Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vari kites
-
Vari kites
Publicerad av dunderklumpen på 12 oktober, 2011 vid 09:12Hej, jag undrar hur Vari kites står sig mot resten av djungeln där ute? Som nybörjare och framåt.
/Dunder
dunderklumpen svarade 13 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Jag har nyligen testat Vari Condor One (9m2) och den överträffade klart mina förväntningar!
Grymt skön kite som är så där lagom. Man känner hela tiden var man har den. Den har bra bottendrag. Framför allt känndes den grymt harmonisk i svängarna.
Den känns ganska bra på allt helt enkelt.Det sämsta var nog bomsystemet. Bommen jag hade kunde jag inte klura ut hur jag skulle ändra så att den flaggade ut på en frontlina. Därför blev det inte full de-power. Men… det ser definitivt ut som om man ska kunna ändra om det även om det tar ett par minuter. Det kan vara så att bomen jag använde var modad. (Eller så kör man på en annan bom 🙂
-
Gött, tack för svaret 🙂
Vad menar du med:
T_H_S;672748 wrote:Det sämsta var nog bomsystemet. Bommen jag hade kunde jag inte klura ut hur jag skulle ändra så att den flaggade ut på en frontlina. -
Jag har kört VARI Condor One i två år nu och är supernöjd.. Bom-systemet på 2009 och 2010 års kites var sådär, men 2011orna har swivvels som funkar (till skillnad från alla andra tillverkares), oh-shithandles på båda styrlinor samt flaglinor på båda mittlinorna.. Kanske lite lång centreline för min smak för att nå trim-strappen ordentligt, vilket är enkelt löst genom att sätta en bit extra lina på den. I övrigt är det en fin kite! Flyger bra, svänger bra, bra grunddrag, jag kör min 12a från cirka 5-6 m/s och har kört 9an upp till cirka 18-19. Nämnde jag att dem är snygga?;)
-
Ok, det var 2010 års som jag funderade på att köpa 🙂
Logga in för att svara.