Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing variation på mastdiameter

• variation på mastdiameter

Publicerad av safesurfer på 20 juni, 2010 vid 20:53

Hej
    Jag har trott att alla standard diameter masts(SDS) har samma diameter. Men jag riggade ett challanger på en simmer sc10 masts så var rotationen inte så mjuk och det beror på att camber två nerifrån inte ligger rätt mot masten. Rekomenderad mast är challenger aero som ska vara sdm
    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=12&pid=28
    Jag tycker det är lite konstigt att sdm kan vara så olika, är aero masten en slim drop shape (SDS)? Tycker det skulle räcka med SDM och RDM hur många standarder behöver vi? Jag ska ta och slipa ner lite på cambern så den tjockare sc10 masten passar. Vilka mer master än challanger aero master kan passa ett challanger aero segel ifall jag ska köpa nya master?
    Hälsningar
    Per

safesurfer svarade 14 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mackee

Medlem
    21 juni, 2010 vid 04:29

North borde funka

• jester

Medlem
    21 juni, 2010 vid 05:37

Japp, Challenger kör SDS, precis som North. Simmers nya master är oxå SDS numera, tror jag. Den store fördelen med denna konstruktion är att dom håller så bra. Vad jag vet så är det få North och Challenger master som gått av.

• pgvirtual

Medlem
    21 juni, 2010 vid 05:37

Jag tycker inte det finns några skäl att begränsa innovationer på mastfronten, så länge mastförlängaren passar! Diameters högre opp på masten har alltid varierat, både vid bomhöjd och i toppen.

Master med lite dropshape är åtminstone en del North master (min inte alla!) och Simmer SC6. Och challnger har säkert en passande mast…

• safesurfer

Medlem
    21 juni, 2010 vid 06:25

Tackar för tippsen det var bra att få veta vilka som kör SDS på sina master.
    Jag är väl lite bekväm av mig och gillar viss standardisering.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing variation på mastdiameter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.