• Vario top?

Publicerad av anonym-anvandare på 26 juli, 2004 vid 14:48

Tjenix

Har ett segel med vario, hur ska man rigga det för att det ska bli bäst..satsa på noll förlängare och minimera den del som sticker ut eller ha förlängaren som rekomenderat o köra med längre del som sticker upp?

gött

kate svarade 20 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • hakuna

Medlem
    26 juli, 2004 vid 15:07

Bättre att minimera förlängaren. Det är bara masten som böjer sig och seglet är designat efter mastens böjkurva.

Vad har du för mast, vilken rekommenderas och hur lång är mastfickan (luff på engelska)?

/Niclas

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2004 vid 15:20

maxluffen är 407, rekomenderad mast 400 alterntiv mast 430, jag ska köra med 430. Testade att rigga upp det häromdan och tyckte inte jag fick det att släppa (twisten) så bra där upp, fick riktigt mycket släpp precis i toppen..men längre ner ville det inte..o jag drog som SATAN! Då körde jag med 7 cm förlängning..masten kanske blir lite mjukare om man drar ner o kör med noll kan jag tänka

• enkel

Medlem
    26 juli, 2004 vid 16:43

Egentligen är det nog svårt att veta vilket som är bäst, jag har ett 6,0 som jag kör på 460 mast. När jag tog så lite förlägning och variotop som möjligt, fick jag buken för högt upp i seglet.

Så det beror nog på mast, böjkurva och liknande. Det bästa är nog och försöka se på seglet. Kanske försöka låna en mast som i möjligaste mån är anpassad efter seglet och se hur det ser ut och känns.

• kungdenknege

Medlem
    26 juli, 2004 vid 17:29

Lånar tråden lite, någon som har ett tips för hur man ska få variotoppen att inte töja sig när man drar nedhal? Även fast jag spänner den så mkt det går har jag 4-5cm top efter nedhal och 5-6cm efter en timmes segling =/ Nedhalet minskar i takt med att vinden ökar, liksom!

• frippe-s

Medlem
    26 juli, 2004 vid 18:14

Slå knut på tampen!
    /F

• kate

Medlem
    26 juli, 2004 vid 21:01

Dra igenom tråden ytterligare en gång genom spännet. Lite klurigt, men den behåller längden!

Mvh Kate

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.