Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför tror folk att windsurfa är svårt?
-
Varför tror folk att windsurfa är svårt?
joachim_larsson svarade 16 år, 11 månader sedan 59 Medlemmar · 371 Svar
-
Lustigt att Kona hela tiden skapar så mycket debatt. För min del så är det väl bara en bräda som alla andra. Stor, lång och kanske med en del smarta lösningar för att verka lite mindre och mer allsidig. Passar inte mig nu för att jag vill ha så liten bräda som möjligt. (får inte plats i lägenheten i heller…) Kanske något för framtiden att ha soliga dagar i sommarstugan. (alt en formula eller stor freeride som borde funka ungefär lika bra)
Det som troligen stör folk är ‘väckelserörelsen’ runt Kona. De verkar som att de som börjar blir så oerhört entusiastiska så att de bara måste få med sig resten av världen också. Nya surfare så väl som de som redan håller på. Om det är för egen vinnings skull eller bara för att sprida budskapet är sekundärt tycker jag. Kanske läge att tona ner predikandet en aning?
-
@Joachim_Larsson 428159 wrote:
Jag röstar för det senare! Konafrälsare i gummidräkt?
Slusken skitkul faktiskt, detta är ett nöje!
Har du förresten testat en Kona ONE eller någon av de andra?Joachim Larsson http://www.konanordic.com
Du behöver inte rösta låt, varje läsare själv avgöra vad dom anser att du är. Undrade bara vad du har för självbild. Och fick väl bekräftat de att en människas självbild väldigt sällan stämmer överens med verkligheten eller den bild som omgivningen har.
Har inte testat en Kona, eller nån annan bräda över 89liter sen -99. Av samma anledning som ja varken testat kite, braj eller sex med en man. Ja vet helt enkelt inte vad de skulle kunna tillföra för positvt i mitt liv som ja saknar.
Men nu har ja hållit den här tråden vid liv bra mkt längre än de vi kom överens om från början, måste faktiskt lägga på en del på fakturan som ja mailar över imorrn.;)
-
@surfslusken 428162 wrote:
Du behöver inte rösta låt, varje läsare själv avgöra vad dom anser att du är. Undrade bara vad du har för självbild. Och fick väl bekräftat de att en människas självbild väldigt sällan stämmer överens med verkligheten eller den bild som omgivningen har.
Har inte testat en Kona, eller nån annan bräda över 89liter sen -99. Av samma anledning som ja varken testat kite, braj eller sex med en man. Ja vet helt enkelt inte vad de skulle kunna tillföra för positvt i mitt liv som ja saknar.
Men nu har ja hållit den här tråden vid liv bra mkt längre än de vi kom överens om från början, måste faktiskt lägga på en del på fakturan som ja mailar över imorrn.;)
Oj vad du har missat mycket här i livet, inte undra på att du är bitter!
-
Oregistrerad
Gäst12 november, 2007 vid 17:06Om ni vill ha en åsikt från en “surfhustru” , gift med en fantast,(trots att det verkar som att tråden handlade om något helt annat nu) så är det såhär att för att göra livet lite roligare så testade jag också att vindsurfa och hade inga värderingar innan om det skulle vara svårt eller inte. Har också hört alla historier om folk som testade en timme på 80-talet “…gick bra åt ett håll, de fick hämta mig…höhö…aldrig mer…brädan ligger och möglar under sommarstugan”. Men vad 17, man måste ju ge det en chans.
Ok, jag har gått kurs, jag har tragglat i Haga Park och på diverse andra platser, slitit med riggen, nära-döden-upplevelser under seglet med selen fastkrokad, burit grejor hit å dit, riggat upp, riggat ner osv…Min slutsats är: det ÄR svårt, men inte svårare än att lära sig något annat. Det är dessutom ganska jobbigt med alla grejor. Jag är en sådan som gärna vill kunna på en gång men är väldigt envis. Men jag minns första gången jag planade och första gången det funkade med hängselen…ögonblick man aldrig glömmer. Hursomhelst, läste om någon som tyckte det var kass att många höll på med sporten. Den här personen och kanske fler tycker kanske att det bara är de (extremåkare) som ska hålla på? Jag säger bara – låt oss harva på. -
@Joachim (Konanordic) 427863 wrote:
Surfslusken, detta handlar inte om pengar detta handlar om en allmän uppfattning som är fel, att lära sig windsurfa är en utmaning och skall vara
men jag tror många inte försöker bara för dom tror just detta, vill vi ha flera på vattnet så måste vi ändra den uppfattningen.Jag tror nämligen att man kan lära sig att få en känsla av windsurfing eller kanske mera brädsegling som någon utryckte det ganska snabbt.
Det finns en framgångsfaktor när folk lär sig, helt enkelt att det inte tar för lång tid och man kan faktiskt se att alla som lyckats plana med en bräda fortsätter. Så ska man sammanfatta så gäller det få folk plana så fort som möjligt!Och så att vara komersiell företagare så är jag inte snål har förskt att annonsera på denna sida men denna är full hela tiden! sedan föröker jag fatta vad detta handlar om, helt enkelt utvecklas…
Men vi vill inte ha fler folk på vattnet!!!
-
@TomasN 428167 wrote:
Men vi vill inte ha fler folk på vattnet!!!
ÄNTLIGEN!!! Att de skulle behövas 3 sidor för att nån till slut skulle fatta galloppen!!! Hmmmm….. eller så kanske ja själv kunde vart lite mer kortfattad rakt på sak o skrivit exakt så långt tidigare.
-
Jag välkomnar alla som vill vindsurfa, här i Södra Norrland finns det vattenytor som räcker åt många! 🙂
Ju fler desto bättre!
Frid,
/Richard
-
Oregistrerad
Gäst12 november, 2007 vid 17:31Miracle: vad trevligt att du tycker så!
I övrigt – skum inställning att bara några få ska få hålla på och roa sej på vattnet. -
@Joachim_Larsson 428158 wrote:
På tal om slalom så skissar vi faktiskt att starta lättvidsslalom med Kona one, där om man är duktig gör fullfartsgippar men en 3:50 bräda.
Vore kul och ha med dig, annars så kan jag komma ner till Er vid tillfälle och köra en plojtävling mned de som finns på orten, detta gör att vi blir flera. Själv har jag sommarhus i Grebbestad där jag i sommar kommer att vara mycket!…Och tack för lite stöd….
Joachim Larsson http://www.konanordic.com 30 knop på en stor pråm Kona ONEDet är som sagt svårt att inte imponeras av entusiasmen.
Efter att ha testat de senaste årens breda lättvindsbrädor känns det som att jag är tillbaka i min inställning att det bara är riktigt kul med en fullblodsslalom på högst 100 liter och 6 kg. Men jag skall inte vara fördomsfull. Kommer du till Göteborg med en uppsättning brädor vill jag självklart testa. Om du vill ordna någon slags tävling i Göteborg är det nog en god idé att ta kontakt med http://www.gwc.se.
-
@Oregistrerad 428172 wrote:
Miracle: vad trevligt att du tycker så!
I övrigt – skum inställning att bara några få ska få hålla på och roa sej på vattnet.Vem har den “skumma” inställningen att inte alla som vill skulle FÅ roa sej på vattent, eller med vad som helst? Ja skulle aldrig, om ja så va envåldshärskare i Varberg, förbjuda nån levande varelse från att surfa bäst fan dom vill. De jag ifrågasatt hela tiden är de som “Konaprofitören” vill att vi ska hjälpa hans komersiella verksamhet med:
Att ge honom gratis tips om hur han ska lyckas kränga så många brädor som möjligt. För han tycks varken ha fantasi till det själv eller balle nog o satsa pengar på att anlita ett analysföretag/marknadsföringsbyrå. (Eller e han själv tveksam till sin affärs ide?)Sen ifrågasätter jag oxå hans, o dom andra som köps han argument, om att ju fler som börjar vindsurfa (dvs han kränga brädor) på nåt sätt skulle va positivt för MIN surf så att även jag går ut o börjar knacka dörr o “Konafrälsa” folk.
Jävvlar vilken skön tråd de här vart!:)
-
1. Är Kona en sekt?
2. Vad är Konas “smarta lösningar”?
3. Varför vill ni ha fler som “vindsurfar”?
4. Förstör inte “promsegling” vindsurfingens image? (om nu inte redan Lasse Åberg förstörde den i Sällskapsresan)
5. Om nej på fråga 1, är Kona verkligen inte en sekt?
6. Varför skaffar inte “Joachim_Larsson” en reklamruta här på konfen och låter folk självmant trycka på den? -
HAAAAHAA ooo fan de här blir bara bättre o bättre. Fortsätter de här e ju varumärket Kona helkört snart! Ja kommer iaf inte kunna ta nån som kommer me en Kona på biltaket eller under armen, näe föresten så kan man ju inte bära dom. Hur som, ja kommer aldrig kunna ta nån me en Kona på allvar efter de här!:) 🙂 🙂
-
@surfslusken 428157 wrote:
Vad ser du dej själv som? En simpel profitör i falska frälsarkläder eller en ärlig Konafrälsare i gummidräkt?
Vore kul att höra om din självbild slusken… 😀
-
@Oscar 428187 wrote:
Vore kul att höra om din självbild slusken… 😀
Tror ja säkert! Men just pga av anledningarna ovan så försöker ja inte ens beskriva mej själv. Alla får tro/tycka va dom vill om både mej o om dom ska börja surfa eller ej!:) Men fick “kona Pastorn” bestämma skulle nog vindsurfing, givetvis me Kona brädor, va obligatoriskt ämne i skolan från årskurs 6.;)
Vart fan tog han Pastorn vägen föresten, inte en komentar på länge nu:(
Logga in för att svara.