Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Varför… Varför
-
Varför… Varför
Publicerad av pure på 19 september, 2006 vid 18:54Om du tänker dig att du sitter på en databas med kanske tusentals vindsurfing sessioner från hela värden vad skulle du gör då?
Hint: Ta fram alla möjliga sorters statistik 🙂
Det hade ju varit riktigt kul om gps-speedsurfing kunde presentera lite statisitk från sin databas eller göra datan nedladdningsbar så att andra kan analysera data
Det här skulle jag vilja se:
* Förhållandet mellan tophastighet och vikt (stämmer “fat is fast”)
* Vilka segel används vid vilka vindar i olika viktklasser
* Snabbaste brädorna
* Snabbaste spotsen
* Snabbaste seglen
* Snabbaste länderna (medelhastighet per land)
* Medelålder
* Medelvikt
* Förhållande mellan ålder och hastighet..Med ett litet star-schema (datbas struktur) så skulle det vara lätt att få
fram sådan statisitk. Har funderat på att parsa ner datan från gps-speedsurfing
till en databas o göra det själv men har inte känt att jag haft tid. Men om
inte gps-speedsurfing gör det eller ger ut datan i nått enkelt format så kanse
jag orkar fixa det i vinter 🙂svenne svarade 18 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Det vore oerhört kul om du kunde fixa detta! En enkel export av rådata tycker man att de borde kunna bistå med för att underlätta.
Kan du sedan fixa samma typ av uttankning och vidarebearbetning av data från mytrims.com så är glädjen total. Där saknas ännu mer grundläggande sökmöjligheter och statistik för sessiondata.
-
pure wrote:Har funderat på att parsa ner datan från gps-speedsurfing
till en databas o göra det själv men har inte känt att jag haft tid. Men om
inte gps-speedsurfing gör det eller ger ut datan i nått enkelt format så kanse
jag orkar fixa det i vinter 🙂Du menar att du typ skulle ta huvudranksidan parse:a hela html-koden, följa alla länkar, hämta alla sessioner och återskapa databasen lokalt? Wow! Det skulle vara en bedrift.
Det skulle vara väldigt kul med bättre sökning, så vi är nog många som skulle heja på dig. Skulle jag lägga lite till en sådan sök-önskelista skulle det nog mer handla om de mer rena filtrerande sökningarna (snarare än statistik typ knop / kg). Exempel:
* Ranking för alla med brädor från år X och äldre.
* Ranking för alla åkare under 80 kg.
* Ranking för alla åkare under 180 cm.
* Ranking i svenska vatten. (Nuvarande sökning per country ger bäste svensk i godtyckligt vatten)
etcKör hårt!
-
Det är inte så svårt som det låter. Nyckeln till att göra detta är programmet lynx som parsar html:en och sedan gör om det till vanlig text som är läsbart i tex ett linux shell fönster: lynx -dump [url]http://.[/url]…
Om man dumpar ett sökresultat och sedan kör “grep” för att fånga upp urlen till alla sessioner så kan man loopa igenom dessa och dumpa ut dom med lynx igen till textfiler. Sedan är det bara att skriva ett program i tex java för att parsa dessa textfiler. Så det kanske skulle kunna ta en eller två dagar att fixa skulle jag tro.
Jag skulle vilja har ranking per bräd volym eller hur bred brädan är. Typ som viktklasser i boxning 🙂
-
Problemet med din lösning pure, är att den blir inaktuell så fort någon postar en ny session. Och varför det inte är sökbart? Antagligen pga brist av tid. Glöm inte att detta är egenhändigt ihopknopat av ett par enstaka personer som antagligen har egna liv att leva… Roger har tex nyligen blivit pappa osv..
-
Jester wrote:Problemet med din lösning pure, är att den blir inaktuell så fort någon postar en ny session.
Jo, men om man fick sökning på snabbaste person under 80 kg med en månad gammal data så vore det ju bättre än nu, när man inte får det alls.
Jester wrote:Och varför det inte är sökbart? Antagligen pga brist av tid. Glöm inte att detta är egenhändigt ihopknopat av ett par enstaka personer som antagligen har egna liv att leva… Roger har tex nyligen blivit pappa osv..Det är ju därför initiativet med någon som erbjuder sig att göra något frivilligt är så bra!
Jag säger igen, kör hårt. Vore kul om detta blev bra.
-
All cred till dom som har sidan. Att dom har kommit så långt som dom har är imponerande. Jag är mer ute efter kuriosa statistik till en början. Men om någon lägger in realtids statisitk och rapporter är ju det riktigt coolt.
-
Flera av dom sökfunktioner du efterfrågar finns redan.http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=rankings&smnu=search&val=&uid=
-
Faster,
Nej, det är inte dom sökfunktionerna som efterfrågas.
Verkar som du inte är tillräckligt “statistiknördig” för att förstå detaljbehovet. Säkert ett sundhetstecken.
-
Det hade varit intressant att använda statistiken för att åka fortare. Om man får fram en bra balans mellan segelstorlek och vind. 🙂 Tex i filmen faster diskuteras det ju om det är bättre att vara tung när man seglar fort men den statistiken som finns på speedsurfing kanske kan hinta om det är så.
-
Jester wrote:Faster koncentrerar sig nog på att åka fort istället…
Precis, man ska fokusera på kärnverksamheten :laugh: :laugh:
-
Tycker personligen att det kan bli för mycket statistik, prylar, elektronik och software i speedsurfingen. Det blir lätt lite för Tyskt.
Men med handen på hjärtat. Finns det inte en liten tysk i oss alla. Om man, bara som ett exempel, råkar segla en TB2 58;-) Är det inte då så att man bläddrar igenom alla sessioner på GPS speedsurfing, seglade på Excocet snabbare än sin egen, för att kontrollera om det finns några TB2 58or där? Om man hittar någon kanske man är lite nyfiken på vilket segel, fena osv som användes?
Det där tysklands exemplet är kanske lite uttjatat. Men att tysken gillar att strukturerar/kategorisera tror jag faktiskt är en sanning. Exempel. För några år sedan skulle jag hyra bräda på Club Mistral på Barbados. Beställningen gjordes över telefon några veckor innan jag var på plats (hos club mistral i Tyskland). Det första dom frågade mig var vilken “kunskapsstuffe” jag hade på en skala mellan 1-6. Jag drog väl till med en 4a och då säjer personen att jag skall hyra en mistral vision och segla i Oistins. När jag säjer att jag skall hyra en mistral naish 8.5 och segla i Silver Sands menar ordermottagaren att det inte kommer att fungera, om jag är en 4a. För att få klart beställning säjer jag därför att jag nog trots allt ändå är en 6a och att jag normalt seglar på en 75L vågbräda. Ordermottagaren undrar då om jag verkligen förstår skalan och hänvisar till en site på internet där skalan förklaras. Skalan var en extremt detaljerad skala som tydligen är/var vedertagen i Tyskland och för att komma upp i den högre delen av skalan krävs att man har goda kunskaper i “balettsurfing” duck tacks och liknande. För att överhuvudtaget få hyra önskad utrustning vidhåller jag att “piruett jippar” är exakt min “cup of tea”. Beställningen går därmed igenom och jag önskas Herzlich willkommen till Barbados.
-
Störner wrote:Men med handen på hjärtat. Finns det inte en liten tysk i oss alla. Om man, bara som ett exempel, råkar segla en TB2 58;-) Är det inte då så att man bläddrar igenom alla sessioner på GPS speedsurfing, seglade på Excocet snabbare än sin egen, för att kontrollera om det finns några TB2 58or där? Om man hittar någon kanske man är lite nyfiken på vilket segel, fena osv som användes?
..men det här går ju enkelt att göra redan idag :confused2:
-
tbsurf wrote:Störner wrote:Men med handen på hjärtat. Finns det inte en liten tysk i oss alla. Om man, bara som ett exempel, råkar segla en TB2 58;-) Är det inte då så att man bläddrar igenom alla sessioner på GPS speedsurfing, seglade på Excocet snabbare än sin egen, för att kontrollera om det finns några TB2 58or där? Om man hittar någon kanske man är lite nyfiken på vilket segel, fena osv som användes?
..men det här går ju enkelt att göra redan idag :confused2:
Nja, inte kan du väl söka på specifik brädmodell? Endast ranking över märke finns väl?!?
-
Ja, du har rätt tbsurf. Ville mest bara poängtera statistiksuget. Det är ganska enkelt att kontrollera TB2 58 sessioner idag. Man får öppna fönstren för varje Exocet session och i sessions-fönstret kontrollera brädtyp. I ditt fall skulle du bara behöva öppna 26 sessioner minus de sessioner där du redan vet brädtyp. Det skulle dock vara lite lättare om man kunde söka på brädmodell.
Personligen går jag i brädköpartankar och tycker det skulle vara kanon om man kunde söka på brädmodell/volym/etc på ett enkelt sätt. Typ snabbaste sessionen på en Starboard st104. Det är inga problem att hitta men det tar lite tid eftersom jag måste bläddra igenom ett hundratal starboard sessioner.
Nog sagt om detta. Anser att GPS speedsurfing siten är mycket bra som den är men att det självklart finns vissa mindre detaljer som skulle kunna förbättras. I stort tycker hela upplägget är mycket bra och alla ni (holländare och RTKs och övriga som hjälper till att skriva manualer etc) som är engagerade i GPS speedsurfing gör ett fantastiskt jobb. Det finns idag 736 seglare på rankingen! (Jag skall skick min “jungfrufil” till dig idag så snart är vi 737). Utan ert arbete skulle gps surfing/speedsurfing inte vara någonting annat än en liten nishad gren för ett litet antal extrema entusiaster. Tack!
Logga in för att svara.