Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varför tror folk att windsurfa är svårt?
-
Varför tror folk att windsurfa är svårt?
joachim_larsson svarade 16 år, 11 månader sedan 59 Medlemmar · 371 Svar
-
Varför tror folk att windsurfa är svårt?
Vad är detta för fråga egentligen? Tror folk att vindsurfa verkligen är svårt? Det är väl oftast folk som testat för länge sedan då man seglade på saker gamla smala, ranka och långa brädor (ungefär som KONA i utseende 😉 ) som tror det.Om man tar en total nybörjare idag så kan man väl lära dem att segla dit dom vill och tillbaka på 3 h. Att plana borde inte heller vara så svårt om man får bästa möjliga instruktörshjälp, utrustning OCH förhållanden. De tre sakerna gör underverk för en nybörjare tror jag, speciellt att få bra förhållanden. Alltså är freeride lätt att lära sig med rätt förutsättningar. Det är dock som allt annat, man måste satsa lite tid och vissa har lättare, andra har svårare. Det svåra med vindsurfing kommer egentligen på en högre nivå (freestyle, vågor) och handlar nog mycket om att få in den rätta känslan, bli ett med utrustningen. Det tar tid att lära sig och många saknar nog den tiden men framför allt att få rätt förhållanden. Vad gäller freestyle så har ju många yngre en fördel mot äldre men jag tror mycket trots allt handlar om inställning och framförallt inse att det är rätt teknik som får en att lyckas. Vad är då rätt teknik? DET är svårt att komma fram till om man seglar själv på en insjö. Det finns liksom inte några att diskutera med eller att se på hur andra duktiga seglare gör. Miljön är viktigt. Att filma och fota och se sina fel is priceless. Därför finns ju clinics. Alltså behöver inte vindsurfing vara så svårt men många går en lång väg i onödan för man vet ingen annan väg. Om jag skulle lära min son att vindsurfa så skulle han nog kunna bli rätt bra snabbt om han verkligen vill. Men det är långt tills dess :laugh:Är det dyrt?
Det är väl en relativt hög inköpssumma vid nyköp men på begagnatmarknaden kan man fynda. Klart att det är dyrt i jämförelse mot löpning eller innebandy men mot olika motorsporter är det väl billigt. Allt är relativt. Vad kostar inte en vanlig EU-moppe i försäkring per år?Är det en extremsport?
Det blir vad man gör det till. Att cykla på vägen är inte så extremt men att cykla nedför ett stup på ett högt berg är extremt. Var går gränsen för extremt?Är det för kallt i vattnet?
Det är aldrig för kallt i vattnet med rätt utrustning. Det är lufttemperaturen som styr.Är det för krångligt?
Förr var det det men inte nu. Om du syftar på utrustningen alltså. Att transportera sig till surfet med alla prylar kan vara jobbigt men återigen, allt är relativt. Då jag bodde i Stockholm var det ett jävla meck, massa utrustning skulle med för man visste aldrig hur det skulle blåsa. Att bo i lägenhet underlättar inte. Att ha prylarna i en container typ vid Klagshamn eller Hagapark måste ju var skitenkelt, enklare än många andra sporter. Nuförtiden slänger jag bara in en bräda I bilen (det går inte med en KONA) och så slipper man allt meck med takbågar och spännen. Det är så skönt. För min del har surfet blivit 500% mindre krångligt när man bor nära surfet och ser havet. Så miljön spelar återigen roll.Vad tror ni?
Det är vad JAG tror. Nu vill jag gärna prova en KONA någon dag i Apelviken framöver. Kan du inte ha en testdag i vår då det är typ västlig vind 5-8 prognos på DMI. Därefter ska jag hissa eller dissa KONAN :cool2:Snygg hemsida förresten.
-
HAAA!!! Säg nu inte att Gurra blivit frälst o ska bli ansvarig för Konafrikyrkans lokal avdelning i Varberg! De här sprider sej ju som pesten! Ska ni ut på Konatåg o hota folk me centerborden om dom inte går med i sekten? HAAAAAAA:)
-
Jag tyckte SUP så lite lustigt ut men när jag fick testa i Lejet sist blev jag fan frälst. Satan i gatan vad kul det var. Vem vet hur det är att segla på en KONA, men ska jag vara ärlig så blir jag nog inte frälst. Däremot kommer jag rocka mer med en KONA i vågor än du någonsin gjort med en PROOF 😉
-
@gurra1978 428196 wrote:
Jag tyckte SUP så lite lustigt ut men när jag fick testa i Lejet sist blev jag fan frälst. Satan i gatan vad kul det var. Vem vet hur det är att segla på en KONA, men ska jag vara ärlig så blir jag nog inte frälst. Däremot kommer jag rocka mer med en KONA i vågor än du någonsin gjort med en PROOF 😉
Jaha, tack för att du dök upp o sabbade bästa tråden senaste halvåret. Men vilka hade du tänk ska hjälpa dej o bära ner KONAn när du ska rocka skjortan av mej i vågorna. Eller ska du sjösätta den me trailer i Lejets hamn o segla runt Rödskär?
HAAAAAAA!!! KÖP EN KONA O SE LJUSET!!!!
-
@gurra1978 428190 wrote:
Nu vill jag gärna prova en KONA någon dag i Apelviken framöver.
Jag skulle vilja testa KONAs påstådda vågförmåga på Åsas inre rev och be nån filma. Sen ska jag redigera på “Fuck shit up” med John Spencer Blues Explosion och lägga ut skiten på konfen. Blir hur bra som helst!
🙂 -
OK, here goes…
Jag har testat Kona One.
Jag har tävlat i Kona-klassen.Brädan har en seglingsbredd i sitt register som få brädor.
Funkar bra att guppa runt på, tar bra med höjd.
Funkar mycket bra som nybörjarbräda.
Funkar även i planing, till skillnad från den första generationens brädor.
Den enda breda tävlingsklassen för den som har sådana böjelser.Jag skulle vilja säga att: “Kona-klassen är det bästa som hänt Formula-klassen”.
När det blåser väljer jag att segla liten bräda.
När det blåser så att jag skulle kunna överväga Kona seglar jag hellre Formula.Konan är kanon för vissa!
1. Jag kan ha fel, men tidigare har det faktiskt varit lite knivigt att få annonsplats här. Hur det är nu vet väl bara Steffo.
2. Joakim jobbar för att bredda vindsurfingen. Det kan man ju tycka olika om. Hans motiv är väl lika ädla som vilken nasare som helst.Jag känner mig inte hotad av varken Konan eller Joakims entusiasm. En del verkar lite ängsliga.
Det är helt OK om det blir fler vindsurfare, men jag tycker att det räcker med vågseglare… : )
På det sättet föredrar jag Joakim framför Surfslusken som reppar HSM(vågsegling x 100). : )
Det märks att det är vinter…
-
@surfslusken 428203 wrote:
Jaha, tack för att du dök upp o sabbade bästa tråden senaste halvåret. Men vilka hade du tänk ska hjälpa dej o bära ner KONAn när du ska rocka skjortan av mej i vågorna. Eller ska du sjösätta den me trailer i Lejets hamn o segla runt Rödskär?
HAAAAAAA!!! KÖP EN KONA O SE LJUSET!!!!
Fast kanske en Kona skulle vara bra för dig Surfslusken, möjligen skulle du kunna bli av med ditt smeknamn “mannen som aldrig planar”. 😉 Lite hjälp på vägen så att säga…..
-
@getwet 428210 wrote:
Fast kanske en Kona skulle vara bra för dig Surfslusken, möjligen skulle du kunna bli av med ditt smeknamn “mannen som aldrig planar”. 😉 Lite hjälp på vägen så att säga…..
“Han som aldrig planar” har ja hört, men ingen har någonsin kallat mej MAN förr!!! E du upptagen i helgen?:)
Va hände men denna tråd som va SÅ bra ett tag? Och vart fan tog Konapastorn vägen!!!:(
-
Mannen är ett uttryck som vem som helst kan få, och den beskriver vilket kön man tillhör. Att vara en MAN är något helt annat slusken:wink:
Håller med dig förövrigt att detta har blivit en riktigt trevlig tråd, lite kitekonf anda över den!
-
@getwet 428216 wrote:
Mannen är ett uttryck som vem som helst kan få, och den beskriver vilket kön man tillhör. Att vara en MAN är något helt annat slusken:wink:
Håller med dig förövrigt att detta har blivit en riktigt trevlig tråd, lite kitekonf anda över den!
Menar du att de inte blir nåt i helegen då?:(
Vi vill ha Konapastorn!!!!
-
Joachim Larsson
Gäst12 november, 2007 vid 20:26@Oregistrerad 428166 wrote:
Om ni vill ha en åsikt från en “surfhustru” , gift med en fantast,(trots att det verkar som att tråden handlade om något helt annat nu) så är det såhär att för att göra livet lite roligare så testade jag också att vindsurfa och hade inga värderingar innan om det skulle vara svårt eller inte. Har också hört alla historier om folk som testade en timme på 80-talet “…gick bra åt ett håll, de fick hämta mig…höhö…aldrig mer…brädan ligger och möglar under sommarstugan”. Men vad 17, man måste ju ge det en chans.
Ok, jag har gått kurs, jag har tragglat i Haga Park och på diverse andra platser, slitit med riggen, nära-döden-upplevelser under seglet med selen fastkrokad, burit grejor hit å dit, riggat upp, riggat ner osv…Min slutsats är: det ÄR svårt, men inte svårare än att lära sig något annat. Det är dessutom ganska jobbigt med alla grejor. Jag är en sådan som gärna vill kunna på en gång men är väldigt envis. Men jag minns första gången jag planade och första gången det funkade med hängselen…ögonblick man aldrig glömmer. Hursomhelst, läste om någon som tyckte det var kass att många höll på med sporten. Den här personen och kanske fler tycker kanske att det bara är de (extremåkare) som ska hålla på? Jag säger bara – låt oss harva på.Där jag seglar så är vi nu 10 st tjejer faktiskt mest mammor med döttrar, skit kul att göra något tillsammans…vi träffas och umgås och utvecklas på olika nivåer.under sommaren startade en familj varje vecka! detta är bara början vi syns på vattnet. kommer nog ner till Öland i sommar.
Konafrälsaren i gummidräkt!
Joachim
http://www.konanordic.com -
@surfslusken 428222 wrote:
Menar du att de inte blir nåt i helegen då?:(
Vi vill ha Konapastorn!!!!
Tack för ett seriöst inlägg “Roxen” och tack S-slusken, Gurra78 med flera för mycket skratt i denna tråden. Klart roligare än fotbollsgalan! Det behövs nu med regn mot rutan och snöslask
-
Joachim (Konanordic)
Gäst12 november, 2007 vid 20:31@surfslusken 428214 wrote:
“Han som aldrig planar” har ja hört, men ingen har någonsin kallat mej MAN förr!!! E du upptagen i helgen?:)
Va hände men denna tråd som va SÅ bra ett tag? Och vart fan tog Konapastorn vägen!!!:(
Aha planar du inte! du kanske ska fixa mera volym eller ennnnnn……
Jag vet en bra……Joachim http://www.konanordic.com
-
Joachim (Konanordic)
Gäst12 november, 2007 vid 20:33@tsss 428233 wrote:
Tack för ett seriöst inlägg “Roxen” och tack S-slusken, Gurra78 med flera för mycket skratt i denna tråden. Klart roligare än fotbollsgalan! Det behövs nu med regn mot rutan och snöslask
Du får väl tacka mig också!
Joachim Larsson
http://www.konanordic.com -
@Joachim Larsson 428232 wrote:
Där jag seglar så är vi nu 10 st tjejer faktiskt mest mammor med döttrar, skit kul att göra något tillsammans…vi träffas och umgås och utvecklas på olika nivåer.under sommaren startade en familj varje vecka! detta är bara början vi syns på vattnet. kommer nog ner till Öland i sommar.
Konafrälsaren i gummidräkt!
Joachim
http://www.konanordic.comO vart fan e de då, i Knutby eller???
HAAAAAA… näe nu får ja ge mej:)
Logga in för att svara.