Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

• rillestark

Medlem
    23 november, 2007 vid 18:39
    andersbq;429961 wrote:
    Ser ju inte ut som hon njuter direkt, stackars krake, VM i planing?

Detta är ju inte syrran, men det rör på sig lite bättre när den här bilden togs!

Frid,

/Richard

• rillestark

Medlem
    23 november, 2007 vid 18:57
    Drakglenn;429971 wrote:
    Jag får djup ångest när jag ser bilderna på Kona…

Jag kände samma sak när brädan låg oprövad i garaget och jag undrade vad det var för tingest jag handlat i panik…:tongue:
    Ångesten blev betydligt mindre första gången brädan planade och försvann helt efter första fullfartsgippen. :laugh:

Det är inte jag på bilderna.

Frid,

/Richard

• gamberg

Medlem
    24 november, 2007 vid 08:05

Jag säger bara som gunde och han kom låångt! INGENTING ÄR OMÖJLIGT! på dalmål! 🙂

• Återfalls brädseglare

Gäst
    25 november, 2007 vid 17:24

Inte ska väl ärets bästa tråd bara dö så här.

Surfslusken var är du? Vi saknar dina sköna kommentarer.

Konapastorn, nästa helg måste det väl bli Kona Raid till Sandhamn med obligatorisk adventsgudstjänst i Konakyrkan och lunch/middag på Värdshuset eller??

Vi kan väl köra från Stavsnäs då är det bara ca 6-7 distans ut till Sandhamn.

• surfslusken

Medlem
    25 november, 2007 vid 17:50

@Återfalls brädseglare 430616 wrote:

Känns inte som att de finns så mkt o tillägga efter Miracle`s bilder ovan som mest får mej o tänka introt till Miami Vice där en tjej gör en headdip seglandes på liknande utrustning. Synd i egentligen på en i övrigt riktigt bra TV serie.

• swe-514

Medlem
    25 november, 2007 vid 17:56

@surfslusken 430622 wrote:

Känns inte som att de finns så mkt o tillägga efter Miracle`s bilder ovan som mest får mej o tänka introt till Miami Vice där en tjej gör en headdip seglandes på liknande utrustning. Synd i egentligen på en i övrigt riktigt bra TV serie.

Såja SurfSlusken, tack för ännu ett Asgarv – du (är) bara för (s)kön……

• swe-496

Medlem
    25 november, 2007 vid 18:30

Frågan är ju bara varför används inte OD-seglen på bilden?
    Kan det vara så att de inte är så bra eller??

• alexasu

Medlem
    25 november, 2007 vid 19:10

det hade ju inte direkt varit första gången som ett segel för en strikt entypsklass inte riktigt nått upp i samma prestanda som andra liknande segel.

• tim-eriksson

Medlem
    25 november, 2007 vid 19:32

Kan tänka mig att byta ut en gammal windsurfer som ligger i sommarstugan mot en kona. Ser ungefär likadana ut i profil tycker jag 😉

Ne.. men jag tror den här brädan är bra för uthyrningsställen, sommarstugor etc. Verkar klara allt möjligt. Men som enda bräda för folk som “kan” surfa, nja…

• Joachim Larsson

Gäst
    25 november, 2007 vid 19:52

@SWE 496 430629 wrote:

Seglen fanns inte när bilden togs!

Seglen till en ONE design Kona är designade för att kunna segla i stort vindregister och på så sätt kan de inte vara lika bra som ett performance segel, men tillräckligt bra för att användas av 95 % av dom som vill vindsurfa och ha en lång bräda för ett vidare register.

Kona ONE seglen kräver mycket lattspäning vilket vi inte visste i början.

Annars väljer man segel enligt följande om man vill vara med och köra i någon ONE designtävling. Som kan vara regatta, långdistans, slalom, freestyle eller speed.

9:0 – Röd Över 85 kg
    7:4 – Gul 65-85 kg
    5:8 – Blå under 65 kg
    5.0 – Rosa rekommenderas för barn som väger mellan 40 kg till 50 kg
    4.2 – Ljusblå rekommenderas för barn som väger mellan 30 kg till 40 kg
    3.0 – Orange rekommenderas för barn som väger under 30 kg

Kona ONE går ut på att ha likadana grejor och fokusera att vara på vattnet så mycket som möjligt utan känna att man inte har tillräckligt bra grejer.

Och som man säger må bäste man vinna!

Joachim Larsson
    http://www.konanordic

• Joachim Larsson

Gäst
    25 november, 2007 vid 20:03

@Tim.Eriksson 430648 wrote:

Kan tänka mig att byta ut en gammal windsurfer som ligger i sommarstugan mot en kona. Ser ungefär likadana ut i profil tycker jag 😉

Ne.. men jag tror den här brädan är bra för uthyrningsställen, sommarstugor etc. Verkar klara allt möjligt. Men som enda bräda för folk som “kan” surfa, nja…

Nu måste Konapastorn prata igen!
    Konan kan inte vara den ända brädan för dom som kan surfa och vill göra det mycket, men det kan vara den ända brädan med dom som nöjer sig med att ha en bräda och har begränsat med tid och inte kan planera in vindtillfällena!

Och gämnföra Kona ONE med en windsurfer går inte, men om man gämnför vad som hände runt windsurfern på 80-talet så är det faktiskt en bra gämnförelse. Sociala tillställningar, tjejer, killar och juniorer och mycket trevliga partyn på stranden.

Joachim Larsson
    http://www.konanordic.com

• surfslusken

Medlem
    25 november, 2007 vid 20:18

@Joachim Larsson 430653 wrote:

Och gämnföra Kona ONE med en windsurfer går inte, men om man gämnför vad som hände runt windsurfern på 80-talet så är det faktiskt en bra gämnförelse. Sociala tillställningar, tjejer, killar och juniorer och mycket trevliga partyn på stranden.

Joachim Larsson

Jaha, o vi som varken saknar 80-talet eller har brist på partajer me brudar, va fan ska vi me en Kona till???
    Och dom som nu nödvändigtvis behöver ett “socialt smörjmedel” bör nog satsa på nåt väl beprövat som funkat bra i 100tals år istället för en Kona,dvs SPRITEN!!!

• Joachim (Konanordic)

Gäst
    25 november, 2007 vid 20:32

@surfslusken 430656 wrote:

Jaha, o vi som varken saknar 80-talet eller har brist partajer me brudar, va fan ska vi me en Kona till???
    Och dom som nu nödvändigtvis behöver ett “socialt smörjmedel” bör nog satsa på nåt väl beprövat som funkat bra i 100tals år istället för en Kona,dvs SPRITEN!!!

Vi dricker inte sprit! Vi tar konavarden..(nattvarden)

I ÖVRIGT ORKAR JAG INTE SVARA!

Pastorn i konadräkt!

• Joachim (Konanordic)

Gäst
    25 november, 2007 vid 20:39

@Återfalls brädseglare 430616 wrote:

Konapastorn, nästa helg måste det väl bli Kona Raid till Sandhamn med obligatorisk adventsgudstjänst i Konakyrkan och lunch/middag på Värdshuset eller??

Vi kan väl köra från Stavsnäs då är det bara ca 6-7 distans ut till Sandhamn.

Jag får be om ursäkt då vi i Konakyrkan har glömt att meddela detta på Steffo, men vi informerade detta på senaste Konatjänsten.

Pastorn

• rillestark

Medlem
    25 november, 2007 vid 21:47
    SWE 496;430629 wrote:

Det kan jag svara på…
    Bruden seglar på en av de första exemplaren av Exocet Kona som kom till USA. Seglet hon använder är en specialutgåva av Aerotech Phantom i Cuben Fibre. Väldigt intressant material eftersom det påstås vara mycket lättare, starkare och dessutom tåligare mot nötning än monofilm.
    Detta segel är ganska likt Aerotech Zenith som sedermera blev Kona OD seglet. Zenith har dock mindre mastkurva på gott och ont.

Bildserien med Ben van der Steen är också tidig. Förmodligen seglar han på en prototyp eller en förseriebräda eftersom dessa bilder var bland de första som visades på Kona.

Angående Kona OD seglet eller Aerotech Zenith som det också heter så har jag inte prövat det. Jag hade dock personligen hellre sett ett segel med 2 eller 3 cambers då jag tror det passar brädan bättre eftersom ett sådant segel har ett betydligt större vindregister.
    Det är också synd att Exocet är knutet så hårt till just Aerotech sails som verkar vara ett utav de mest konservativa segelloften på marknaden. Hade hellre sett ett segel designat av t.ex. Monty Spindler på Loftsails som har många meriter när det gäller speed och raceboard. I andra änden så hade t.ex. Superfreak från HotsailsMaui varit ett bättre alternativ eftersom det är så tåligt, färgglatt och personligt.
    Jag kommer dock ändå förmodligen köpa en OD 7,4 rigg på vårkanten för att kunna vara med de andra och leka! 🙂

Frid,

/Richard

Sida 24 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.