en kurs till.
    3. Köp en freeride, om man nu inte vet vad man vill segla runt 105-135 liter (dom är eftertraktade på marknaden och därmed lätt sålda om man skulle ändra uppsättning)
    4. vette fan… surfa livet ut om du vill …typ

Klart slut för nu tror

P.S.
    häng ut slusken… det här är ju sjukt jävla kul! heheheh

• Återfalls brädseglare

Gäst
    21 november, 2007 vid 19:05

Roligt med så många ideér och åsikter i ett ämnen som verkar hett. Vi har sett ett antal projekt de senaste åren där man ska försöka få fart på sporten igen. Tittar vi tillbaka så var Sverige en stornation och idag bara en marginaliserad nation på OS banor och VM. Sverige har ju trots allt enorma mängder vatten, folk har pengar, fritid, natur nära in på sig, vi har allemansrätt som gör att vi kan rigga grejerna var som helst (nästan) och bland de länder som har längst semester i världen. Sporten är billig en komplett utrustning kostar som en uppsättning lattor till en racingbåt. Det är lätt att transportera och förvara grejerna idag, det finns alla möjliga smarta lösningar som inte fanns för 20 år sedan. Dessutom finns det en stor bredd med allt från Longboards – wave – slalom – free ride – speed – Formula (Starboard) – Kona (One Design) etc alla har sin speciella charm och vissa av oss har en kombination av prylar hemma, som ska passa precis rätt för det vi är intresserade av. Inga av dessa tar ut varandra eller konkurrerar med varandra – det är som med skidsporten idag där vi har en mängd med utrustningar som passar in olika beroende på före, väder, geografi eller intresse. Ingen driver tesen att gamla smal skidor är bättre än att åka bräda. Smal skidorna har i brädseglarvärlden ersatts med Kona som är som typ carving skidor där man vill köra långa sköna svängar i en orörd natur. Vissa vill bara hålla till i rampen, ravinen eller störtloppsbacken och gör det och gillar den världen. Alla håller till på olika ställen och har olika mål. Vad många av oss har gemensamt (utom surfslusken) är att vi har behov av en socialbit också, dvs det är rätt tråkigt att sitta på after ski med en öl utan roliga likasinnade polare. Så det är klart att det blir roligare att vara ute och köra om det är flera som håller på. Dessutom blir det enklare att få tag på bra grejer till bra priser om det blir fler som seglar.

Det är inte svårt att vindsurfa – det har bara funnits dåliga prylar i en massa år som inte passat nybörjare. Att köpa en nybörjarbräda för att sen köpa en fortsättningsbräda och sedan vidare till ytterligare prylar är en trög start. Inte köper man nybörjarcarving (som passar i en vecka), fortsättningscarving (som passar i två veckor),… Det har varit svårt att sälja och på tok för stort utbud på marknaden. Vi behöver en bräda och kanske lite olika riggar bara!!!! Sedan får brädan heta Kona, Starboard, Mistral eller vad som helst. Som det ser ut nu äger Svein Rasmussen (Starboard) Formula klassen och Kona One Design brädsegling och det är väl kul. Hur många RSX seglare finns det i Sverige? Typ 2 st. Hur många Kona seglare finns det i Sverige, typ 300st kanske. Hur många var med på SVF årsmöte i helgen typ 9 st (eller 8). Sifforna talar ett tydligt språk och det är att det saknats något för en större bredd. Men Jocke och Rille lägg för fan ner att rekrytera puckelpiståkare, telemarksåkare och störloppsåkare de lever ett annat liv och trivs med det. Brädseglingsklassen måste växa underifrån genom ungdomar och vanliga seglare. Att det skulle saknas utrymme på vågorna eller vattnet i Sverige är ju det löjligaste jag hört. Åk ned till Gardasjön eller något annat populärt ställe.

Ha det!

• joachim_larsson

Medlem
    21 november, 2007 vid 19:26

@Återfalls brädseglare 429904 wrote:

Roligt med så många ideér och åsikter i ett ämnen som verkar hett. Vi har sett ett antal projekt de senaste åren där man ska försöka få fart på sporten igen. Tittar vi tillbaka så var Sverige en stornation och idag bara en marginaliserad nation på OS banor och VM. Sverige har ju trots allt enorma mängder vatten, folk har pengar, fritid, natur nära in på sig, vi har allemansrätt som gör att vi kan rigga grejerna var som helst (nästan) och bland de länder som har längst semester i världen. Sporten är billig en komplett utrustning kostar som en uppsättning lattor till en racingbåt. Det är lätt att transportera och förvara grejerna idag, det finns alla möjliga smarta lösningar som inte fanns för 20 år sedan. Dessutom finns det en stor bredd med allt från Longboards – wave – slalom – free ride – speed – Formula (Starboard) – Kona (One Design) etc alla har sin speciella charm och vissa av oss har en kombination av prylar hemma, som ska passa precis rätt för det vi är intresserade av. Inga av dessa tar ut varandra eller konkurrerar med varandra – det är som med skidsporten idag där vi har en mängd med utrustningar som passar in olika beroende på före, väder, geografi eller intresse. Ingen driver tesen att gamla smal skidor är bättre än att åka bräda. Smal skidorna har i brädseglarvärlden ersatts med Kona som är som typ carving skidor där man vill köra långa sköna svängar i en orörd natur. Vissa vill bara hålla till i rampen, ravinen eller störtloppsbacken och gör det och gillar den världen. Alla håller till på olika ställen och har olika mål. Vad många av oss har gemensamt (utom surfslusken) är att vi har behov av en socialbit också, dvs det är rätt tråkigt att sitta på after ski med en öl utan roliga likasinnade polare. Så det är klart att det blir roligare att vara ute och köra om det är flera som håller på. Dessutom blir det enklare att få tag på bra grejer till bra priser om det blir fler som seglar.

Det är inte svårt att vindsurfa – det har bara funnits dåliga prylar i en massa år som inte passat nybörjare. Att köpa en nybörjarbräda för att sen köpa en fortsättningsbräda och sedan vidare till ytterligare prylar är en trög start. Inte köper man nybörjarcarving (som passar i en vecka), fortsättningscarving (som passar i två veckor),… Det har varit svårt att sälja och på tok för stort utbud på marknaden. Vi behöver en bräda och kanske lite olika riggar bara!!!! Sedan får brädan heta Kona, Starboard, Mistral eller vad som helst. Som det ser ut nu äger Svein Rasmussen (Starboard) Formula klassen och Kona One Design brädsegling och det är väl kul. Hur många RSX seglare finns det i Sverige? Typ 2 st. Hur många Kona seglare finns det i Sverige, typ 300st kanske. Hur många var med på SVF årsmöte i helgen typ 9 st (eller 8). Sifforna talar ett tydligt språk och det är att det saknats något för en större bredd. Men Jocke och Rille lägg för fan ner att rekrytera puckelpiståkare, telemarksåkare och störloppsåkare de lever ett annat liv och trivs med det. Brädseglingsklassen måste växa underifrån genom ungdomar och vanliga seglare. Att det skulle saknas utrymme på vågorna eller vattnet i Sverige är ju det löjligaste jag hört. Åk ned till Gardasjön eller något annat populärt ställe.

Ha det!

Mycket bra sammanfattat!
    Känns som du sa de rätta orden. Jag lovar att sätta energin på dom som vill och inte dom som vill åka puckelpist.

Lite fakta: 70% av dom som börjat med Kona iår är faktiskt nya i sporten.

Tack igen! bra skrivit!

Joachim Larsson

• Återfalls brädseglare

Gäst
    21 november, 2007 vid 19:39

Jag gillar inte Frälsningsrörelse liknande former men en sak gillar jag med dig Jocke och det är att du lyckats med något som sjukt många försökt med de senaste åren och det är att försöka dig på å förstå vad folk vill ha. Sen ska du lägga din energi på rätt saker bara. Jag har faktiskt prövat Konan och den har vad många brädor saknat så jag kan förstå att folk som kommer igång på den blir beroende. Men dessa kommer sedan att gå vidare till någon annan gren inom sporten och det är bra för alla och särskilt för SVF som tenderar att växa med Kona klassen. Varför har man inte tagit patent på Konans smarta akter? Det verkar vara den som är tricket med hela grejen. Konstigt att ingen kommit på den tidigare. Brädan passar på 99% av Sveriges vatten – men våger är nog inte helt rätt.

Lycka till och tråkigt att du inte får annonsera på siten. Verkar vara något sorts oligopol. Varför skapar man inte en Longboard tråd? Longboard är ju på G nu, Formula lever men växer inte längre. Även om Formula är sjukt kul mellan 4-10 m/s, den kan ju inte svänga vilket Konan kan så det finns för och nackdelar med allt. Konan är inte lika snabb på raker som Formulan men den når tydligen högre max speed (36 knop). Men då kör man ändå speed bräda eller…

Lycka till med Kona Jocke.

Sida 21 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.