Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Variotoppen tar död på mig!!!!!
-
Variotoppen tar död på mig!!!!!
Publicerad av racso på 12 maj, 2003 vid 20:51Tjenamoss
Jag har köpt några arrows-segel som har variotop, något som jag aldrig haft innan. Hur fanken ställer man in det så att man är säker på att man får rätt luff? Kollar man på en fast mast-topp så är den fastsydd så att masten stannar någon centimeter nedanför topp”kanten” på segelfickan, så är det därifrån man ska mäta ut längden på variotoppen eller är det från kanten på toppen av segelfickan? Hoppas nån förstår frågan för jag irriterar mig så in i vassen på det hela. Jag menar; en centimeter hit eller dit gör ju faktiskt skillnad och har man köpt nya segel så vill man ju kunna rigga det som det är meningen. Vidare kan jga ju fråga om någon har just arrows impact 2003 och kan berätta hur man gör?Vore jättetacksam för svar
Aloha/Oscar
anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Fins det ingen specifikation på seglet. isåfall är det ju bara att ställa in förlängare och mast och ställa in efter det.
kanske…
-
Det är bara att provrigga för fanken. När toppliket droppar/loosar som det ska enligt instruktionsbladet har du rätt nedhal.
Har du då ett par cm kvar ner till blocken ska du släppa lite till på variotoppen. Optimalt är att ha nån cm extra vid nedhalet så du kan dra mer om du börjar bli överriggad.
Bry dej inte så mycket om luff-spec och gradering på förlängaren. Det duger ändå bara till för grovinställning. -
Naj, men det är ju inte det. Har jag en 430 och det ska var luff…416 säger vi. Då ska ju det vara 16cm förlängning på variotoppen. MEN, hur fanken vet jag att jag har exakt 16 cm? Varifrån ska jag mäta alltså? Från mastfickans övre kant eller en liten bit in i fickan?
Sicket dilemma!
Men tack iallafall
Aloha/ Oscar
-
Har haft ungefär samma problem, hatar variotopp fullständigt, särskillt på min 6,0 som jag kör med 460 och lite förlängning och skulle alltså behöva köra in en 490 mast för att ha användning för v.toppen-inte så troligt.
Ända tipset jag har är att testa olika inställningar på variotoppen.
Obs! jag har inte arrows..
-
gör variotoppen så kort som är praktiskt möjligt så är det nog “noll” där.. det finns ju som sagt en viss mån av trim oxå så man ska inte stirra sig blind på siffrorna.. prova vad som funkar bäst..
-
Kör oxå variotop, men har lärt mej var jag ska ha den i olika vindar på ett ungefär.
Tips!
Märk upp bandet med röd spritpenna när du har lite(lite)tvist i seglet och har 1-3 cm kvar till nedhalet.
Gör inte ett stort problem av ett litetHa d gott. (ibland får man bjuda på en cm)
-
testa dej fram bara. mät med ögonmått ungefärligt och se sen om du ska ha lite mer eller mindre variotopp på de hela
-
tjena!,
var det du o jag som snackade om tajta jippar i lördags när det blåste så lite? -
Hej
Om du säger vilket segel du har och vilken årsmodell så kanske jag kan hjälpa dig genom att berätta hur jag brukar trimma det, dvs. hur det ser ut efter jag dragit det. Utifrån dessa tips kanske du kan få till variotoppens justering och därmed ett segeltrim som fungerar. Men det ser ju i och för sig lite annorlunda ut då du har en 460 mast istället för en 430. Men du skall nog kunna få till det OK.
/Staffan
-
Impact 2003 verkar han ha. (jag läste minsann hela hans första inlägg, visst är jag en skarpsynt och dryg kille… :-).
Jag gillade Impact 2001 en hel del, ibland tycker jag att det är synd att “min” handlare inte har Arrows. Tyckte bland annat att det var skapligt lättriggat och enkelt att få bra balans i. Men 2003 är nog annorlunda, Staffan lär veta.
Surfa På!
-
Hej du
Nu skall vi se om vi kan lösa dina problem.
Arrows Impact är väldigt lättriggade segel så det är inte så svårt detta.
Ställ in variotoppen på lite kortare än du tror, dvs att du har ett större glapp nere vid mastfoten.
Rigga sedan seglet på detta sätt:
Kör i masten och fäst nedhalet (dra ej).Fäst bommen och dra ut till mediumriggningen. Om du har en bom med längdangivelser så är det lätt. I annat fall får du kanske mäta första gången eller jämföra med en bom som har längdangivelser. Det krävs mycket kraft för uthalet Arrows Impact justerar man nämligen väldigt mycket med uthal! Är du van vid tex. Simmer så justerar man det med nedhal och fäster egentligen bara uthalet. Men så är det som sagt inte med Impact.
Dra nu nedhalet så att seglet blir helt plant. Sedan drar du till toppen “släpper” lite. Det översta fältet skall släppa i bakkant och det andra kan också släppa lite. Men du skall absolut inte dra lika mycket nedhal som tex. simmer, NP etc. Då dödar du seglet och du får en mycket trist upplevelse på vattnet. Det är bättre att dra för lite än för mycket!
Nu har du riggat det och det är bara ut och rippa!
Om du nu har massa glapp i underkant som du inte vill ha så mäter du hur långt det är och sedan så släpper du ut i toppen i motsvarande grad. Detta kan kräva ett par omriggningar för att få till det om du inte är väldigt smidig.
Jag gillar att ha seglet mediumdraget i nedhalet, eller något mindre än mediumdraget. Toppen skall liksom flexa lite fram och tillbaka då man pumpar, inte häng ut som en säck (som det gör då man dragit för mycket).
Sedan vill jag ha medium eller något mer (+0,5) draget i uthalet.
Med denna riggning så tycker jag att jag får ett spänstigt segel som känns väldigt lätt i handen! Om jag drar ner mer så tycker jag att det blir lite dödare (men detta är det många som gillar som tex. har seglat simmer förr). Om jag släpper lite i uthalet så drar seglet ganska bra i accelerationen men jag tycker inte att jag får den toppfart jag vill ha och det känns inte lika lätt i handen.
Skulle det blåsa mindre så släpper jag sällan något utan då pumpar jag.
Skulle det blåsa mer så drar jag mer i uthalet, om det tokblåser och jag inte orkar rigga om så drar jag lite mer i nedhalet också. Men det är mycket små justeringar. Seglet är väldigt formstabilt i hårdvind.Du måste testa dig fram lite för att se vad du gillar.
Lycka till.
/Staffan
-
tjena! jag har åkt för arrows länge och vet hur man riggar för den ultimata riden!
nu finns jag tyvärr inte i närheten för demonstration men jag vet en som surfar nere i klagshamn som har grym koll på grejerna! Victor Wallman heter han och är nog den bäste i sverige just nu!
Logga in för att svara.