Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varma skor med dragkedja?
-
Varma skor med dragkedja?
Publicerad av nick på 2 april, 2012 vid 14:52Jag letar efter ett par varma våtskor med dragkedja eller kardborreknäppning eller liknande, men jag har tyvärr inte hittat några. Eller så kanske det finns några utan knäppning som är superstretchiga?
De ska även vara något sånär smidiga så man får lite brädkänsla. Jag har hittatt dykarskor med dragkedja, men de är ju inte direkt smidiga.De skor jag har nu är jättevarma o sköna, men jag kommer knappt i och ur dem. Jag får slita som ett djur när de ska på/av. Ibland är det på gränsen att man får ryggskott…
Någon som har tips på vart jag kan hitta schysta dojs?
nick svarade 12 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
http://www.musto.se/sortiment/segling/jolle/produkter/MFS0011_Performance_Dinghy_Boot.aspx. Vet inte hur dom är men kanske funkar.Nog inte så varma.
-
Tack för tipset, Plåtis. Men de är tyvärr nog för hårda i sulan för att man ska få någon känsla på brädan.
-
Vi är väl olika skapta men jag har själv inga som helst problem att ta mig i/ur mystic blade.
Har bara kört med dragkedja på en gammal dyksko när jag började köra och det var rätt värdelöst, dragkedjan åkte upp flera ggr/session och fyllde skon med iskallt vatten. Höll även på att tappa skon i krasher.Däremot tycker inte jag hårdheten på sulan spelar nån större roll för känslan. Har kört med både dykskor, surf/seglarskor med hård sula, mystic blade som är mer som en gummerad socka och dyktorris-skor. Upplever nästan att jag faktiskt haft bäst känsla i seglarskon med hård sula. Både med och utan pads å stroppar.
Dock hade den skon också mindre isolering under foten och man frös mer i den. -
Ja, det kanske bara är mina skor jag har nu som är lite knöliga att ta på/av sig.
Jag ställer om frågan: Tips på varma sköna skor som är lätta att ta av/på? Vissa måste väl vara lättare att ta på än andra? Jag har nog knöligare fötter än de flesta andra…
-
Om värme och känsla genom sulan ska premieras borde du ta dig till Surfspot och testa Atan. För egen del kommer jag i och ur dem med lätthet, men då är mina fötter inte särskilt knöliga vad jag kan bedöma. 😉
-
jenselias;685093 wrote:Om värme och känsla genom sulan ska premieras borde du ta dig till Surfspot och testa Atan. För egen del kommer jag i och ur dem med lätthet, men då är mina fötter inte särskilt knöliga vad jag kan bedöma. 😉
Haha, nä dina fötter lär ju inte vara så knöliga då. Det är såna här jag har nu som håller på att ta knäcken på mig: http://www.surfspot.se/sko-atan-hot-wave-polar-6-5-mm.html
Fast jag tror mina är en äldre modell och 7 mm. Men det är samma sexiga sockiplasttyp. 😉
Men värmen är det inget fel på. Jag har aldrig frusit i dem, och då har jag ändå använt dem för att knäcka isen på Schweizer för att komma ut till vattnet 50 m ut… -
ta på dig ett par tunna “finstrumpor”. då glider dom på mycket lättare.
-
Nick;685094 wrote:Haha, nä dina fötter lär ju inte vara så knöliga då. Det är såna här jag har nu som håller på att ta knäcken på mig: http://www.surfspot.se/sko-atan-hot-wave-polar-6-5-mm.html
Fast jag tror mina är en äldre modell och 7 mm. Men det är samma sexiga sockiplasttyp. 😉
Men värmen är det inget fel på. Jag har aldrig frusit i dem, och då har jag ändå använt dem för att knäcka isen på Schweizer för att komma ut till vattnet 50 m ut…Vad synd för din skull. Det är precis de nyare 6,5 mm som jag har. Det är väl för att våra fötter är olika som det också är befogat med flera fabrikat och modeller på skor. Vad gäller sexigheten, tycker jag min manlighet klarar sig bra och vet inte om den skulle förstärkas mer av ett par armékängor heller för den delen. 😀
-
Nick;685092 wrote:Jag ställer om frågan: Tips på varma sköna skor som är lätta att ta av/på? Vissa måste väl vara lättare att ta på än andra? Jag har nog knöligare fötter än de flesta andra…
Mitt tips är Prolimit C3 boots, de är superenkla att få på och av (länk).
Det sitter en liten flärp bak, ovanför hälen som är riktigt praktisk.
Dom är tunna undertill så man får bra känsla mot brädan, fast tjocka ovanpå så man slipper frysa =)
Jag tycker att det är superviktigt att man har bra känsla mellan foten o brädan, så att det lätt och smidigt, så för mig passar dom grymt bra. Skor känns som nåt onödigt ont så jag vill helst bara dra på mig o glömma dem =P -
Toppentips, tackar!
Jag ska kika på C3 bootsen.
Jag är som du o tycker inte att man får i närheten samma känsla med som utan boots. Så om de här ger bättre känsla och dessutom är lätta att ta av/på så är de klart intressanta. -
Nu har jag fått hem mina nya boots. Det blev Prolimit Evo. Efter att ha kikat lite på C3 så såg jag att Evo var ungefär likadana fast med split toe, och split toe ska tydligen ge lite bättre känsla.
De är kanonsköna och väldigt lätta att ta på/av. Vilken enorm skillnad mot mina gamla!!Tack för input alla. 🙂
Logga in för att svara.