Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varm våtdräkt eller torrdräkt?

• Varm våtdräkt eller torrdräkt?

Publicerad av nick på 17 mars, 2003 vid 14:42

Hejsan,
    Jag ska tjacka nåt som håller mig varm mycket tidigt/sent på säsongen. Lite osäker på vad som vore bäst för mig.
    Har förstått att en torrdräkt är varmast, men de kostar ju lite mer.
    Och vad är semi-dry egentligen?
    Nån som har nåt tips på nåt riktigt varmt och smidigt?
    Sola har en våtdräkt som är 6/5/4/3 mm och ska vara smidig. Nån som har nån erfarenhet av den?

Tacksam för all info som kan hjälpa mig i detta tunga beslut.

stusse svarade 21 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • stusse

Medlem
    17 mars, 2003 vid 16:20

En semidry är en variant av våtdräkt kan man säga, bara att den är bättre på att hålla vattnet kvar inne i dräkten. som envägsventiler i hela dräkten. Alltså ska effekten bli att man tar in vatten, värmer upp det med kroppsvärme, å låter det stanna kvar i dräkten.

• nick

Medlem
    17 mars, 2003 vid 16:26

sweet, men det blir alltså en chock först förstår jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 mars, 2003 vid 19:01

Iofs är Ocean Rodeo Pyro (torrdräkt) ganska dyr… men jag har å andra sidan inte hört någon som inte är toknöjd med den.
    Titta på http://www.kajplatsen.nu om du vill veta mer.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 mars, 2003 vid 19:03

Äääääh, lite för trött ikväll verkar det som. smile.gif
    http://www.kajtech.nu ska det ju vara.

/Kaj

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2003 vid 15:25

Jag köpte en sån i höstas, men jag vete f-n om jag skulle hålla på särskit länge i 10-15 gradigt vatten. Jag är iofs rätt lättfrusen av mig. Funderar på att hugga upp en vak å testa vad den går för… Ska du kita tidig vår å sen höst rekommenderar jag en nog torris.

• nick

Medlem
    19 mars, 2003 vid 15:55

Ajdå, trodde nog att den skulle vara varmare än så. Jag är tyvärr oxå en fryslort. Men jag har nog fan inte råd med en torrdräkt…

• stusse

Medlem
    19 mars, 2003 vid 19:36

Jag har dykt en del här i vårt härligt varma land, då har det varit tillfällen då jag kört med semidry i ca 4gradigt vatten. Det var väldigt kallt. Man får ju iofs väga in att man rör på sig mer när man kitar, dvs mer kroppsvärme, att det blåser: mer avdunstning=mer kyla, å såna saker, så det blir väl lite skillnad. Sen var de dyken på ca 30m så då är man inte i så speci. länge. Ett hett tips för billiga dykdräkter (fungerar finfint, bara att blixlåset brukar sitta på magen, estetisk sak) är att ringa å höra med dykaffärer med uthyrning, om de har ngn “gammal kollektion” som säljs ut. Min bror fick på det sättet en shysst tjock semidry för 800 tror jag det var.
    Lycka till!/Stusse

• nick

Medlem
    20 mars, 2003 vid 08:20

Tackar för tipset. Men jag har fått för mig att en modell tjockare dräkt för dykning brukar vara ganska stel då de inte är gjorda för vilda gymnastiska övningar.
    Bannat, ska man behöva vänta med att ge sig ut ett par månader till…?

• richi

Medlem
    20 mars, 2003 vid 08:55

Hej Nick!

En semidry, är en våtdräkt som är näst intill tät! Det betyder att utan problem håller värmen i en sådan under hela våren och hösten, och utan att bli för varm på sommaren! En bra allround dräkt helt enkelt!

Vi säljer Prolimit och Gul dräkter!

Kika in på vår sida för mer info!

Mvh

Rikard

• putte

Medlem
    20 mars, 2003 vid 09:08

En torrdräkt är en frälsning, du kan i princip proppa på dej hur mycke kläder som helst innuti,
    så länge selen är stor nog… Enda nackdelen är om du har gummi muddar…
    Dom går sönder, trasar sej osv., ett riktigt slitjobb att byta och reparera…

En våtdräkt är otroligt mycke slitstarkare är vad en torrdräkt är,
    men en torrdräkt går ju som sagt att bulla upp med ett par underställströjor och annat gosigt.
    wink.gif

• oscar

Medlem
    20 mars, 2003 vid 10:52

Dykdräkter är gjorda i dubbelneopren dvs de binder vatten i tyget. Detta är inte bra för vattensport då vindkylningseffekten blir stor, spelar ingen roll hur tjcok dräkt du har, du FRYSER!
    Vattensportdräkter däremot är gjorda i enkelneopren som har en gummiaktig yta som inte binder vatten.

• nick

Medlem
    20 mars, 2003 vid 11:39

Det är alltså enkelneopren som gäller.
    Nån som har tips på en tjock, smidig och prisvärd semidry dräkt i enkelneopren då?

• stusse

Medlem
    20 mars, 2003 vid 17:39

aaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varm våtdräkt eller torrdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.