• Vario Bom ?

Publicerad av psychonauten på 10 oktober, 2006 vid 09:16

Varför har nigen smart ingengör konsturerat en bom som man kan variera längden på?
    Kan ju inte vara omöjligt, vi har ju åkt till månen liksom

ziik svarade 18 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • milkman

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 10:40

North har åtminståne haft en en sån.

• larzonov

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 16:19
    psychonauten wrote:
    Varför har nigen smart ingengör konsturerat en bom som man kan variera längden på?
    Vem har vart på månen?
  • johanneslarsson

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 16:42
    psychonauten wrote:

har själv tänkt på de, borde ju inte vara så svårt att göra den teleskopisk åt båda håll eller nåt. då kan man ha samma bom till alla kites, och slippa trassla ut en ny bom så fort vinden lägger sig lite och man behöver ta upp en större drake. dessutom skulle man ju kunna ställa hur snabbt den ska svänga undertiden man kör. om tre år är jag ingenjör, ska ta tag i problemet då.

• ziik

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 20:44

annars är det ju som milkman säger. norths bommar har varit universal i några år. men de är ju inte justerbara under flykt. kör allt från 6-20kvm med en north 5th element 06 funkar fint. men ibland tar jag fram en något längre till 20an, lite beroende på vind och humör.
    //Joel

• simoneburgess

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 14:30

Kanske en dum fråga, men linlängd: Behöver inte linorna vara olika långa till olika litemärken?

• ziik

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 20:56

finns en poäng med det. tillverkaren har ju med all säkerhet provat ut vilken längd som är mest fördelaktig för respektive kite. men generellt så harlinlängden att göra med hur mycket ”sving” och spark man vill ha. jag skulle aldrig skaffa längre linor än 27 för att få mer effekt. men att korta linor vid duktigt med vind är en bra grej! Så det är ju en smaksak till slut som alltid.

sen är det ju lite klurigt att ha en bom som passar till alla alla alla kites med tanke på 4/5 linorsaspekten, pulley/utan å så vidare. men är man inne på en viss typ av kite finns väl inget hinder.

Tycker att norths one4all system funkat bra. den är kompatibel med alla deras kites och många andra. å har lite sköna funktioner.
    om man inte kör 4linors tycker jag att det är för mycket meck att byta linor. så jag har helt enkelt alltid två kit med mig. kör ändå standardlinorna 99ggr av hundra. till vintern blir det nog lite annorlunda dock.

inget vetanskapligt inlägg… nu driver jag tillbaka in i dimman
    ha det gott
    //Joel
    någon som är sugen på en rhino 05 20 föresten? komplett… skrik i så fall… är lite pank. men ingen riktig panik. kan ju vara bra att ha när det blir varmt någon gång.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.