Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Värme åt Gurra1975?

• Värme åt Gurra1975?

Publicerad av oaxen på 11 mars, 2005 vid 18:54

Sprang på en riktigt fiffig luftvärmare på Båtmässan idag. Om man konverterar den kan den nog t o m funka med värmeljus; ).
    Avsedd för sprit-, fotogen- eller gasolkök.
    http://www.pan2000.se/
    Med förbränning i kajutan/skåpet är det ju otroligt viktigt med mycket säker friskluftstillförsel!

Tjipp!

judo-freddan svarade 20 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gurra1978

Medlem
    11 mars, 2005 vid 19:48

Jag såg den på mässan också faktiskt. Den var ju riktigt cool. Precis som jag tänkt mig, fast smartare då man utnyttjar gasolspisen.

Sen är jag faktiskt född 78 och inte 75 wink.gif

• judo-freddan

Medlem
    11 mars, 2005 vid 20:12

Hm, står bara ”avgaser och fukt leds ut” och tillbehör är en slang. Borde asså betyda att förbränningsluften tas i skåpet/kajutan eftersom det inte står någonting om inluft och det bara är en ”ut”-slang som är aktuell. Ställer m a o ganska höga krav på ventilation av skåpet..

• getwet

Medlem
    12 mars, 2005 vid 07:01

Jag kan tänka mig att den fungerar att värma upp utrymmet under tiden man själv inte är där, innan läggdags tex när man ändå sitter utanför bussen och dricker något värmande….
    Men när man sedan ska nassa in skulle jag nog släcka kaminen för att vakna upp dagen efter.

• oaxen

Medlem
    12 mars, 2005 vid 20:32

Funderade ett tag på om man skulle fixa någon variant där man ställer köket i förarhytten och låter varmluftsutblåset ledas in med en egen slang i boutrymmet. D v s har säker inluft både i boutrymmet och i förarhytten, men visst jag frågade också om säkerheten.

• judo-freddan

Medlem
    13 mars, 2005 vid 16:19

Hm, om man byggde en plåtlåda att stoppa ner exvis sitt t-kök i, borrar ett hål i lådan och löder fast en slanganslutning som man ansluter en inluftsslang till så.. Men ganska mycket jobb. Hellre då köpa en beggad båtvärmare för 2 papp till..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Värme åt Gurra1975?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.